Haluatko pudottaa muutaman kilon? Voivat humpsahtaa näillä vinkeillä äkkiä - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Haluatko pudottaa muutaman kilon? Voivat humpsahtaa näillä vinkeillä äkkiä

Jo muutaman kilon painonpudotus vaikuttaa suotuisasti terveyteen. Nälkä ja huonot yöunet ovat pudottajan pahimpia vihollisia.

Kasvikset ovat kevyitä, mutta täyttäviä. Niitä kannattaa popsia runsaasti.­

11.9. 13:00

Mitä vähemmän pudotettavaa on, sitä sitkeämmässä kilot ovat. Ainakin siltä voi tuntua.

Ne ”viimeiset kilot” on helpointa pudottaa syömällä, personal trainer Nana Heikkilä toteaa jutussamme. Myös riittävällä levolla on painoarvoa.

Tässä 6 tässä täsmävinkkiä:

1. Vältä alkoholia, muista vesi

Vaihda virvoitusjuomat ja mehut veteen. Opettele juomaan vettä jo silloin, kun ei ole jano. Janon tunne tarkoittaa, että olet myöhässä. Päivän aikana pitäisi pystyä juomaan pari litraa vettä.

Vältä alkoholijuomia. Alkoholi sisältää paljon energiaa, ja voi lisätä ruokaan ja syömiseen liittyviä mielitekoja.

Tee kerralla ruokaa vaikka useammaksi päiväksi.­

2. Tiedä mitä syöt

Mitä kaikkea onkaan esimerkiksi lounassalaatissasi? Esimerkiksi erilaiset valmiit salaatinkastikkeet voivat sisältää yllättävän runsaasti energiaa. Valmisruokaankin voi olla kätkettynä yllättävän suuri määrä kaloreita.

Kokkaa itse, niin tiedät, mitä ateriat sisältävät.

3. Lepää riittävästi

Uni on painonhallinnassa ensiarvoisen tärkeää, on kyse sitten muutaman kilon tiputtamisesta tai isommasta tavoitteesta.

Univaje lisää lihavuuden riskin lähes kaksinkertaiseksi. Vastaavasti unesta huolehtiminen ja unihäiriöiden hoitaminen auttavat laihtumista ja painonhallintaa.

4. Syö säännöllisesti

Jos aterioita jättää välistä, nälkä voi paisua niin hillittömäksi, että ruokaa tulee mätettyä liiankin kanssa. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen suosittelee syömään noin 3–5 tunnin välein.

Tarkista, ettet syö pääaterioiden välissä yllättäviä kaloripommeja. Hyvä välipala on lautasmallin mukainen.

5. Syö itsesi kylläiseksi, mutta kevyemmin

Syö paljon kasviksia ja vihanneksia. Ne lisäävät kylläisyyden tunnetta, mutta sisältävät vain vähän kaloreita. Tankkaa myös marjoja: ne ovat loistava kuidun ja vitamiinien lähde.

Kaikenlainen liikunta tukee painonhallintaa.­

6. Harrasta mielekästä liikuntaa

Löydä oma lajisi. Rankka intervalliliikunta on tehokasta, mutta ei sovi kaikille. Rappusten kävely ja työmatkaliikunta toimivat aina. Liiku joka päivä puoli tuntia.

Monilla kehoon on epäterveellisen syömisen vuoksi kertynyt nestettä.

– Kun ylimääräinen neste ja turvotus lähtevät pois, 2–3 kiloa saattaa humpsahtaa hyvinkin äkkiä, valmentaja Jutta Larm sanoi jutussamme.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?