Painon sahaaminen ylös ja alas voi olla yllättävän haitallista – 6 tapaa jojoilun katkaisemiseen

Jatkuva painonvaihtelu voi heikentää hyvinvointia ja hankaloittaa painonhallintaa.

Pysyvään painonhallintaan kannattaa pyrkiä, koska se vahvistaa yleistä hyvinvointia.

20.1. 14:14

Taas uusi dieetti, jonka jälkeen paino palaa ennalleen tai isompiin lukemiin. Tämä ei ole harvinainen tarina. Tiukka ja nopea kuurimainen laihdutus ei yleensä tuota pysyvää tulosta.

Lue lisää: Sonja lakkasi laihduttamasta, lopulta 50 kiloa oli pudonnut

6 syytä, miksi toistuva laihduttelu ei kannata

  1. Laihdutus voi onnistua tiukalla ruokavaliolla nopeassakin tahdissa, mutta kiloilla on usein taipumus tulla ajan kuluessa takaisin.

  2. Erilaiset dieetit voivat tuoda elämään sääntöjä, joita on mahdotonta noudattaa pitkäkestoisesti.

  3. Nopean painonpudotuksen yhteydessä menetetään usein myös lihaskudosta. Jos paino nousee nopeasti takaisin, lihaskudosta ei välttämättä saa takaisin samassa suhteessa. Tällöin paino on sama kuin lähtötilanteessa, mutta kehossa on enemmän rasvaa ja vähemmän lihasta. Se voi olla riski terveydelle.

  4. Painon sahaaminen edestakaisin ei edistä henkistä hyvinvointia. Hetken aikaa olo voi olla kuin sankarilla, kunnes kaikki tuntuu menevän taas pieleen. Jokainen suunta ylöspäin voi vahvistaa epäonnistumisen tunnetta ja syödä itsetuntoa.

  5. Jojoilusta luopuminen kohentaa muitakin hyvinvoinnin kannalta tärkeitä asioita. Esimeriksi jaksaminen voi parantua ja suolisto voi toimia paremmin.

Mielekkäältä tuntuva liikunta tukee painonhallintaa.

Laihduttamisen sijaan tavoitteeksi kannattaa ottaa maltilliset ja omaan elämään sopivat elämäntapamuutokset. Riittävän hidas painonpudotustahti säästää lihasmassaa ja takaa pysyvämmän lopputuloksen.

– Maltillisin keinoin laihduttaneella kehonkoostumus voi pysyä melko samanlaisena, vaikka kilot jostain syystä myöhemmin palaisivatkin, ravitsemusasiantuntija Patrik Borg sanoi aiemmin jutussamme.

Myös Borg suosittelee irtautumaan jojoilukierteestä.

Lue lisää: 6 tapaa saada paino laskemaan pysyvästi, vaikka olisit jojoillut koko ikäsi – ”Aina voi oppia ja onnistua”

6 vinkkiä jojoilun katkaisemiseen

Painon sahailukierteestä on mahdollista päästä irti. Vaikka olisi jojoillut elämässäsi kymmenen kertaa ylös alas, terveys ei ole sen vuoksi mitenkään pilalla.

Lue lisää: Näin saat painon putoamaan helposti ja järkevästi – huomaat taatusti eron olossa

Tärkeimpiä asioita jojoilun katkaisemisessa ovat:

  1. Tasainen ateriarytmi. Kun rytmi on kunnossa - eli ruokaa syödään riittävä määrä tasaisin väliajoin - huutavia näläntunteita ei ilmaannu, eikä iltaan kasaudu kovia mielitekoja tai napostelutaipumusta.

  2. Riittävä ja monipuolinen ruokavalio.

  3. Säännöllinen liikunta itselle mielekkäällä tavalla. Nälänsäätelyn toiminnan kannalta sopiva määrä liikuntaa viikossa on 2–3 kuntoliikuntakertaa ja lisäksi jonkinlaista arkiaktiivisuutta.

  4. Joustava ja salliva ajattelutapa. Kaikilla on välillä päiviä ja tilanteita, kun ruokavalinnat ovat laadultaan epäterveellisiä tai ateriarytmi sakkaa. Oleellista on olla herkkuhetken jälkeen itselleen armollinen ja palata takaisin säännölliseen syömiseen.

  5. Sen hyväksyntä, että muutos vie aikaa.

  6. Riittävä uni - painonhallinta ei onnistu väsyneenä.

Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että alkaa syödä laadukasta ruokaa riittävästi ja tasaisesti sekä opettelee ruokasuhdetta, jossa kaikki on sallittua. Hyvän ateriarytmin lisäksi painonhallintaa edistää myös kasvisten lisääminen ruokavalioon.

Lue lisää: Lisää energiaa, eroon vatsavaivoista ja makeanhimosta – yksi asia ruokavaliossa on ”avain kaikkeen”

Pysyvässä painonhallinnassa arvokasta ovat myös muiden ihmisten, kuten puolison, ystävien tai vertaisryhmän tuki.

Lähteitä: Terveyskylä.fi

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?