4 oikeasti laihtumaan auttavaa asiaa – asiantuntijat ovat samaa mieltä - Laihdutus - Ilta-Sanomat

4 oikeasti laihtumaan auttavaa asiaa, joista jokseenkin kaikki asiantuntijat ovat samaa mieltä

Mikäli haluat karistaa kiloja pysyvästi, unohda erilaiset kuurit ja keskity pitkäkestoisten muutosten tekemiseen.

Satunnainen pizza ei pilaa painonhallintaa, jos syömistavat ovat muuten kunnossa.

31.8. 11:00

Painonhallinnan ei tarvitse olla tuskaista taistelua nälkää ja herkkuja vastaan, päinvastoin.

Asiantuntijat ovat samanmielisiä muun muassa näistä asioista:

1. Säännöllistä ruokarytmi

– Noin 90 prosenttia painonpudotuksessa onnistuneista asiakkaistani sanoo, että rytmi on se oleellinen juttu, laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoi aiemmin.

Tutkimuksetkin puoltavat säännöllistä rytmiä. Hyvä ateriarytmi vaikuttaa suotuisasti muun muassa verensokeritasapainoon sekä kolesteroliarvoihin. Kovaksi yltynyt nälkä johtaa esimerkiksi työpäivän jälkeen helposti ylensyöntiin ja epäterveellisiin valintoihin.

Nälälle jää aina kakkoseksi. Pahimmassa tapauksessa paino jojoilee vaan laidasta toiseen näännyttämisen ja ahmimisen välillä.

Partasen suosittelema rytmi on ateria tai välipala 3–5 tunnin välein.

2. Sitoudu pysyvästi uusiin elintapoihin

Pysyvä laihtuminen vaatii sitä, että haluaa elää terveellisempää elämää. Tiukan dieetin avulla voi saada painoa alemmas, mutta kilot palaavat herkästi takaisin heti, kun palataan vanhoihin tapoihin.

Tee maltillisia ja pysyviä muutoksia, joiden avulla kaloreiden saanti vähenee helposti. Juotko esimerkiksi runsaasti sokeripitoisia juomia? Niistä voi liki huomaamattaan saada valtavasti ylimääräisiä kaloreita juomista. Jätä juomat pois tai korvaa ainakin osa niistä. Vesi on paras janojuoma.

Entä maistuvatko makeat herkut? Suklaa, karkit, viinerit, keksit – niistä tulee helposti valtava määrä ylimääräisiä kaloreita. Jos syöt niitä monta kertaa viikossa, vähentäminenkin karsii kalorimäärää jo hyvin tehokkaasti.

Muista antaa jokaiselle tekemällesi muutokselle aikaa vaikuttaa.

3. Salli ja jousta

Ei enää ikinä pizzaa tai karkkia!?

Kiellettyihin hedelmiin keskittyminen ei ole onnistuneen laihduttajan strategia. Menestyjät noudattavat sallivaa ja joustavaa linjaa.

– Kannattaa miettiä enemmänkin sitä, mitä kannattaa syödä enemmän. Kasviksia, marjoja, aamiaista ja niin edelleen, ravitsemusasiantuntija Patrik Borg on todennut.

Kuituja ja kasviksia lisäämällä saat ruokaan lisää pureskeltavuutta, mutta aterian energiamäärä pysyy maltillisena. Ne lisäävät kylläisyyden tunnetta.

Joustaminen tarkoittaa sitä, että herkuttelu ei ole kielletty. Esimerkiksi työmaan kahvipöydässä satunnaisesti syöty pulla ei kaada koko elämää, kunhan palaa herkkuhetken jälkeen taas säännölliseen ruokarytmiin.

4. Nuku riittävästi

Jos korjaat syömistä parempaan suuntaan ja liikuntakin on osa arkeasi, mutta tuloksia ei silti synny, syy saattaa olla huonossa unessa.

Univajeen yleistyminen on tutkitusti yksi syy lihavuuden yleistymiseen. Muun muassa nälänsäätely heikkenee univajeessa: emme tunnista nälän ja kylläisyyden tunteita niin tarkkaan kuin levänneenä.

Kun jaksaminen paranee, muut elintavat kohentuvat kuin itsestään. 95 prosentilla aikuisista unentarve on 6–9 tuntia.

Juttu on julkaistu alun perin 28.8.2020

Lue lisää: 7 väärää luuloa painonhallinnasta, jotka on syytä kumota – kyse ei ole vain ”pahisruoista”, itsekurista ja liikunnasta, ravitsemusasiantuntija kertoo

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?