Miksi laihduttaja lihoo? Tietty ilmiö edistää paluuta entisiin mittoihin – näin vältät sen - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Miksi laihduttaja lihoo? Tietty ilmiö edistää paluuta entisiin mittoihin – näin vältät sen

Asiantuntijan viesti on lohduttava: jojoilu ei pilaa kehoa lopullisesti.

Rajua laihdutuskuuria ei ole mahdollista jatkaa koko loppuelämää, joten kuurin loputtua laihduttaja palaa herkästi vanhoihin valintoihin, jos uusia elintapoja ei ole samalla opeteltu.­

15.10. 8:03

Nopea painonpudotus, jatkuva jojoilu ja monet laihdutusyritykset johtavat helposti tilanteeseen, jossa paino lähteekin nousemaan.

Laihduttamista tutkinut elintarviketieteiden maisteri Laura Sares-Jäske kertoo viisi syytä, miksi toistuvat laihdutusyritykset voivat johtaa lihomiseen.

1. Kehonkoostumus voi muuttua

Kun laihdutusyrityksiä toistetaan jatkuvasti, kehonkoostumus voi muuttua niin, että lihasmassa vähenee ja rasvaprosentti vastaavasti nousee. Aineenvaihduntakin saattaa hidastua.

Lohduttava tieto on se, ettei peli välttämättä ole menetetty, eli jojoilu ei pilaa kehoa lopullisesti.

– Terveellisten ja pysyvien elintapamuutosten, eli terveellisen ruokavalion ja riittävän liikunnan avulla myös entisen jojolaihduttajan on mahdollista korjata muutoksia, joita kehossa on saattanut tapahtua.

2. Perusaineenvaihdunta hidastuu

Nopeassa laihduttamisessa menetetään yleensä suhteellisesti enemmän lihaskudosta, mikä johtaa perusaineenvaihdunnan hidastumiseen.

– Laihduttaminen madaltaa aina päivittäistä energiantarvetta, mikä suurelta osin johtuu siitä, että laihduttamisen jälkeen keho painaa vähemmän. Jos lisäksi menetetään runsaasti lihaskudosta, energiantarve madaltuu entisestään.

– Tällöin päivittäisen energiansaannin tulisi olla vielä niukempaa, jotta pudotettu paino pysyisi poissa. Lisäksi on todettu, että elimistö pyrkii saamaan menetettyjä lihas- ja tukikudoksia takaisin, mikä edesauttaa takaisinlihomista.

3. Repsahdusriski on suurempi

Nopeassa ja tiettyjä ruokia tai ravintoaineita rajusti rajoittavassa laihduttamisessa on keskimäärin suurempi repsahdusriski, sillä laihduttamisen aktivoimat elimistön biologiset mekanismit pyrkivät lisäämään näläntunnetta ja mielitekoja.

– Nopeissa ja rajoittavissa laihdutuskuureissa on myös se ongelma, ettei laihduttaja yleensä samalla pysty opettelemaan terveellisiä, uusia elintapoja. Ne kuitenkin ovat edellytys sille, että laihduttamisen jälkeen paino säilyisi matalammalla tasolla.

4. Loppuelämää ei voi olla kuurilla

Rajua laihdutuskuuria ei ole mahdollista jatkaa koko loppuelämää, joten kuurin loputtua laihduttaja palaa herkästi vanhoihin valintoihin, jos uusia elintapoja ei ole samalla opeteltu.

– Terveellisten elämäntapamuutosten avulla laihduttaminen voi olla hitaampaa, mutta samalla kun omaksutaan terveellisten elintapojen perusperiaatteet, samalla luodaan paremmat onnistumismahdollisuudet pitkäkestoiselle painonhallinnalle.

5. Normaalipainoisen laihdutus voi kasvattaa lihomisriskiä

Jos normaalipainoinen ryhtyy laihduttamaan ja yritykset toistuvat, lihomisen riski pitkällä aikavälillä voi kasvaa. Tutkimuksen mukaan ne normaalipainoiset, jotka ovat yrittäneet laihduttaa, lihovat enemmän pitkällä aikavälillä kuin ne, jotka eivät ole yrittäneet laihduttaa.

– Lääketieteelliseltä kantilta katsottuna normaalipainoisilla ei ole syytä laihduttaa. Terveellisten elintapojen omaksuminen, eli terveellinen ja tasapainoinen syöminen, riittävä liikunta ja uni ovat tärkeitä myös normaalipainoisille, jottei paino nousisi tulevaisuudessa.

Näin pudotat painoa terveellisesti ja pysyvästi

  1. Opettele terveellisiä elintapoja rauhassa ja tähtää siihen, että tämä on viimeinen laihduttamiskerta.

  2. Painonhallinnalla on mahdollisuus onnistua, kun jatkaa terveellisten elintapojen soveltamista.

  3. Ruokavaliossa ja liikunnassa on hyvä ottaa huomioon omat, henkilökohtaiset mieltymykset, jotta muutoksella olisi paremmat edellytykset onnistua.

  4. Itselle mieluisien liikuntalajien ja liikunnan ilon löytäminen auttavat sekä laihdutettaessa että varsinkin painonhallintavaiheessa.

  5. Huolehdi omasta jaksamisesta, riittävästä unesta ja ole armollinen itseäsi kohtaan. Niiden on todettu auttavan elintapamuutoksessa.

  6. Jos takana on useita epäonnistuneita laihduttamisyrityksiä tai syömishäiriötaipumusta, voi olla suositeltavaa pyrkiä ensisijaisesti niin sanottuun painoneutraaliin elintapamuutokseen. Silloin ei keskitytä painonpudotukseen, vaan terveellisten elintapojen opetteluun.

Terveellisen ruokavalion avaimet

  • Syö ja liiku niin, ettei paino nouse.

  • Pyri säännölliseen ateriarytmiin ja kiinnitä huomio annoskokoihin.

  • Korvaa kovia rasvoja pehmeillä.

  • Vältä nopeasti imeytyviä sokereita ja suosi kokojyvätuotteita, kuten puuroa ja ruisleipää.

  • Syö puoli kiloa kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivittäin.

  • Vähennä suolan käyttöä.

  • Vältä punaisesta lihasta valmistettujen prosessoitujen lihavalmisteiden runsasta käyttöä.

  • Käytä alkoholia enintään kohtuullisesti.

Lähteet: Terveyskirjasto sekä tutkija Laura Sares-Jäske, THL

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?