Valmentaja oikaisee hyvin yleisen väärinkäsityksen laihtumisesta – ”Mitä isompi muutos on edessä, sitä huonompi valinta” - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Valmentaja oikaisee hyvin yleisen väärinkäsityksen laihtumisesta – ”Mitä isompi muutos on edessä, sitä huonompi valinta”

Ennen kuin aloitat dieetin, tarkastele 3–5 vuoden jaksoa taaksepäin.

Dieetti ei korjaa elämäntapoja, muistuttaa valmentaja.­

19.11. 11:02

Painonhallinnassa lukuisia suomalaisia auttanut FitFarmin valmentaja Matias Koistinen törmää työssään jatkuvasti samaan väärinkäsitykseen: dieetistä haetaan pika-apua ongelmaan, jonka oikea ratkaisu olisi elämäntapojen muuttaminen.

– Mitä isompi muutos on edessä, sitä huonompi valinta on tehokas dieetti projektin alkuun, Koistinen tiivistää.

Hän perustelee asiaa sillä, että jos ylipainoa on paljon, elämäntavoissakin on reippaasti muutettavaa – ja juuri tämä omien normaalien ja päivästä toiseen toistuvien tapojen muutos on avain pysyvään lopputulokseen.

– Jos tavoitteena on suuri muutos, itselleen pitää lähteä luomaan rauhallisesti ja pala kerrallaan uusia elintapoja.

Vasta sitten, kun nämä asiat ovat paremmalla tolalla, tehokkaampaa dieettiä voi käyttää osana elämäntapamuutosta – jos sille vielä on tarvetta.

Kenelle dieetti sopii?

Koistinen korostaa, etteivät dieetit mitenkään automaattisesti ole paha asia. Ne eivät vain ole oikea ratkaisu kaikille.

Dieetti sopii painonhallintaan ihmiselle, jonka elämäntavat ovat pääosin kunnossa. Mitä paremmin asiat lähtökohtaisesti ovat, sitä enemmän voi haastaa itseään.

– Esimerkiksi: jos elät kohtuullisen terveellisesti mutta kuitenkin sen verran epäsäännöllisesti, että vuodessa kehoon tulee pari kiloa rasvaa lisää, voit hyvin riipaista sen tehokkaalla dieetillä pois kerran vuodessa. Näin vältyt suuremmilta paino-ongelmilta tulevaisuudessa.

 Taustalla voi olla 15–20 vuotta ongelmia, mutta silti koetaan, että vuosi on liian pitkä aika muutoksen tekemiseen.

Syy tehokkaiden dieettien suosioon on ymmärrettävästi niiden nopeus. Ketäpä ei houkuttaisi vauhdilla tapahtuva muutos.

– Ihmiset ovat hyvin kärsimättömiä, eikä painonpudotukselle malteta antaa aikaa. Taustalla voi olla 15–20 vuotta ongelmia, mutta silti koetaan, että vuosi on liian pitkä aika muutoksen tekemiseen.

Tarkastele 3–5 vuoden jaksoa taaksepäin

Tehokas rasvanpoltto ei kuitenkaan ole minkäänlainen tae tulosten pysyvyydestä, Koistinen muistuttaa. Jojoilijalle ainut tie pysyvään painonhallintaan on ensin muuttaa omat, päivästä toiseen toistuvat normaalit elintavat terveellisiksi.

–Jos tavoitteena on suuri muutos, itselleen pitää lähteä luomaan rauhallisesti ja pala kerrallaan uusia elintapoja, valmentaja Matias Koistinen sanoo.­

Valmentaja neuvoo arvioimaan näitä elintapoja tarkastelemalla 3–5 vuoden jaksoa taaksepäin.

– Tuohon aikaan mahtuu yleensä erilaisia viikkojen mittaisia kokeiluja ja dieettejä, mutta ne ovat kokonaisuudessa lyhyitä jaksoja. Keskity siihen, minkälaiset elintapasi ovat olleet suurimman osan ajasta viime vuosina – se on normaali tapasi elää.

Dieetti ei korjaa elämäntapoja

Dieetti ei pysty korjaamaan normaalitilaa, sillä rasvanpoltto ei voi olla kenenkään elämäntapa.

– Silloin ainut ratkaisu on alkaa muuttaa ”omaa normaaliaan” sellaiseksi, etteivät elintavat enää johda kohti ylipainoa.

Kun tämä on opittu, lähtökohta onkin ihanteellinen dieetin toteuttamiselle.

– Tulokset säilyvät, koska dieetin jälkeen ei tarvitse tehdä muuta kuin jatkaa opittuja elämäntapoja, jotka eivät tuo enää ylimääräistä painoa.

Tunnistatko näitä?

Pysyvän laihtumisen tunnusmerkit

  • Et tarkkaile liikaa pieniä yksityiskohtia vaan suhtaudut niihin rennosti. Olet sisäistänyt sen, että syömisessäkin kokonaisuus ratkaisee.

  • Ateriarytmi on kunnossa, ja pidät siitä kiinni. Myöskään niinä päivinä kun herkuttelet, et tingi kunnollisesta ravitsevasta ruoasta.

  • Uskallat syödä ravitsevaa ruokaa riittävästi. Ohje ”syö vähemmän kuin kulutat” on hiukan petollinen, koska tavallisen ruoan liika rajoittaminen altistaa voimakkaasti sokerihimolle ja mielitekosyömiselle.

  • Kokkaat mahdollisimman paljon itse omat ruokasi.

  • Hyvät valinnat ovat juurtuneet automaattisiksi. Et juuri joudu miettimään sitä, mitä tänään söisit.

Nämä merkit viittaavat jojoiluun

  • Tapa, jolla pudotat painoa, poikkeaa paljon normaalista syömisestäsi. Mitä rajoittavampi dieetti on, sitä vaikeampi sen tuloksia on ylläpitää.

  • Jos dieetti ei toimi, siirryt vielä radikaalimpaan vaihtoehtoon ja vedätät sillä painoa väkisin alas hyvinvoinnin kustannuksella.

  • Tarkkailet pakonomaisesti yhtä asiaa, vaikkapa hiilihydraatteja. Liiallisten höttöhiilarien vaikutus painonnousuun on selvä, mutta se ei tarkoita sitä, että hiilihydraatit kokonaisuudessaan olisivat lihottava tekijä, jota tulee vältellä.

  • Jos koko painonpudotusaika on silkkaa kärsimystä, ja teet asioita hampaat irvessä, se ei lupaa hyvää jatkoa painonhallinnassa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?