7 keinoa, jotka auttavat kaikkia ylipainoisia - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Nämä keinot auttavat kaikkia ylipainoisia – yhden asian vaikutus on nykytiedon mukaan kiistaton

Kun arki vaatii yhä vähemmän fyysistä aktiivisuutta ja ruokaa on tarjolla runsaasti, painonhallinnasta on tullut vaikeampaa kuin ennen.

Joustava ruokasuhde tukee tutkitusti onnistunutta painonhallintaa.

11.1. 16:42

Ylipaino on Suomessa yhä paheneva ongelma, osoittaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuore karttapalvelu.

THL:n tutkimusprofessori, johtaja Tiina Laatikainen kertoi, että kehityksen jatkuessa vastaavanlaisena, yli 18 vuotta täyttäneestä väestöstä jopa 10 prosenttia tulee sairastumaan tyypin 2 diabetekseen.

Kehityksen pysäyttäminen ja kääntäminen on iso haaste, eikä siihen Laatikaisen mukaan ole mitään hokkuspokkus-temppuja – maailmallakaan.

Iso tekijä on se, millaiseksi yhteiskunta on muodostunut viime vuosina.

– Meidän arkemme vaatii tällä hetkellä yhä vähemmän esimerkiksi fyysistä aktiivisuutta, ja toisaalta meillä ei ole pulaa ruuasta. Käytännössä saamme siis liikaa energiaa siihen nähden, mitä kulutamme, Laatikainen sanoi.

Lue lisää: Näillä alueilla on eniten yli­painoisia – THL:n tuore kartta­palvelu piirtää sysi­mustaa kuvaa suomalaisten lihavuudesta: ”Olen erittäin huolissani”

”Ihmisen toiminta ei ole matematiikkaa”

Asiantuntijat ovat myös tuoneet esiin, että ylipainon laihduttaminen ei ole suinkaan niin yksinkertaista kuin on totuttu ajattelemaan.

– Joskus vuosikymmeniä sitten lihavuuden hoidossa on ollut vallalla käsitys, että ohje ”syö vähemmän ja liiku enemmän ” riittää toivotun lopputuloksen saavuttamiseen. Matemaattisesti ajatellen tämä voisi pitää paikkaansa, mutta kun ihmisen toiminta ei ole matematiikkaa. Syömistä säätelevät nälän ja kylläisyyden tunteet sekä mielihalut, ja niidenkin säätely on äärimäisen monimutkaista, kertoi aiemmassa jutussamme Kuopion yliopistollisen keskussairaalan ravitsemusterapeutti Anna-Maria Teeriniemi.

Liikunnan vaikutus painonhallintaan vaihtelee yksilöllisesti – mutta kaikkien terveydelle se on eduksi.

Todellisuudessa apu painonpudotukseen voi löytyä aivan muualta kuin kalorimatematiikasta – esimerkiksi oman ruokasuhteen tarkastelusta.

– Ruokasuhteella tarkoitetaan sitä, miten suhtaudumme syömiseen ja ruokailuun. Joustava ruokasuhde tukee onnistunutta painonhallintaa.

Muutoksen voi aloittaa niin, että kalorien laskemisen ja rajoittamisen sijaan lisää elämäänsä yhden painonhallintaa edistävän asian.

Lue lisää: Banaaneista kysytään usein, lääkäri kertoo – näin painonpudotus onnistuu, mutta kalorien laskeminen ei toimi

Kaikki eivät ole samalla viivalla

Yksinkertaisen kalorimatematiikan toitottamisen sijaan sekin kannattaa pitää mielessä, että kaikki eivät suinkaan ole samalla viivalla sen suhteen, miten helposti painolla on taipumusta kertyä.

– Alttius lihoa ja myös menettää painoa riippuu osittain geeneistä. Erot esimerkiksi siinä, miten elimistö reagoi energiavajeeseen, ovat erittäin suuria, sanoi lihavuustutkija, professori Aila Rissanen.

Rissanen kertoi 7 keinoa, joista jokainen voi saada apua painonhallintaan:

Nämä keinot auttavat kaikkia ylipainoisia

1. Tee pieniä parannuksia niihin asioihin, jotka toistuvat arjessasi jatkuvasti.

2. Kun luovut turhan sokeripitoisesta höttösyömisestä, pääset eroon tyhjistä kaloreista.

3. Huomioi, että myös sokerijuomista sekä alkoholista tulee runsaasti kaloreita.

4. Pidä huolta riittävästä, hyvälaatuisesta yöunesta. Unen vaikutus painonhallintaan on nykytiedon mukaan kiistaton.

5. Liikunta on eduksi kaikkien terveydelle, ja toisilla se edistää tehokkaasti myös painonhallintaa.

6. Pidä huolta erityisesti lihaskunnosta, sillä rasvattoman kudoksen suuri määrä auttaa pitämään painon hallinnassa.

7. Unohda pikadieetit. Niillä on taipumus vaikeuttaa tulevaa painonhallintaa.

Lue lisää: Tästä syystä kaikki eivät laihdu yhtä helposti – ja 7 keinoa, jotka auttavat jokaista ylipainoista

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?