Mikä katkaisee pätkäpaaston? - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Voiko pätkäpaastossa syödä tai juoda mitään paaston aikana? Hyvin yleinen pikkuvirhe katkaisee paaston

Ravitsemusasiantuntija oikaisee yleisen virheen, jonka moni paaston aikana tekee.

Päivittäin toteutettavassa pätkäpaastossa ateriat nautitaan tietyn syömisikkunan aikana, ja vuorokauden loput tunnit ollaan syömättä.

19.10. 12:49

Pätkäpaasto on monen suosikkimenetelmä ylipainon pudottamiseen tai laihdutustuloksen ylläpitoon.

Pätkäpaastosta on olemassa erilaisia versioita, joita kaikkia yhdistää sama idea. Syöminen koostuu paastojaksoista, jolloin ei syödä lainkaan tai syödään vain hyvin vähän, sekä ajanjaksoista, jolloin syödään tavalliseen tapaan.

Lue lisää: Lääkäri neuvoo fiksun tavan kokeilla pätkäpaastoa – paino putoaa kuin itsestään

Aikarajoitteisessa syömisessä päivän ruoat syödään tietyn tuntimäärän aikana, ja muun ajan elimistö lepää.

Brittiläinen ravitsemusasiantuntija Jeannette Hyde esittelee uutuusteoksessaan 10 tunnin dieetti – Kevyt olo ja lisää elinvoimaa pätkäpaastolla (Atena) yksinkertaisen menetelmän: kirjan nimen mukaisesti päivän ateriat syödään 10 tunnin aikana, ja vuorokauden loput 14 tuntia ollaan syömättä.

Toinen versio samasta periaatteesta on 16:8-paasto, jossa ateriat nautitaan 8 tunnin syömisikkunan aikana.

Voiko paastotuntien aikana syödä tai juoda mitään?

Mutta entä vuorokauden loput paastotunnit – voiko niiden aikana syödä tai juoda yhtään mitään katkaisematta paastoa?

Hyden vastaus on yksiselitteinen.

– Kaikki, mitä syöt tai juot neljäntoista paastotunnin aikana (paitsi vesi, yrttitee, musta tee tai kahvi), keskeyttää paaston, hän kertoo kirjassaan.

Hyde muistuttaa, että mikäli paastotuntien aikana juot jotakin muuta tai syöt, et voi odottaa saavasi kaikkia pätkäpaaston hyötyjä.

– Jos juot kulauksen viiniä tai nappaat suuhusi kourallisen popcorneja iltayhdeksältä, paastosi ei ole vielä alkanut, hän antaa esimerkkejä.

Tilkka maitoa kahvissa päättää paaston.

Vältä tämä yleinen virhe

Ravitsemusasiantuntijan mukaan hyvin yleinen virhe paaston aikana hänen asiakkaillaan on lisätä kahviin tai teehen pikkuloraus kasvipohjaista maitojuomaa, kuten sokeroimatonta mantelimaitoa, jossa on vähemmän kaloreita kuin rasvattomassa maidossa.

– Jos juot aamuseitsemältä kupillisen teetä ja lisäät siihen tilkan maitoa, maito päättää paastosi, Hyde sanoo.

Hän ei myöskään suosittele lisäämään steviaa kahviin tai teehen. Vaikka kasviperäinen stevia on kaloriton makeutusaine, sen vaikutuksia ei tunneta riittävästi, jotta sitä voisi suositella paaston aikana, hän perustelee.

Kofeiini saattaa joillakin myös haitata painonpudotusta

Moni kokee selviävänsä aamuista pitkälti kahvin tai teen voimalla.

Hyden mukaan sekin kannattaa huomioida, että joillakin henkilöillä musta kofeiinipitoinen kahvi tai tee voi tehostaa stressihormoni kortisolin tuotantoa – mikä taas saattaa etenkin stressaavassa elämäntilanteessa haitata painonpudotusta.

– Sinun kannattaa siis kuulostella omaa tilannettasi ja päättää, onko musta tee tai kahvi sinulle sopiva vaihtoehto vai voisitko saada parempia tuloksia, jos siirtyisit kofeiinittomaan yrttiteehen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?