Monen kokeilun jälkeen Outi, 26, tajusi, miten 20 kiloa lähtee pysyvästi – näin hän sen teki - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Monen kokeilun jälkeen Outi, 26, tajusi, miten 20 kiloa lähtee pysyvästi – näin hän sen teki

Outin elämänmuutos alkoi synnytyslaitokselta. Hän painoi esikoisensa saannin jälkeen 124 kiloa.

”Nykyään en kavahda peilikuvaani, enkä etsi kuvista ensimmäisenä epäkohtia. Ryhtikin on suoristunut, eikä pelkästään treenin ansiosta”, Outi sanoo.­

4.5. 19:05

Ylikilojen tiputtaminen taitaa harvemmin olla tiedonpuutteesta kiinni.

Tätä mieltä on ainakin Outi, 26, joka on kamppaillut kilojen kanssa teini-iästä saakka.

– Olen ollut laihduttamisen ammattilainen, vaikka en ole koskaan pysyvästi laihtunutkaan, Outi sanoo.

Pussikeitto- ja pikakuurit ovat vuosien varrella tulleet Outille tutuiksi.

Viime kesänä Outin elämä kuitenkin muuttui. Hän synnytti juhannuksena esikoisensa, ja painoi synnytyksen jälkeen 124 kiloa.

Synnytykseen tarvittiin kiireellinen sektio, jonka jälkeen Outi ei meinannut päästä ylös sängystä. Liikkuminen oli muutenkin vaikeaa. Mitään vähänkään painavaa ei saanut kantaa eikä nostaa.

Oma kunto säikäytti.

– Silloin päätin, että heti kun lääkäri antaa luvan, alan liikkua. Kun en saanut, tahdoin!

Aiemmin Outi oli treenannut vuoden salilla personal trainerin kanssa, mutta liikunta oli jäänyt pikku hiljaa pois elämästä.

Heinäkuu 2020 ja huhtikuu 2021. ”Muutos omassa profiilissa on omaankin silmään ihan valtava”, Outi kirjoitti Instagramiin.­

Peilikuva ahdisti

Jo ennen raskautta Outin paino oli noussut reilusti yli sadan kilon. Alkoholi ja roskaruoka maistuivat.

– Baarissa ramppaaminen oli nuoruudessa harrastus, se paisutti eniten. Olin joka viikonloppu menossa.

Helppous kuitenkin viehätti mukavuudenhaluiseksi itseään kutsuvaa Outia, hän söi usein ulkona. Pikaruokaloiden annoskoot olivat isoja eivätkä terveellisimmästä päästä.

Elämäntavat näkyivät sekä vyötäröllä että olossa. Outi oli jatkuvasti väsynyt, ja oma peilikuva ahdisti.

– Henkinen ahdistus oli isoin, keho kyllä tottuu vaikka mihin. Välttelin esimerkiksi tilanteita, joissa piti mennä saunaan tai olla uikkareissa.

Töissä Outi ei enää meinannut mahtua työhousuihinsa, vaikka ne olivat kooltaan suurimmat mahdolliset.

Elokuu 2020 ja huhtikuu 2021. Vasemman kuvan vaatteet ovat jo jääneet isoiksi.­

 Lapsi alkaa kohta syödä samaa ruokaa kuin minäkin. Haluan opettaa terveelliset elämäntavat ja terveellisen ruokasuhteen myös hänelle.

Vaunulenkeillä liikkeelle

Kun lääkäri antoi Outille luvan liikkua, hän aloitti vaunulenkkeilyn. Äitiysloman aikana lenkkikilometrejä kertyi peräti 200. Sitten Outi palasi salille, missä hän treenaa 3–4 kertaa viikossa.

Harjoittelu oli aloitettava varovasti. Outilla oli raskauden jäljiltä vatsalihasten erkauma, ja sektion jälkeinen kuntoutuminen oli aivan uutta.

Tuttu personal trainer tuli apuun. Hän auttoi Outia sopivien liikkeiden valinnassa. Alkuun esimerkiksi askelkyykyt ja vatsalihasliikkeet olivat pannassa, vähitellen niitä lisättiin Outin ohjelmaan.

Perinteisen salitreenin ohella Outi tekee nykyisin muutakin.

– Kääntelen traktorinrenkaita ja teen muuta toiminnallista kokovartalotreeniä. Käyn myös kerran viikossa uimassa ja teen muutaman kerran viikossa vaunulenkin. Talvella kokeilin hiihtämistä ensi kertaa sitten peruskoulun. Olen alkanut löytää liikunnasta sellaista iloa, jota en aikaisemmin ole kokenut.

Salitreenissä Outi pitää sen monipuolisuudesta.

