Yritätkö pudottaa painoa? Laita uni ensimmäisenä kuntoon - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Personal trainer kertoo keinon, joka helpottaa ja tehostaa painonpudotusta automaattisesti

Moni kärsii liian vähistä unista huomaamattaan, sillä tilaan on helppo tottua. Kun unen laittaa kuntoon, samalla painonhallinta helpottuu – jopa usealla eri mekanismilla.

Liikunta on väsyneenä hankalampaa, ja ylipäätään aktiivisuus jää helposti minimiin.

10.11. 20:15

Yksi asia tulisi laittaa ensimmäisenä kuntoon, jos haluat pudottaa ylipainoa: uni.

Tutkimukset osoittavat, että alle seitsemän tunnin yöunia nukkuvat aikuiset ovat lihavampia kuin heitä pidempään nukkuvat.

– Niukka tai huonolaatuinen uni lihottaa. Useissa valvotus- ja univajekokeissa on nähty, miten se muuttaa ruokahalun säätelyä ja näkyy painossakin, kertoi aiemmassa jutussamme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori, unitutkija Timo Partonen.

Lue lisää: Liian lyhyt yöuni lihottaa – ”Painoa liki kilo lisää jo viidessä vuorokaudessa”

Nälkäsignaalit ovat väsyneenä kovemmat

Kun Painoklinikka.fi:n ylilääkäri André Heikius listasi aiemmassa jutussamme tyypillisimpiä syitä, miksi suomalaisten paino ei pysy hallinnassa, hän mainitsi keskeiseksi tekijäksi sen, että uni jää liian lyhyeksi.

Kun nuutuneeseen oloon tottuu, väsymystä alkaa pitää aivan normaalina tilana.

Lääkäri kertoi, että nukkuminen ja palautuminen vaikuttavat suoraan nälkään ja mielitekoihin.

– Väsyneenä nälkäsignaalit ovat kovemmat ja iltapäivän kiusauksia on vaikeampi vastustaa.

– Moni tunnistaa myös tämän ilmiön, että liikunta on hankalampaa – ei tule lähdettyä kävelylenkille eikä jumppaan, Heikius sanoi.

Lue lisää: Lääkäri kertoo 6 tyypillistä syytä, miksi suomalaisten paino ei pysy hallinnassa – ”Tämä on dramaattisin muutos”

Moni kärsii vähistä unista huomaamattaan

Personal trainer ja verkkovalmentaja Maikki Marjaniemi on myös perustellut, miksi asia on niin tärkeä onnistuneen painonhallinnan kannalta.

Marjaniemi sanoi, että moni kärsii univajeesta jopa huomaamattaan, sillä kun nuutuneeseen oloon tottuu, väsymystä alkaa pitää aivan normaalina tilana.

Hän listasi painonhallinnan kannalta kolme merkittävää hyötyä, jotka unen kohentamisesta seuraavat:

1. Ruokailusta tulee automaattisesti fiksumpaa

Olet ehkä huomannut, että huonon yön jälkeen itsekuri tuntuu olevan kateissa. Univajeessa ruokailusta tulee enemmän mielihalujen ohjaamaa, ja silloin käsi nappaa herkemmin makeita, rasvaisia ja suolaisia herkkuja. Hyvin levänneenä taas terveelliset ruokavalinnat tapahtuvat melkein itsestään.

2. Tunnistat paremmin nälän ja kylläisyyden

Myös nälänsäätely heikkenee univajeessa. Hyvin levänneenä tunnistamme tarkemmin nälän ja kylläisyyden tunteet.

3. Liikunta kiinnostaa ja palautuminen toimii

Väsyneenä päivän normaalit toimet, kuten työ ja kaupassa käyminen, kuormittavat tavallista enemmän. Liikuntaan ei oikein riitä enää energiaa, jolloin ei olekaan mikään ihme, jos sohva ja tv kiinnostavat enemmän kuin iltalenkki. Unen lisääminen antaa voimavaroja liikkumiseen, ja se on myös nopein tapa kehittää kuntoa ja tehostaa palautumista. Myös lihaskasvu rakastaa pitkiä yöunia.

Paljonko unta on tarpeeksi?

Mistä sitten tietää, nukkuuko tarpeeksi – vai tuleeko huomaamattaan sabotoineeksi painonhallintaa?

– Jos valtaosan öistä ehtii nukkua 7–9 tuntia ja aamulla herää virkeänä jopa ilman kelloa, tietää nukkuvansa riittävästi. Talvisin unentarve voi olla suurempi kuin kesällä, Marjaniemi sanoi.

Lue lisää: Tässä on univajeisen ja virkeän ero – personal trainer Maikki näyttää, miksi paino ei univajeessa putoa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?