Somessa leviäviä ”mitä syön päivässä” -postauksia ei kannata matkia sellaisenaan – syyt ovat selvät - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Somessa leviäviä ”mitä syön päivässä” -postauksia ei kannata matkia sellaisenaan – syyt ovat selvät

Moni voi hurahtaa rajalliseen ruokavalioon ilman, että on edes ehtinyt kokeilla perusterveellistä syömistä.

Sosiaalisessa mediassa tietynlainen ruokavalio yhdistyy monesti tietynlaiseen ulkonäköön. Kaikkeen sisältöön on viisasta suhtautua terveellä kritiikillä.­

7.2. 19:00

Sosiaalisessa mediassa leviää jos jonkinlaista videota ja postausta, joissa julkaisija esittelee päivittäisiä syömisiään. Tietynlainen syöminen yhdistyy usein tietynlaiseen, tyypillisesti hoikkaan, vartaloon.

Jos syöt kuin minä, voit näyttää yhtä hyvältä, tuntuu viesti monesti olevan.

Osa somessa esitellyistä aterioista on koostettu terveellisen mallin mukaan, mutta joukossa on paljon myös niukkaenergisiä tai yksipuolisia esimerkkejä.

On päivittäinen ruokavalio millainen tahansa, kenenkään toisen noudattamaa mallia ei kannata niellä sellaisenaan. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Esimerkiksi energiankulutukseen vaikuttavat muun muassa paino sekä se, kuinka paljon ja millaista liikuntaa harrastaa.

Tämän ovat monet painonhallinnan asiantuntijatkin todenneet.

– Kaikkien tarvitse syödä yhden ja saman mallin mukaan, totesi lihavuustutkija, professori Aila Rissanen aiemmin jutussamme.

– Jos esimerkiksi on lihavuutta ja diabetestaipumusta, on erityisen suotavaa, että ruokavalio sisältää paljon proteiinia ja kasviksia. Jos taas taipumusta ei ole ja sokerit ovat kunnossa, hiilihydraattien määrää ei ole välttämätöntä rajoittaa.

Irti ”hiilaripropagandasta”

Hiilihydraatit ovat olleet viime vuosina kuuma ravitsemuspuheenaihe. Karppausta ja ketoosia suosivat jättävät hiilarit käytännössä minimiin.

Valmentaja Aino Rouhiainen on ehtinyt suorastaan kyllästyä hiilarien mollaamiseen. ”hiilaripropagandaan”, jonka mukaan ainoa keino laihtua ja lisätä hyvinvointia on hiilareiden pois jättäminen.

– Minä väitän, että useimmille on helpompaa noudattaa pidempään ruokavaliota, josta ei jätetä mitään pois, Rouhiainen sanoi jutussamme.

Yksilöllisiä eroja löytyy tässäkin: esimerkiksi maidolle allerginen ei voi sisällyttää maitotuotteita ruokavalioonsa.

 Minä väitän, että useimmille on helpompaa noudattaa pidempään ruokavaliota, josta ei jätetä mitään pois.

Jos elämäntyyli ei ole kovin liikunnallinen, voi Rouhiaisen mukaan olla fiksua käyttää hiilarin lähteenä pääosin vihanneksia, kasviksia ja hedelmiä. Ne ovat vähäkalorisia, mutta täyttäviä. Jos taas urheilee ja on aktiivinen, on suorastaan hölmöä yrittää syödä jatkuvasti mahdollisimman vähäkalorisesti.

Paljon liikkuva tarvitsee luonnollisesti enemmän energiaa kuin passiivisempi kanssasisarensa.­

Hurahduksia väärään suuntaan

Erilaisia ruokavaliovillityksiä ja ravitsemustrendejä tulee ja menee. Sosiaalisessa mediassa myös tieteellistä pohjaa vailla olevat uskomukset leviävät helposti.

Moni voi hurahtaa rajalliseen ruokavalioon ilman, että on edes ehtinyt kokeilla perusterveellistä ja tasapainoista ruokavaliota sekä säännöllistä ateriarytmiä. Tämä voi ajaa uskomaan, että rajoitettu ruokavalio on se ainoa oikea vaihtoehto. Silloinkin, kun ruokavalio ei ole se optimaalisin.

Se tiedetään, että terveelliseen ruokavalioon kuuluu paljon kasviksia ja vihanneksia, kuituja, vähän prosessoituja lihatuotteita ja paljon hyviä rasvanlähteitä.

Kokonaisuus merkitsee aina enemmän kuin yksittäiset ruoka-aineet, laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen on muistuttanut.

– Viljan ja sokerin poisjättäminen voi kyllä auttaa voimaan paremmin, varsinkin jos pääasiallinen viljan lähde on aiemmin ollut valkoinen höttöhiilari, Laatikainen totesi jutussamme.

Haitallisia vaikutteita

Sosiaalisen median kuvasto voi lisätä syömisten liiallista kontrollointia ja syömishäiriön riskiä.

– Aktiivinen sosiaalisen median käyttö näyttäisi indikoivan nuorten syömishäiriöitä. Siellä näkyvistä ihannevartaloista ja -ruoista saa sellaisia vaikutteita, jotka ovat kokonaisuuden kannalta hyvin turmiollista, urheilijoiden kanssa toimiva ravitsemusneuvoja Paula Lehtinen sanoi jutussamme.

Kehonkuvaan liittyviä syömishäiriöitä voi olla jo alakouluikäisillä.

– Ja aika paljon on sellaisia rajatapauksia, että nuoret kontrolloivat syömisiään ja laskevat annostensa kaloreita. He siis kyllä syövät, mutta ruokavalio pidetään erittäin terveellisenä, annoskoot pieninä, eikä itselleen sallita mitään siitä poikkeavaa, peruskoulun terveydenhoitaja Päivi Engblom kertoi aiemmin.

Juontaja Alma Hätönen julkaisi taannoin päivityksen, jossa hän kertoi ahdistuvansa painonpudotukseen liittyvistä somesisällöistä.

– Ahdistaa mediassa ja somessa joka puolelta tursuavat laihdutusvinkit, näin pudotat koronakilot, näin pääset eroon joulun turvotuksesta, näin rasva palaa, näillä valinnoilla jopa viisi kiloa painosta pois -jutut. Oon surullinen siitä, kuinka paljon energiaa ja aikaa itsekin olen käyttänyt miettiessäni noita asioita ja sitä, kuinka sitten viisi kiloa kevyempänä olisin onnellisempi ja jotenkin parempi ihminen, Hätönen, 30, kirjoitti Instagramissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?