Aamu-, väli- tai iltapala – tällä periaatteella koostat siitä täyttävän niin, että painokin pysyy kurissa - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Aamu-, väli- tai iltapala – tällä periaatteella koostat siitä täyttävän niin, että painokin pysyy kurissa

Aterioiden tasaisuus ja täysipainoisuus pitää vireystilan sopivalla tasolla, eikä napostelulle ole tarvetta.

Jogurtti tai rahka ja marjat ovat hyviä välipala-aineksia.­

8.9. 16:31

Niin aamu- kuin välipaloja kannattaa arvostaa. Säännöllinen syöminen on yksi onnistuneen painonhallinnan kulmakivistä.

Jos esimerkiksi aamupala jää syömättä, päivän muiden aterioiden annoskoko voi paisua, eikä niiden laatukaan välttämättä ole parhaimmasta päästä.

Näin koostat

Miten terveelliset aamu-, väli- ja iltapalat kannattaa koostaa? Niihin pätee yksi ja sama perusperiaate:

  • Hyvässä ateriassa on jotain kaikista ruoka-aineryhmistä.

  • Joku kuitupitoinen viljatuote, kasviksia, marjoja tai hedelmiä, hieman hyvälaatuista rasvaa sekä proteiinia.

Proteiini jää helposti uupumaan, vaikka se auttaa pitämään nälkää loitolla.

Yksi toimiva aamiainen on kaurapuuro, jonka kanssa voi nauttia esimerkiksi maustamatonta jogurttia, marjoja ja noin ruokalusikallisen rypsiöljyä.

Kaurapuuro on jo klassikko. Se sisältää paljon hyvälaatuista kuitua.­

Välipala kohottaa vireystilaa

Välipalat ovat tyypillinen sudenkuoppa suomalaisten ruokavaliossa. Moni kokee syövänsä terveellisesti, mutta samaan aikaan ylipainoa tuntuu salakavalasti kertyvän.

Fiksu välipala kohottaa vireystilaa ja pitää jonkin verran nälkää, mutta ei nosta liikaa verensokeria. Se on tasapainoinen kokonaisuus eri ravintoaineita.

– Hyvän välipalan tunnistaa siitä, että siinä on jokin proteiininlähde sekä jotakin hevi-osastolta. Täysjyvävilja ei myöskään ole pahitteeksi, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine jutussamme.

Esimerkkejä:

  • Kaksi leipää, joiden päällä on margariinia, kevytjuustoa tai kalkkunaleikkelettä ja kasviksia.

  • Karjalanpiirakka, jonka päällä on margariinia, keitetty kananmuna ja reilusti kasviksia.

  • Jogurtti, johon lisätään siemeniä tai pähkinöitä, marjoja ja kaurahiutaleita.

Huonon välipalan laatu on yksinkertaisesti huono – eli rasvaa tai pelkkää hiilihydraattia. Nälkää ei siis kannata yrittää siirtää esimerkiksi suklaapatukoilla, viinerillä tai pullalla.

Ravitsemussuositusten mukaan välipalojen sopiva määrä on 1–2 päivässä energiantarpeen mukaan.

Munakas ja kasvikset ovat täyttävä ja terveellinen vaihtoehto vaikka iltapalaksi.­

Iltapala rentouttaa

Iltapala voi rentouttaa, rauhoittaa ja auttaa saamaan unta.

Puuro toimii illallakin. Kaura sisältää muun muassa paljon kalsiumia, magnesiumia ja kaliumia, jotka voivat auttaa unentuloa. Myös puuron lämpö saattaa auttaa kehoa rentoutumaan.

Ravitsemusterapeutti Kati Laineen yksi iltapalasuositus on tällainen: hedelmäsalaatti ja maustamatonta rasvatonta jogurttia sekä kaksi ruisleipää, joiden päällä margariinia (60 %) ja tomaattia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?