Miten voi laihtua ilman kalorien laskemista? Personal trainer antaa ohjeet - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Syö näin, ja paino putoaa helposti – saat tuloksia ilman kalorien laskemista tai ruoan punnitsemista

Painonpudotusruokavalion ei tarvitse olla vaikeaa matematiikkaa.

1.11. 11:17

Painonpudotus tarkoittaa monelle mielikuvia ruokavalion reippaasta rajoittamisesta, nälkäkuurista, tahdonvoimasta ja kieltäytymisestä. Kun keskitytään siihen, mitä ei saa syödä ja tehdä, on koko touhu jo valmiiksi aika vaikeaa ja tympeää. Toimivampi tapa pudottaa painoa ruokavalion avulla on keskittyä siihen, mitä tarvitaan ja mitä halutaan syödä.

Katso yllä olevalta videolta, kuinka syöt helposti niin, että paino putoaa.

Kokoa päivän ateriat näin

Varmista, että jokaiselta aterialta löytyy ainakin nyrkillinen tai kaksi itselle mieluisia kasviksia. Näin saat elintärkeitä ravinteita, paljon kuituja ja lisää kokoa ateriaan vähäkalorisesti.

Proteiinia taas tarvitaan hieman enemmän painonpudotusvaiheessa kuin normaalisti, sillä painoa halutaan pudottaa nimenomaan rasvamassasta ja lihakset halutaan säästää.

Hiilihydraatteja syödään kulutuksen mukaan: mitä enemmän liikuntaa ja arkiaktiivisuutta, sitä enemmän hiilihydraatteja tarvitaan.

Rasvoista taas ei voi juurikaan karsia, sillä niitä tarvitaan terveeseen rasva-aineenvaihduntaan.

Kun kokoat päivän ateriat näin palapelin tavoin, tulee ruokailusta sopivan rentoa ja helppoa, eikä kaloreita tarvitse laskea tai ruokia punnita.

Katso yllä olevalta videolta esimerkki, miltä painonpudotuspalapeli voi näyttää!

Verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi (oik.) sekä liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Sohvi Ollila auttavat ihmisiä onnistumaan tavoitteissaan, löytämään liikunnan ilon sekä oivaltamaan pienten muutosten tuomat suuret tulokset.

Maikki ja Sohvi antavat Ilta-Sanomien verkkosivujen palstalla kerran viikossa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Personal trainerin kikka tekee painonhallinnasta helpompaa – kokeile tätä seuraavalla aterialla!

3 liikkeen treeni, joka sopii vaikka ylipainoa olisi reilustikin – ota lakana avuksi

5 minuutin helppo pikatreeni tehoaa keskivartaloon – tämän ehdit tehdä koska vain!

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?