Vältä tyypillinen virhe painonpudotuksessa - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Teetkö suomalaisille hyvin tyypillisen virheen painonpudotuksessa? ”Ongelma ei ratkea syömällä vähemmän”

Painonhallintaan vaikuttaa ruokavalion ja liikunnan lisäksi myös kolmas tärkeä tekijä.

Esimerkiksi liikunta on väsyneenä paljon hankalampaa kuin tarpeeksi lepoa saaneena.

28.9. 17:30

Moni painonpudottaja nukkuu liian vähän, vaikka tutkimukset osoittavat, että alle seitsemän tunnin yöunia nukkuvat aikuiset ovat lihavampia kuin heitä pidempään nukkuvat.

– Ruokavalion ja liikunnan merkitystä ei voi ohittaa, mutta uni ja nukkuminen on kolmas tärkeä seikka, johon painonhallinnassa tulisi kiinnittää huomiota, kertoi tutkimusprofessori, unitutkija Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta aiemmassa jutussamme.

Tutkimusten mukaan niukan tai huonolaatuisen unen lihottava vaikutus on selvä.

– Useissa valvotus- ja univajekokeissa on nähty, miten se muuttaa ruokahalun säätelyä ja näkyy painossakin, Partonen sanoi.

Useissa valvotus- ja univajekokeissa on nähty, miten se muuttaa ruokahalun säätelyä ja näkyy painossakin.

Lue lisää: Liian lyhyt yöuni lihottaa – ”Painoa liki kilo lisää jo viidessä vuorokaudessa”

Nukkuminen ja palautuminen vaikuttaa suoraan nälkään ja mielitekoihin.

Tunnistatko tämän ilmiön?

Kun Painoklinikka.fi:n ylilääkäri André Heikius listasi aiemmassa jutussamme pahimpia tapoja, jotka kerryttävät vatsarasvaa, ensimmäiseksi hän mainitsi liian stressin ja liian vähäisen unen.

Heikius sanoi, että huonolla unella on hyvin vahva linkki vyötärölihavuuteen.

Jo yhden huonosti nukutun yön jälkeen seuraavana päivänä on taipumus syödä huomattavasti tavallista enemmän kaloreita.

Ruokahalua lisäävä hormoni greliini nousee nopeasti lyhyenkin unenpuutteen jälkeen – ja kun univajetta jatkuu pidempään, myös kylläisyyden tunnetta aiheuttavan hormonin leptiinin taso alkaa laskea.

– On tutkittu, että jo yhden huonosti nukutun yön jälkeen seuraavana päivänä on taipumus syödä huomattavasti tavallista enemmän kaloreita.

Lue lisää: 9 pahinta tapaa, jotka kerryttävät vatsarasvaa – katso lääkärin lista

Moni tunnistaa myös tämän ilmiön: väsyneenä liikunta on hankalampaa eikä tule lähdettyä kävelylenkille tai jumppaan.

Liian lyhyt uni kuuluukin tyypillisimpiin syihin, miksi suomalaisten paino ei pysy hallinnassa.

”Laihduttaja ei aina käsittele oikeita ongelmia”

Jos olet siinä tilanteessa, että kaikenlaisia laihdutuskuureja ja painonhallintakikkoja on tullut kokeiltua, mutta tulokset eivät ole jääneet pysyviksi, avain onnistumiseen voi olla laajempi elämäntapojen tarkastelu.

Jos ongelma on unen puute, se ei ratkea syömällä vähemmän.

– Laihduttaja ei aina käsittele oikeita ongelmia. Jos ongelma on unen puute, se ei ratkea syömällä vähemmän, lihavuustutkija ja ravitsemusasiantuntija Patrik Borg on sanonut.

Nukkumisen parantamiseen menee aikaa, mutta se kannattaa. Borgin mukaan laihtuminen tyssää monella hyvin sujuneen alun jälkeen nälkään, väsymykseen ja mielitekoihin.

– Stressinhallinta ja uni ovat painonpudotuksen peruslähtökohta, jonka pitää olla kunnossa. Nämä ovat listan kärjessä, koska tutkimusnäyttö univaikeuksien ja stressin yhteydestä lihomiseen on niin vahva.

Borg on nähnyt myös käytännön työssä, kuinka vaikeaksi laihdutus ja painonhallinta muuttuu, jos unen ja stressinhallinnan kanssa on ongelmia.

– Jos haluaa laihtua mutta on koko ajan todella väsynyt – nukkuu 6–7 tuntia yössä tai herää joka aamu tokkuraisena – on helppo sanoa, että näiden asioiden muuttaminen laihduttaa.

Lue lisää: Tee nämä 7 muutosta ja laihdut varmasti – ”Kun muutokset lasketaan yhteen, sitten alkaa tapahtua”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?