3 keinoa, joilla tehostat rasvanpolttoa helposti joka päivä – ota heti käyttöön - Laihdutus - Ilta-Sanomat

3 keinoa, joilla tehostat rasvanpolttoa helposti joka päivä – ota heti käyttöön

Nämä rutiinit vauhdittavat rasvanpolttoa!

24.8.2020 17:01

Jos tavoitteena on polttaa rasvaa, sen sijaan että keskittyisi kaikenlaisiin ylimääräisiin kikkailuihin ja säätämiseen, kannattaa muistaa muutama perusasia.

Näiden kolmen vinkin avulla rasvanpoltto tehostuu toimivasti.

  • Katso vinkit yllä olevalta videolta!

1. Nuku tunti enemmän

Kun kehosi saa riittävästi laadukasta unta, se polttaa helpommin rasvaa, liikunnan harrastaminen kiinnostaa, ja mielialakin on parempi. Riittämätön lepo taas estää rasvanpolttoa ja kerryttää rasvaa etenkin vyötärölle. Myös näläntunne ja herkkuhimo vahvistuvat univajeessa. Siksi on hyvin tärkeää pitää huolta riittävästä ja laadukkaasta unesta!

Järjestä siis iltasi niin, että pääset rauhoittumaan aiemmin nukkumaanmenoa varten. Pohdi mikä iltarutiini rauhoittaisi vireystilaasi. Se voi olla esimerkiksi venyttelyä, neulomista, kaunokirjallisuuden lukemista, äänikirjan tai rauhallisen musiikin kuuntelua tai vaikkapa hengitysharjoitusten tekemistä.

Jätä virittävät älylaitteet pois käytöstä viimeistään tunti ennen nukkumaanmenoa. Hämärrä illan tullen myös kotisi valaistusta, jotta se matkisi auringonlaskun tapaan valon luontaista vaihtelua.

2. Lisää proteiinia aamupalalle

Liian kevyt aamupala näyttäytyy monesti myöhemmin päivällä väsymyksenä, verensokerin heittelynä, liian suureksi yltyvänä nälkänä ja makeanhimona.

Aamiaiselle kannattaa valita reippaasti proteiinia, sillä sen avulla pysyt virkeämpänä ja kylläisenä lounaaseen asti, teet parempia ruokavalintoja päivän aikana, ja näin myös illan ylimääräiset herkkuhimot vähenevät. Näin siis edistät jaksamisen lisäksi rasvanpolttoakin!

Kokeile esimerkiksi lisätä puuroon 100 grammaa raejuustoa, keitä tai paista pari kananmunaa aamupalan kylkeen, laita leivälle paksusti tofua, syö rahkaa tuorepuuron kanssa tai lisää smoothien sekaan vajaa desilitra proteiinijauhetta. Muista myös napsia jotain värikästä.

3. Lisää liikettä arkeen

Kun liikettä tulee pitkin päivää pienissäkin hetkissä, fyysistä aktiivisuutta kertyy helpolla tavalla. Arkiaktiivisuus on aineenvaihdunnalle tärkeää, ja riittävästä aktiivisuudesta voi huolehtia helposti pienillä teoilla.

Voit vaikkapa kyykkäillä tai punnertaa pöytää vasten kahvin tippuessa. Hae posti tai vie roskat ja tee samalla pyörähdys korttelin ympäri! Saatat innostua kävelemään pidemmänkin matkan. Voit myös tauottaa työpäivää lyhyellä taukojumpalla.

Liikkumisen ei tarvitse hengästyttää tai hikoiluttaa, vaan kaikki liike lasketaan. Pienikin liike virkistää ja auttaa nälkä- ja kylläisyysviestejä toimimaan paremmin.

Ota nämä kolme vinkkiä kokeiluun ja tehosta rasvanpolttoasi!

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Sohvi Ollila antaa monipuolisesti vinkkejä liikkumiseen ja arjen hyvinvointiin. Työssään Sohvi auttaa ihmisiä innostumaan liikunnasta ja oivaltamaan pienten muutosten tuomat suuret tulokset.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Yksinkertainen liike paljastaa heti, onko keski- ja alavartalossasi voimaa – testaa, pääsetkö tähän asentoon ilman käsiä

Arasteletko salille menemistä? 4 liikkeen valmis treeniohjelma, jolla aloittelijakin onnistuu

Näin personal trainer treenaa itse salilla – 6 teholiikettä harjoittavat koko kehoa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?