Yllättävän pieni laihdutus tehoaa terveyteen – tämä on minimimäärä, jolla voit jo saada ison joukon hyötyjä - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Yllättävän pieni laihdutus tehoaa terveyteen – tämä on minimimäärä, jolla voit jo saada ison joukon hyötyjä

Pienen painonpudotuksen hyödyt voivat olla isot, kertoo sisätautilääkäri.

Jopa 2,5 prosentin painonpudotuksella voi olla myönteinen vaikutus terveyteen.­

28.10. 19:30 | Päivitetty 29.10. 9:27

Ylipaino on iso terveysriski, mutta tiesitkö, että vain muutaman kilon pudotus voi kohentaa terveyttäsi merkittävästi?

– 2,5 prosentin painonpudotus on minimimäärä, jolla joitain terveyshyötyjä voi jo saada. Esimerkiksi satakiloisella se tarkoittaa kahta ja puolta kiloa, joka on suhteellisen helposti saavutettavissa oleva tavoite, kertoo sisätautilääkäri ja diabetologi Ari Aimolahti Lääkärikeskus Aavasta.

Viiden prosentin painonpudotus – eli esimerkiksi 80-kiloisella neljän kilon laihtuminen – näkyy usein jo maksa-arvojen kohentumisena tai korkean verensokerin tasaantumisena.

Lääkäri kertoo, että pienikin painonpudotus voi vaikuttaa näin tehokkaasti siksi, että ensimmäisenä kehosta lähtee juuri keskivartaloon kertynyt vaarallinen sisäelinrasva.

Älä anna liian isojen haaveiden lannistaa

Aimolahti on huomannut vastaanottotyössä, että moni potilas saattaa haaveilla liian isosta laihdutuksesta ja sitten lannistua ja luovuttaa, kun kymmenen kiloa ei tipahdakaan hetkessä.

– Siksi suosittelen monelle aluksi pientä, parin kilon laihtumistavoitetta muutamassa kuukaudessa. Jos sen vaikka ylittää, sehän on positiivinen yllätys, hän sanoo.

Pikakuurit eivät tuo terveyshyötyjä

Maltillinen laihtumisvauhti on suositeltavaa, koska kuten moni pikadieettejä kokeillut on huomannut, dieetin jälkeen kilot tulevat herkästi takaisin.

Hitaampi painonpudotus elämäntapoja muuttamalla takaa, että laihtumistulos on todennäköisemmin pysyvä.

– Sen tyyppinen laihtuminen, että olet viikon paastolla ja paino putoaa viisi kiloa – mutta sitten jatkat entistä elämääsi ja paino tulee korkojen kera takaisin – ei ole suositeltavaa eikä myöskään tuo terveyshyötyjä.

Pienen painonpudotuksen 10 vaikutusta terveyteen:

1. Vaarallinen rasva lähtee ensimmäisenä

Jos saat 2,5–5 prosenttia painosta putoamaan, ensimmäiseksi alkaa poistua vaarallinen, vyötärölle kertynyt rasva.

– Keho luopuu onneksi keskivartalon sisäelinrasvasta helpommin kuin ihonalaisesta rasvasta, Ari Aimolahti sanoo.

2. Rasvamaksa alkaa parantua

Jos maksaan on kertynyt rasvaa, pienikin painonpudotus voi hävittää sitä niin, että muutos näkyy maksa-arvojen parantumisena.

3. Verensokeri tasaantuu

Rasvamaksan lievittyminen kohentaa sokeriaineenvaihduntaa.

– Esidiabetesvaihe on mahdollista saada peruutettua, ja pienelläkin laihdutuksella voidaan estää sen eteneminen ja tyypin 2 diabeteksen puhkeaminen, Ari Aimolahti sanoo.

4. Verenpaine laskee

Laihtuminen laskee korkeaa verenpainetta – etenkin, jos painonpudotukseen liitetään suolan käytön rajoittaminen.

5. Kolesteroli alenee

Laihdutus parantaa kolesteroliarvoja varsinkin silloin, jos ruokavaliossa aletaan välttää kovia eläinrasvoja.

6. Sydänriskit pienenevät

Tyypin 2 diabetes, kohonnut verenpaine ja korkea kolesteroli altistavat kaikki sydän- ja verisuonitaudeille. Kun saat nämä riskitekijät paremmalle tolalle, myös sydänriskit pienenevät.

7. Uniapnea lievittyy

Tutkimuksissa on havaittu, että muutamankin kilon laihdutus voi jo vähentää unenaikaisten hengityskatkosten määrää.

8. Turvotus vähenee

Ylipainoon liittyy usein turvotusta eri puolilla kehoa.

– Monet potilaani sanovat, että kun kiloja saa vähänkin pois, samalla sulaa myös lihavuuteen liittyvä turvotus, mikä parantaa oloa.

9. Kunto kohoaa

Positiivinen kierre saa vauhtia, kun liikkuminen alkaa tuntua kevyemmältä.

– Kunto kohenee nopeasti. Jos ensimmäisellä lenkillä jaksat kiertää korttelin, nopeasti huomaat, että niitä meneekin kaksi.

10. Mieliala kohenee

Painonpudotus vaikuttaa positiivisesti kehon lisäksi mieleen. Kun paino lähtee laskemaan, saat tärkeitä onnistumisen tunteita.

– Pienet onnistumiset ruokkivat lisäonnistumista – sitä, että jaksat jatkaa elämäntapamuutosta.

Näin lihavuus vaikuttaa terveyteen

  • Tärkein lihavuuden aiheuttama sairaus on tyypin 2 diabetes. Se ilmaantuu 15 kiloa ylipainoiselle 10–20 kertaa todennäköisemmin kuin normaalipainoiselle.

  • Lihavuus kohottaa verenpainetta ja muuttaa veren rasva-arvoja haitallisiksi. Nämä muutokset kasvattavat sydän- ja aivoinfarktin vaaraa.

  • Myös monet syöpäsairaudet, uniapnea, kihti ja polven nivelrikko, sekä naisilla lapsettomuus ja miehillä sukupuolitoimintojen heikkeneminen, liittyvät lihavuuteen.

Lähde: Terveyskirjasto

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?