Syötkö iltapainotteisesti? Myöhäisellä ruokailurytmillä on kaksi vaikutusta - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Syötkö iltapainotteisesti? Myöhäisellä ruokailurytmillä on kaksi vaikutusta

Myöhäinen ruokailurytmi saattaa vaikeuttaa laihduttamista, ja se liittyy myös sydänriskitekijöihin.

Keho ei hyödynnä aterioiden syömisestä saatua rasvaa myöhään illalla yhtä tehokkaasti kuin päivällä.­

12.1. 9:05

Iltasyöminen ja muutenkin myöhäinen ruokailurytmi voivat tuoreen tutkimuksen perusteella haitata laihduttamista. Myöhään ruokailevilla on myös muita enemmän sydän- ja verisuonitautien ja diabeteksen riskitekijöitä.

Tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä, ja ne perustuvat 3 400 laihdutusohjelmaan osallistuneen viisi kuukautta kestäneeseen seurantaan.

Seurannan alkaessa myöhäistä ruokailurytmiä noudattavat olivat lihavampia, minkä lisäksi heidän veressään oli haitallisia triglyseridirasvoja enemmän ja heidän insuliiniherkkyytensä oli huonompi kuin osallistujien, jotka söivät ateriansa aikaisemmin. He eivät myöskään olleet yhtä motivoituneita laihduttamiseen ja useammat heistä kertoivat syövänsä stressiin, tylsistymiseen ja televisiota katsoessaan.

Myöhään ruokailevat laihtuivat viikossa keskimäärin 80 grammaa vähemmän, mikä tutkimuksen aikana tarkoitti 1,5 kiloa huonompaa tulosta. Yhteys oli sitä voimakkaampi mitä myöhempään henkilö söi ateriansa. Esimerkiksi verrattuna aamiaisen kello 7 ja illallisen kello 20 nauttivaan vasta kello 10 aamiaisen ja kello 23 illallisen syövät laihtuivat viikossa 150 grammaa vähemmän.

Osallistujat saivat ruoastaan yhtä paljon energiaa ja he liikkuivat suurin piirtein yhtä paljon. Myöskään muut elintavat eivät selittäneet eroja.

Aiempien tutkimusten perusteella myöhään syödyt ateriat ja iltanapostelu voivat lihottaa, koska keho ei silloin hyödynnä ruoasta saatua rasvaa yhtä tehokkaasti. Tämä voi vähitellen johtaa painonnousuun, vaikka energian saanti ei olisi kohtuuttoman suurta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?