Aloita tänään personal trainerin kävelyohjelma – saat tuloksia kuukaudessa - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Aloita tänään personal trainerin kävelyohjelma – saat tuloksia kuukaudessa

Kävely sopii vähän huonompikuntoisellekin – tärkeintä on vain lähteä liikkeelle!

10.11.2020 11:26

Niin yksinkertaista liikuntaa kuin kävely onkin, se on yksi maailman parhaista liikuntamuodoista.

Näin totesi huippuyliopisto Harvardin lääketieteellinen tiedekunta julkaisemassaan uudessa kuntokävelyn oppaassa. Sen mukaan kävely paitsi kohottaa kuntoa ja auttaa painonhallinnassa, myös suojelee monilta kansantaudeilta.

Kävelystä loistavan liikuntamuodon tekee sekin, ettei siihen tarvitse välineitä ja lenkki onnistuu missä vain. Tärkeintä on ainoastaan lähteä liikkeelle.

– Kävely on siitä hyvä keino kohottaa kuntoa, että se sopii vähän huonompikuntoisillekin eikä se vaadi erityisiä varusteita, UKK-instituutin erikoistutkija Saija Karinkanta kertoi aiemmassa jutussamme.

Karinkanta suosittelee mieluummin kävelemään päivittäin – edes lyhyen lenkin – kuin muutaman kerran viikossa. Siinä vaiheessa kun lenkki ei enää yhtään hengästytä, on aika lisätä matkaa tai vauhtia.

Kokeile 4 viikon ohjelmaa

Jos kaipaat tehokkaampaa harjoitusta tai apua painonhallintaan, avuksi kannattaa ottaa personal trainer Maikki Marjaniemen suunnittelema kävelyohjelma, jolla saat tuloksia neljässä viikossa.

  • Tarkista yllä olevalta videolta oikea asento kävelyyn ja lataa jutun lopusta Maikki Marjaniemen laatima kävelyohjelma.

Marjaniemen mukaan lyhyelläkin kävelylenkillä saa kartutettua päivittäistä askelmäärää ja näin lisättyä aktiivisuutta ja energiankulutusta lempeästi, mikä auttaa painonhallinnassa.

Hän on suunnitellut kävelyohjelman, jota noudattamalla kasvatat askelmäärääsi suunnitelmallisesti. Ohjelma on neljän viikon pituinen, ja siinä pyritään joka viikko lisäämään omaan normaaliin askelmäärään tietty määrä askeleita.

Lisäksi joka viikolle on oma teemansa kävelyä maustamaan, jotta saat uutta intoa lenkkeilyyn.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?