– Käyn kuntosalilla, josta löytyy välineet perinteiseen saliharjoitteluun, irtopainoilla treenaamiseen sekä tilat toiminnalliseen harjoitteluun. Koska tavoitteeni on painonpudotuksen ohella kasvattaa kuntoa ja toimintakykyä sekä lisätä voimaa, on kuntosaliharjoittelu tavoitteisiini nähden sopivin.

Outi treenileirillä.­

”Jos tulee nälkä, jotain on pielessä”

Syömisetkin menivät elämäntapamuutoksessa uusiksi. Outi kaivoi esiin valmentajansa aikanaan tekemän ruokavalion, jonka avulla hän kohtuullisti annoskoot. Ruokailuun tuli myös rytmi.

– Säännöllinen syöminen on ihan ehdoton. Jos päivän aikana tulee nälkä, jotain on pielessä.

Nykyisin Outi syö viisi kertaa päivässä. Aamu alkaa kaurapuurolla ja raejuustolla, päivän muut ateriat ovat normaalia, monipuolista kotiruokaa. Hiilaritkin kuuluvat asiaan, jotta Outi jaksaa liikkua.

Herkkuhimojen suitsiminen on ollut työläintä. Alkuun Outi oli kuukauden herkkulakossa.

– Se, että sain sokerikoukun katkaistua vaati täydellisen kieltäytymisen. Sen jälkeen yritin opetella, että jos minun tekee mieli jotain hyvää, ostan kaupasta vaikka suklaapatukan, en suklaalevyä sekä karkkipussia.

Nyt Outi on palaamassa perinteiseen karkkipäivään.

– On ollut yllättävän hankalaa opetella uudenlaista suhtautumista herkkuihin. Että ne eivät ole paha ja kielletty asia, vaan kuuluvat elämään.

Outin iso oivallus on ollut se, että laihduttaa ei tarvitse.

– Olen pudottanut enemmän painoa kuin ikinä aiemmin, vaikka en ole laihduttanut.

Edeltäviltä sukupolvilta monen mieleen on juurtunut hokema siitä, että ihminen laihtuu, kunhan ei syö. Tästä ajatusmallista Outinkin on ollut vaikea irrottautua.

– Syömällä laihtuu, Outi tietää nyt.

”Olen ylpeä itsestäni”

Synnytyksen jälkeen Outin paino on pudonnut noin 25 kiloa.

– Se on tuonut paljon energiaa ja hyvää oloa. Olen paljon positiivisempi, ja unen tarve on vähentynyt.

Itseluottamusta on tullut lisää.

– Nykyään en kavahda peilikuvaani, enkä etsi kuvista ensimmäisenä epäkohtia. Ryhtikin on suoristunut, eikä pelkästään treenin ansiosta. Olen oikeasti ylpeä itsestäni.

Varsinaista tavoitepainoa Outi ei ole asettanut, mutta ihannepaino liikkunee jossain 70–75 kg tietämillä.

– Suurin tavoite liittyy treenissä kehittymiseen. Kun oma paino laskee, treenissä painot nousee. Haluan olla vahva!

Vauvan kanssakin on mennyt mukavasti. Outi uskoo, että ilman elämäntapamuutostaan hän ei olisi jaksanut yhtä hyvin vauva-arkea.

– Iso kiitos tästä kuuluu myös mummille. Hän on hoitanut vauvaa, jotta olen päässyt salille mieheni ollessa päivät töissä.

Oma lapsi on Outin elämäntapamuutoksen iso motivaattori.

– Lapsi alkaa kohta syödä samaa ruokaa kuin minäkin. Haluan opettaa terveelliset elämäntavat ja terveellisen ruokasuhteen myös hänelle.

Oletko sinä tehnyt ison tai pienemmän elämänmuutoksen? Haluatko jakaa kokemuksesi muillekin? Lähetä kuvat sekä tarinasi lyhyesti: noora.valkonen@iltasanomat.fi. Saatamme ottaa yhteyttä!

Esimerkki Outin ruokapäivästä

  • Klo 8 aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa, voisilmä ja kahvi maidolla.

  • Klo 11–12 lounas: Kanafileet, riisiä ja salaattia. Salaatti ei uppoa ilman kastiketta!

  • Klo 14–15 välipala: Proteiinirahka tai -vanukas.

  • Klo 17 päivällinen: Itse tehdyt lihapullat kermakastikkeessa + makaronia ja salaattia.

  • Klo 20 iltapala: Ruisleipää kylmäsavulohella ja kananmunalla.

– Vettä tulee juotua päivässä 2–3 litraa, treenipäivinä menee kolme. Iltapalan kanssa juon yleensä Pepsi Maxia. Se on se mun herkku.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?