”Pitäisi soittaa hälytyskelloja samantien”, sanoo ravintovalmentaja ruokavalioista tai dieeteistä, jotka eivät voi toimia - Laihdutus - Ilta-Sanomat

”Pitäisi soittaa hälytyskelloja samantien”, sanoo ravintovalmentaja ruokavalioista tai dieeteistä, jotka eivät voi toimia

Ravintovalmentaja Ira Eskola kertoo, missä vaiheessa esimerkiksi verkosta ostettu ruokavaliovalmennus ei voi olla toimiva, eikä hyväksi. Hän kehottaa myös pohtimaan tärkeitä kysymyksiä syömiseen liittyen.

Kehnosti toimivan ruokavalion voi tunnistaa esimerkiksi siitä, että syöminen rajoittaa omaa elämää.

2.9. 13:10

Jos painosi nousee jokaisen dieetin lopettamisen jälkeen, oliko homma toimiva vai kuitenkin aivan sysipuppu vaihtoehto?

Jos juot itse tekemääsi sammaleen makuista viherjuomaa sen sijaan, että nauttisit ystäväsi synttärijuhlien tarjoilusta, onko elämä todella sitä mitä haluat?

Muun muassa tällaisilla kysymyksillä ravintovalmentaja Ira Eskola haluaa herätellä suomalaisia. Etenkin niitä, jotka syksyn tulleen aloittavat jälleen kerran uuden dieetin tai kuuta taivaalta lupaavan verkkovalmennuksen.

Syksy on erilaisten ravitsemusvalmennusten kulta-aikaa. Eskola katsoo menoa ”itkunsekaisin ajatuksin”. Moni ostaa jälleen kerran valmiin ruokavalion, jonka noudattaminen ei kuitenkaan johda pysyvään painonhallintaan.

– Sama kaava toistuu vuodesta toiseen. Se on hirveän surullista. Haluaisin sanoa, että keskittykää ihmiset perusasioihin, Eskola toteaa.

Tästä tunnistat, että dieetti ei toimi:

  • Sen noudattaminen kiristää hampaita

  • Unelmoit luvasta syödä

  • Skippaat ajanvieton ystävien kanssa

  • Joudut aloittamaan yhä uudestaan ja uudestaan

– Jos joudut aloittamaan dieetin aina vain uudestaan, koska et jaksa tai pysty noudattamaan sitä 365 päivää vuodessa, se ei todellakaan ole toimiva.

Nälkä on suorainainen hälytysmerkki. Se on kehon viesti, jota ei kannatta ohittaa tai pyrkiä sammuttamaan.

– Neuvo siitä, että pitäisi syödä itsensä vain 80 prosenttisesti täyteen on ihan kuraa. Syö itsesi ihan oikeasti täyteen, Eskola sanoo.

Neuvo siitä, että pitäisi syödä itsensä vain 80 prosenttisesti täyteen on ihan kuraa. Syö itsesi ihan oikeasti täyteen.

Jos ei syö, ei ole voimiakaan.

– Jos syöt kuin 5-vuotias, miten voit elää kuin viisikymppinen?

Hyvä keino hallita painoa ei ole se, jonka aloitat neljä kertaa vuodessa, sanoo ravintovalmentaja Ira Eskola.

Jaksaminen hyvä mittari

Terveellinen syöminen ei ole kyttäystä, kieltolistoja tai kalorien laskentaa.

– Ei terveelliseen elämään vaadita mitään kikkakolmosia, Eskola sanoo.

Hyvä mittari ruokavalion toimivuuteen on yleinen jaksaminen.

– Jos jaksaminen arjessa sakkaa, kannustan tarkastelemaan, miten syö.

Alhainen paino ei tee ketään autuaaksi.

– Kuka edes sanoo, että pitäisi olla tietyn painoinen? Eskola pohtii.

Että ”pitäisi pudottaa se viimeiset 5 kiloa” tai muuta vastaavaa.

Ihanteellinen paino on Eskolan mukaan sellainen, jossa ihmisen on hyvä olla. Paino, johon keho tuntuu luonnostaan asettuvan.

– Miksi haluaisit tiristää sen viisi kiloa, jos nukut hyvin, jaksat ja veriarvosi ovat hyvät?

Painoindeksi BMI ei Eskolan sanoin ole niin ikään mikään absoluuttinen totuus yksittäisen ihmisen terveestä painosta.

– Se on enemmänkin ammattihenkilöiden yksi työkalu ja ihmismassojen vertailuväline. Esimerkiksi urheilijoilla BMI saattaa näyttää reilua ylipainoa, vaikka rasvaprosentti on alhainen.

