Yksi hyvin helppo muutos laihduttaa 3–5 kiloa – vaikket tekisi mitään muuta

Kasvisten määrää lisätessä jää vähemmän tilaa muulle syömiselle, ja ruokavalion laadun kohentuessa moni myös huomaa epäterveellisten mielitekojen alkavan hellittää.

Lähes aina kun syö, kasviksia, hedelmiä tai marjoja pitäisi olla mukana nyrkin kokoinen annos – ja ohje koskee myös aamupalaa ja välipalaa, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

23.7. 14:00

Yksi korjausliike elintavoissa harvoin riittää koko ylipainosta eroon pääsemiseen, mutta kasvisten määrän lisääminen on niin tehokas keino, että se laihduttaa muutaman kilon – vaikket tekisi mitään muuta.

– Mitä painavampi ihminen, sitä enemmän kasvisten lisääminen laihduttaa, lihavuustutkija ja ravitsemusasiantuntija Patrik Borg sanoi aiemmassa jutussamme.

Asiantuntijoiden mukaan kasvisten määrän lisääminen on yksi niistä keskeisistä muutoksista, joilla painonpudotuksen saa toden teolla vauhtiin. Borg kehotti kasvattamaan päivittäistä annosta puolen kilon ja kilon väliin.

– Lähes aina kun syö – koskee myös aamupalaa ja välipalaa – kasviksia, hedelmiä tai marjoja pitäisi olla mukana nyrkin kokoinen annos.

Vaikkei tekisi mitään muuta muutosta, laihtuu muutaman kilon.

– Pelkästään kasvisten selkeällä lisäämisellä sulaa noin 3–5 liikakiloa.

– Jos taas samalla parannat myös ateriarytmiä ja unta, voit päästä jo todella suureen painonlaskuun, Borg sanoi.

Lue lisää: Tee nämä 7 muutosta ja laihdut varmasti – ”Kun muutokset lasketaan yhteen, sitten alkaa tapahtua”

Tutkimus osoittaa, että korjattavaa on

Kasvikset, marjat ja hedelmät auttavat painonhallinnassa, koska ne täyttävät vatsaa hyvin, mutta sisältävät vain vähän energiaa. Kasvisten määrää lisätessä jää vähemmän tilaa muulle syömiselle, ja ruokavalion laadun kohentuessa moni myös huomaa epäterveellisten mielitekojen alkavan hellittää.

Suomalaisten ruokavaliossa liian vähäinen kasvisten syönti on tutkitusti kesto-ongelma.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuorein FinRavinto-tutkimus osoitti, että vaikka kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttö on lisääntynyt viime vuosikymmeninä huomattavasti, se ei silti vieläkään yllä suositellun puolen kilon päiväannoksen tasolle.

– Miehet saavat hieman yli 300 grammaa kasviksia, hedelmiä ja marjoja ja naiset vähän alle 400 grammaa. Kun suositus on 500 grammaa päivässä, jäämme jo keskimäärin paljon suositellun alle, THL:n tutkimuspäällikkö, ravitsemustieteen dosentti Satu Männistö kertoi.

Kasvissuosituksen saavuttaa ruokavaliossaan vain 14 prosenttia miehistä ja 22 prosenttia naisista.

Lue lisää: Hyvin monella suomalaisella on syömisessään yksi ikuisuusongelma – yhteydessä kaikkiin kansantauteihin

Smoothie on vaivaton tapa varmistaa, että päivän minimiannos kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee kuitattua.

Smoothiella olo kevenee

Jos kasvisten määrän lisääminen tuntuu vaikealta, smoothie on ehkäpä helpoin tapa päästä alkuun ja varmistaa, että edes päivän minimiannos tulee kuitattua.

Personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi on suositellut testaamaan miten olo muuttuu, kun puolen kilon suositusta kokeilee noudattaa viikon ajan.

– Lupaan, että keho kiittää parempana kylläisyytenä, toimivana vatsana (lisääntyneiden kuitujen ansiosta) ja keveämpänä olona.

Katso täältä Marjaniemen kolme reseptiä terveellisistä ja herkullisista smoothieista, joilla saat päivän suosituksen täyteen.

Juttu on julkaistu alun perin Ilta-Sanomissa 15.3.2021.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?