Varma tapa laihtua – tämä muutos pudottaa painoa 3–5 kiloa - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Yksi muutos laihduttaa 3–5 kiloa – varma teho, vaikka et tekisi mitään muuta

Vaikkei tekisi mitään muuta muutosta kuin lisäisi kasviksia, laihtuu 3–5 kiloa.

Mitä painavampi ihminen, sitä enemmän kasvisten lisääminen laihduttaa, ravitsemusasiantuntija sanoi.

18.10. 15:17

Kasvisten määrän lisääminen ruokavaliossa on niin tehokas keino, että se yleensä laihduttaa, vaikket tekisi mitään muita muutoksia.

– Pelkästään kasvisten selkeällä lisäämisellä sulaa noin 3–5 liikakiloa. Jos taas samalla parannat myös ateriarytmiä ja unta, voit päästä jo todella suureen painonlaskuun, kertoi lihavuustutkija ja ravitsemusasiantuntija Patrik Borg aiemmassa jutussamme.

Vaikka suomalaiset ovat menneisiin vuosikymmeniin verrattuna parantaneet kasvisten syöntiä, kuulumme edelleen Euroopan heikkojen kasvissyöjämaiden joukkoon.

Borg neuvoi lisäämään kasvisten määrän puolen kilon ja kilon väliin.

Mitä painavampi ihminen, sitä enemmän kasvisten lisääminen laihduttaa.

Lue myös: Näin paljon saat syödä! Personal trainer Maikki näyttää keskivertonaisen päivän ateriat

Hän muistutti, että lähes aina kun syö, kasviksia, hedelmiä tai marjoja pitäisi olla mukana nyrkin kokoinen annos – myös aamu- ja välipalalla.

– Mitä painavampi ihminen, sitä enemmän kasvisten lisääminen laihduttaa, ravitsemusasiantuntija sanoi.

Lue lisää: Tee nämä 7 muutosta ja laihdut varmasti – ”Kun muutokset lasketaan yhteen, sitten alkaa tapahtua”

Voit aloittaa kasvisten lisäämisen ruokavalioosi esimerkiksi päättämällä, että tästä lähtien välipalaasi kuuluu aina hedelmä tai marjoja.

Toteuta muutos käytännössä näin

Myös johtava ravitsemusterapeutti Tarja Himberg Terveystalosta kertoi, että kasviksia, marjoja ja hedelmiä on suomalaisten ruokavaliossa yhä liian vähän.

– Ehkäpä suurimmat puutteet koskevat edelleen kasvisten syöntiä, Himberg sanoi.

Lue lisää: 3 asiaa, joita moni voisi syödä enemmän – kuuluvatko omaan ruokavalioosi?

Hänen mukaansa moni kyllä luulee syövänsä paljon kasviksia – mutta ruokavalion lähempi tarkastelu vastaanotolla osoittaa, että todellisuudessa ne kuitenkin puuttuvat usealta aterialta.

Päätä, että tästä lähtien välipalaasi kuuluu aina hedelmä tai marjoja.

Asian korjaamiseksi ravitsemusterapeutti suositteli luomaan simppelin rutiinin:

– Päätä, että tästä lähtien välipalaasi kuuluu aina hedelmä tai marjoja.

Välipalan korjaamisen jälkeen voit laajentaa tarkastelua muihin aterioihin.

– Jos syöt tyypillisen suomalaisen aamupalan eli kahvin ja leivän, viipaloi leivän oheen aina tomaatti tai paprika. Mikäli joudut työpäivän aikana kiireessä nappaamaan valmisaterian, ota kylkeen pikkurasia tomaatteja tai pussillinen miniporkkanoita.

Mikäli joudut työpäivän aikana kiireessä nappaamaan valmisaterian, ota kylkeen pikkurasia tomaatteja tai pussillinen miniporkkanoita.

Lisäksi smoothiet ovat helppo tapa lisätä kasvisten määrää reippaastikin, ja niihin saa pyöräytettyä mukaan myös viheraineksia, kuten pinaattia ja lehtikaalia.

Lue lisää: Juo yksi smoothie, ja kuittaat kerralla koko päivän kasvis­suosituksen – 3 helppoa reseptiä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?