Kiristävätkö housut? 7 keinoa, joilla pieni kesäpöhö ja turvotus taltutetaan nopeasti - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Kiristävätkö housut? 7 keinoa, joilla pieni kesäpöhö ja turvotus taltutetaan nopeasti

Kesän mässäilyjen jälkeen kannattaa palata terveellisen elämän perusasioihin.

­

13.8. 13:39

Housut puristaa ja fiilis on ällöttävä! Sara Sieppi avautui hiljattain sosiaalisessa mediassa.

Terveelliset elämäntavat ovat kesällä jääneet Siepiltä hieman sivuun, hän kertoi Instagramissa. Lenkkareiden sijaan jalassa ovat useammin olleet korkkarit, ja treenitkin ovat jäänet normaalia vähemmälle. Sen seurauksena olo ei ole nyt paras mahdollinen, Sieppi kuvaili.

Samaistutko tuntemuksiin? Ei hätää: kuumuus, suolaiset ruuat, sokeripitoiset herkut ja juomat tuntuvat ja näkyvät kehossa herkästi. Onneksi turvotuksen saa talttumaan melko nopeasti.

Kunto ei romahda muutamassa viikossa

Sara Sieppi viittasi postauksessa myös siihen, että ei ole jaksanut liikkua aktiivisesti, mutta pakonomainen urheilu ei voi myöskään olla toimiva ratkaisu.

Itselleen kannattaakin olla armollinen, sillä kunto ei romahda muutamassa viikossa.

– Jos on viettänyt epäsäännöllistä elämää, grillannut paljon, juonut paljon ja liikkunut vähän, jättämällä nämä huonot tavat saa jo paljon aikaan, ohjeisti ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen taannoin jutussamme.

Tässä muutamia vinkkejä, jotka ovat omiaan tepsimään kesäpöhön karkottamiseen, jos sellaista suunnittelee.

1. Lähde liikkeelle

Hikoile! Tauota istumista, käy kävelyllä. Liikunta on yksi tehokkaimmista tavoista keventää oloa ja kehoa. Se edistää myös suoliston toimintaa.

2. Juo riittävästi vettä

Vesi on ravitsemusterapeuttien mielestä paras janojuoma. Veden juominen voi hetkellisesti tuntua turvottavan vatsaa, mutta pidemmällä aikavälillä se auttaa turvotukseen.

Nestetasapainon ylläpitäminen mahdollistaa sen, että aineenvaihdunta pystyy toimimaan normaalisti. Myös THL kertoo veden juomisesta, että neste tukee aineenvaihduntaa, vähentää turvotusta ja ehkäisee ummetusta.

Lämpimällä ja helteisellä säällä suositukset terveelle aikuiselle ovat 2–3 litraa nestettä päivässä. Siitä noin puolet pitäisi saada juotuna ja toinen puoli ruoan mukana, THL:n sivuilla sanotaan.

Lounassalaatti ja vesipullo ovat hyviä valintoja työpäivään.­

3. Lisää kasvisten määrää lautasella

Raikkaat salaatit, pirtelöt, marjat – valinnanvaraa riittää. Kasvikset täyttävät vatsaa hyvin, mutta sisältävät vain vähän energiaa. Niissä on myös runsaasti terveellisiä ravintoaineita.

4. Tarkkaile suolansaantia

Suola kerää kehoon nestettä, eikä sen runsas käyttö ole muutenkaan suotavaa. Suolan saantisuositus on 5 grammaa päivässä.

Esimerkiksi makkaroissa ja muissa pitkälle jalostetuissa tuotteissa on paljon suolaa ja vain vähän suolistolle tärkeitä kuituja. Opettele käyttämään kokkauksessa suolan sijasta yrttejä.

5. Katkaise tissuttelu

Alkoholissa on runsaasti energiaa. Alkoholi myös poistaa nestettä kehosta, mikä voi johtaa elimistön kuivumiseen. Se voi puolestaan lisätä pöhöä.

Tissuttelun vähentäminen voi näkyä kropassa nopeastikin.

– Unenlaatuni parani merkittävästi. Elimistöstäni hävisi ylimääräinen kertynyt neste ja ”pömppämaha” laski. Aamulla oli virkeä olo ja jaksoin liikkua enemmän. Myös ihoni pysyy kuulaampana, kertoi Piia Koriseva jutussamme.

6. Kokeile vähentää Fodmap-hiilihydraatteja

Turvotus voi johtua myös paksusuolessa esiintyvästä suolikaasusta.

Turvotusta voi ehkäistä välttämällä ruis-, vehnä- ja ohratuotteita, omenaa, päärynää, luumua, parsaa, sipuleita, seiniä, herneitä, papuja sekä muita niin sanottuja Fodmap-hiilihydraatteja.

Esimerkiksi palkokasvit voivat aiheuttaa ilmavaivoja.

7. Tasaista ateriarytmi, vähennä sokerisia juomia

Siirry terveelliseen, tasaiseen ateriarytmiin. Nauti aamiainen, kaksi ateriaa ja kaksi pientä välipalaa päivän aikana.

Tasainen ateriarytmi helpottaa nälän ja syömisen hallintaa ja auttaa pitämään annoskoot sopivina. Vatsakin voi paremmin kun syö pienemmissä erissä.

Sokeripitoiset juomat, olut ja tuoremehu eivät lisää kylläisyyden tunnetta, joten niiden kanssa tulee silti syötyä sama määrä ruokaa kuin vähäkaloristen juomien kanssa.

Vesi, kahvi ja alkoholiton olut ovat kevyitä vaihtoehtoja, joihin kannattaa vaihtaa ainakin osa sokeripitoisista juomista, sisätautien erikoislääkäri, professori Pertti Mustajoki kertoi aiemmassa jutussa.

Unohda pikadieetit

Jos kesälomalla on kertynyt ylimääräinen kilo, ei pidä aloittaa paniikissa pikadieettiä.

Kun arki palautuu aktiivisemmaksi ja ruokarytmi korjaantuu, mahdolliset pienet karttuneet kilot saattavat pudota luonnostaan. Erilaisia vippaskonsteja on tarjolla, mutta niihin ei kannata sortua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?