Jenna, 27, opetteli juomaan vettä ja pudotti 20 kiloa: ”Olo on virkeä” - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Jenna, 27, opetteli juomaan vettä ja pudotti 20 kiloa: ”Olo on virkeä”

Yksi kuva sai Jennan havahtumaan siihen, että elämäntavat olivat menneet retuperälle.

Jenna on onnistunut tiputtamaan 20 kiloa tukeutumalla säännölliseen syömiseen ja vaihtamalla maidon veteen.­

21.1. 16:30

Vanha valokuva mummun syntymäpäiviltä osui Jennan silmiin syksyllä 2019. Kuvassa Jennalla oli sininen kietaisupaita.

– Tykkäsin pitää löysempiä tai alaspäin leveneviä paitoja, koska en tuntenut oloani itsevarmaksi kireissä paidoissa. Tuntui paremmalta, kun leveä paidan helma peitti vatsamakkarat, Jenna, 27 kertoo.

Hän ei ollut tunnistaa kuvasta itseään.

– Aloin katsoa, et kuka tuo ihminen on. Olin sokaistunut peilikuvalleni, enkä ollut tajunnut, miten olin muuttunut.

Kuva sai Jennan havahtumaan. Hänen painonsa oli noussut aikuisiällä kymmeniä kiloja.

– En voi jatkaa näin, Jenna muistelee ajatelleensa.

Terveelliset elämäntavat olivat retuperällä.

– En useinkaan jaksanut tehdä ruokaa, ja hain puolisoni kanssa valmisruokaa pikaruokalasta. Jos katsoimme leffaa, haimme karkkeja ja sipsejä.

Tämä kuvio oli toistunut turhankin usein. Ylipaino oli myös alkanut tuntua Jennan olossa.

– En jaksanut töissä, olin aina ihan väsynyt. Työpäivän jälkeen lenkitin koirat, ja loppuilta meni sohvalla. Polvi alkoi reistailla tosi pahasti, ja ahdisti, kun vaatteet eivät tuntuneet päällä hyvältä. Kun kävin kaupoilla, ei tehnyt mieli ostaa mitään.

Uusi ruokarytmi

Jenna oli yrittänyt pudottaa painoaan aiemmin nettivalmennuksen avulla, mutta se oli jäänyt puolitiehen.

– Syömiset olivat valmennuksessa tyyliin kanaa ja rahkaa.

Sitä ei kauaa jaksanut.

Syntymäpäiväkuvan nähdessään Jenna päätti kuitenkin antaa valmennukselle uuden mahdollisuuden. Tällä kertaa se osui maaliin. Valmennuksessa ohjeistettiin syömään perusterveellistä ruokaa säännöllisesti eli 4–5 kertaa päivässä.

Aluksi ruokamäärät tuntuivat Jennasta jopa liian suurilta.

– Vaikeinta oli ottaa aamupala mukaan. En ollut syönyt sitä koko aikuisiällä. Nykyään säännöllinen syöminen on jo kivaa. Enää ei tule mitään nälkäkiukkuja.

Yhdeksässä kuukaudessa Jennalta lähti 20 kiloa.

Uudet elämäntavat näkyvät ja tuntuvat Jennan koko olemuksessa.­

Eroon maidosta

Muutoksen todellinen vauhdittaja oli juomisten pistäminen uuteen uskoon.

– Ennen en juonut lainkaan vettä, vaan minulle maistuivat mehut ja maito. Saatoin juoda kevytmaitoa 1–2 litraa päivässä. Purkillisessa on melkein 500 kilokaloria! Oli tosi hyvä juttu, kun pääsin maidosta eroon.

Maito ja mehut vaihtuivat veteen, jonka juominen on juurtunut Jennalla jo tavaksi. Maitoa ei tietenkään olisi pakko jättää kokonaan pois, mutta Jennalle se toimi.

– Aluksi maidon juonnin jättäminen oli todella vaikeaa. Tuntui, että olin jollain tavalla riippuvainen siitä. Ruoka ei maistunut hyvältä ilman maitoa. Päätin jättää maidon kertarysäyksellä pois, ja vaikka aluksi vesi ei maistunut hyvältä, muutaman viikon kuluessa se jäi pysyvästi ruokajuomaksi.

Liikunta on niin ikään tullut osaksi Jennan elämää elämäntapamuutoksen myötä. Koirien lenkittämisen lisäksi hän käy kuntosalilla useamman kerran viikossa.

– Olen pyrkinyt siihen, että paino pysyy samana. En ota siitä kuitenkaan mitään stressiä. Olen armollinen itselleni.

”Jaksan paljon paremmin”

Välillä on väistämättä päiviä, kun oma kuva tai olo eivät miellytä. Enää Jenna ei jää niihin vellomaan.

– Ennen hain ruokaa lohduksi. Siitä oli vaikea päästä eroon, kun oli oppinut, että ruoka oli palkka. Siitä tuli hetkeksi hyvä olo. Nyt olen oppinut kanavoimaan huonoa fiilistä liikuntaan ja siihen, että tapaan ystäviäni.

Kumppani on tukenut Jennaa ja jättänyt herkkujen ostamisen kotiin vähemmälle.

Uusia elämäntapoja ei tosin romuta se, että herkuttelee kerran viikossa tai käy ulkona syömässä.

– Ennen ajattelin, että jos menee syömään hampparin, se on sitten siinä.

Jennan olo on tyystin toinen kuin muutoksen alussa. Aiemmin Jenna sairasteli useamman kerran vuodessa. Nyt flunssakin iskee harvemmin.

– Jaksan paljon paremmin, ja olo on virkeä. On kiva, kun vaatteet istuvat paremmin päällä.

Esimerkki Jennan ruokapäiväkirjasta

  • Aamiainen: Kaurapuuro raejuustolla, voisilmällä, mangopiltillä ja vadelmilla.

  • Lounas: Ateria työpaikalla lautasmallin mukaan. Puolet lautasesta salaattia ja kasviksia, 1/4 proteiinia ja 1/4 hiilihydraattia.

  • Välipala: Pala ruisleipää voilla, kalkkunaleikkeellä, juustosiivulla ja kurkulla. Lisäksi proteiinivanukas tms.

  • Päivällinen: Yleensä kotona tehtyä pastaruokaa, esimerkiksi lohi-pinaattipastaa. Lisäksi salaattia tai kasviksia.

  • Iltapala: Kaksi palaa kauraleipää. Päälle voita, kalkkunaleikettä, juustosiivu ja kurkkua. Lisäksi rahkajogurttia marjajauheella ja mangopiltillä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?