Toisaalta taas BMI:n alarajoilla olevalla voi olla vain vähän lihasmassaa ja paljon sisäistä rasvaa.

Lue lisää: Kolme naista paljastaa painoindeksinsä – kuvat todistavat, ettei se kerro lopulta juuri mitään

Toimivan ruokavalion tunnusmerkkejä:

  • Ruokavalio on monipuolinen

  • Saat riittävästi energiaa

  • Suolisto voi hyvin

  • Sinun ei tarvitse ruoskia itseäsi, jos ”et pysy ruodussa”

  • Syöminen on joustavaa - välillä on ihan ok herkutella

Pohdi ennen kuin toimit

Jos mietit hankkivasi esimerkiksi jonkin ravitsemusvalmennuksen, pohdi muutamaa asiaa ennalta.

– Minä kysyisin itseltäni, että onko sellainen ratkaisu tuonut aiemmin hyvää fiilistä. Jos aloittaa aina uudestaan, kannattaako enää haaskata rahaa, Eskola sanoo.

Jos aloittaa aina uudestaan, kannattaako enää haaskata rahaa.

Ravitsemusapua voi tarjota millä koulutuksella tahansa. Eskola suositteleekin tutkimaan valmentajia ja heidän ideologiaansa rauhassa. Hyviä ja vastuullisia valmentajia löytyy toki myös.

Eskolan mukaan kannattaa miettiä sitäkin, istuuko ruokavalio omaan arkeen. Koska niin sen pitäisi tehdä - sen sijaan, että omaa elämää alkaa rukkailla ruokavalioon sopivammaksi.

– Kaikkien ylisanojen pitäisi soittaa hälytyskelloja samantien, Eskola sanoo.

Ylisanoja ovat muun muassa sanat ”varmasti” ja ”takuulla” tai se, jos joku lupaa ”paljastavansa salaisuuden”.

Eskolan mukaan tyrkyllä on jopa häiriintyneeseen syömiseen herkästi ajavia ohjeita, kuten ”sammuta nälkä vedellä” tai ”vältä ruoka-aineita x, z ja y”. Tai ”syö vain iltakuuden jälkeen”.

Tällaisten neuvojen pitäisi olla suoranainen punainen vaate.

Lue lisää: 8 yleistä terveysväittämää, jotka eivät pidä paikkaansa – lääkäri kertoo esimerkin, joka täyttää kaikki hälytysmerkit

Muista vanha kunnon lautasmalli

Painoon - ja painonhallinnassa onnistumiseen - vaikuttavat muun muassa omat voimavarat, geenit, lääkitykset, sairaudet, unenpuute, mieliala, päivittäinen aktiivisuus sekä ruokaympäristö, jossa elää.

Kaikki ei ole ihan vaan ”itsestä kiinni”.

– Ehkä suosikkini kehnoimmista laihdutusneuvoista on: syö vähemmän ja liiku enemmän niin laihdut varmasti. Et muuten laihdu. Varmasti, Eskola sanoo.

Ehkä suosikkini kehnoimmista laihdutusneuvoista on: syö vähemmän ja liiku enemmän niin laihdut varmasti. Et muuten laihdu.

Useinkaan ylipaino ei johdu siitä, että söisi määrällisesti paljon.

– Jos syö jo valmiiksi liian vähän ja lisää liikuntaa, polttaa kehonsa piippuun ja kasvattaa energiavajetta ja siis nälkäänsä. Ja koska tämä asetelma ei voi kestää kauaa, ihminen "sortuu" eli antaa periksi kehonsa hätäsignaaleille ja syö.

Pullaa tai suklaata tai pizzaa, jota nälkiintynyt kroppa huutaa.

Eskola suosittelee unohtamaan vähentämisen.

– Lisää ruokavalioosi vähäenergistä täytettä, kuten kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Täytä vatsaa ja liiku niin, että tulee hyvä mieli. Näin edistetään terveyttä, ja painokin lähtee todennäköisesti laskuun.

Lisää kasviksia on myös virallisten ravitsemussuositusten yksi oleellinen ohjenuora.

– Ruokapyramidi ja lautasmalli ovat tosi hyviä työkaluja. Eivätkä ne maksa mitään.

Lautasmalli on kelpo työkalu aterioiden koostamiseen.

Lue lisää: 3 kätevää tapaa koostaa ateriat niin, että painokin pysyy hallinnassa – katso fiksu esimerkkipäivä, johon kuuluu niin lohta kuin perunaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?