Laihduttaminen voikin lihottaa – etenkin tiettyä ihmisryhmää, tuore suomalaistutkimus kertoo - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Laihduttaminen voikin lihottaa – etenkin tiettyä ihmisryhmää, tuore suomalaistutkimus kertoo

Laihduttaminen näyttää olevan yhteydessä myös suurempaan kakkostyypin diabeteksen riskiin.

Jos laihtumisesta on terveydellistä hyötyä, se kannattaa asettaa tavoitteeksi, sanoo tutkija.­

10.8. 17:15

Laihduttamisyritykset voivatkin edesauttaa painonnousua. Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan normaalipainoiset laihduttajat lihoivat enemmän 11 vuoden aikana kuin ne normaalipainoiset, jotka eivät laihduttaneet.

Elintarviketieteiden maisteri Laura Sares-Jäske tutki väitöskirjassaan laihduttamisen yhteyttä muun muassa lihomiseen ja riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Laihduttaminen oli yleistä etenkin 30–39-vuotiailla, henkilöillä, joilla oli paljon ylipainoa sekä korkeasti koulutetuilla.

– Toisaalta laihduttajilla oli epäedullisemmat veren rasva-arvot, heikompi koherenssin eli elämänhallinnan tunne ja enemmän huolia ulkonäöstä ja terveydestä kuin henkilöillä, jotka eivät laihduttaneet, Sares-Jäske kuvailee Helsingin yliopiston tiedotteessa.

Tulosten mukaan laihduttamisyritykset, laihtuminen ja painon vaihtelu edellisen vuoden aikana olivat yhteydessä painoindeksin ja vyötärönympäryksen kasvuun 11 vuoden seurannan aikana.

Alun perin normaalipainoiset laihduttajat lihoivat enemmän kuin ne normaalipainoiset, jotka eivät laihduttaneet. Sen sijaan lihavien kohdalla vastaavaa eroa ei havaittu.

Laihduttaminen näyttää olevan yhteydessä myös suurempaan riskiin sairastua kakkostyypin diabetekseen. Laihduttajilla, joilla oli epäterveellisiä elintapoja, oli tutkimuksessa korostunut riski sairastua.

Laihduttelu ei kanna pitkälle

Yhteyksien taustalla on todennäköisesti se, että laihduttamisyrityksillä on taipumus epäonnistua. Laihduttaminen esimerkiksi madaltaa aineenvaihduntaa ja voi lisätä näläntunnetta. Näin ihmisen biologia pyrkii ehkäisemään laihtumista ja edesauttamaan lihomista.

Epäonnistunut laihduttaminen voi niin ikään johtaa toistuviin laihduttamisyrityksiin ja painon jojoiluun.

Maltillinen tahti auttaa laihdutuksessa pysyvämpään lopputulokseen.­

Tavoitteeksi pysyvä painonhallinta

Ylipainoisten lisäksi myös monet normaalipainoiset laihduttavat. Heidän olisi kuitenkin hyvä välttää turhia laihduttamisyrityksiä.

Sares-Jäske korostaa, että jos laihtumisesta on ihmiselle terveydellistä hyötyä, se kannattaa silti asettaa tavoitteeksi.

– Painonpudotus on kuitenkin hyvä toteuttaa suunnitelmallisesti siten, että se perustuu myönteisiin elintapamuutoksiin ja siten, että tavoitteena on pysyvä painonhallinta.

Normaalipainosten tulisi Sares-Jäsken mukaan keskittyä terveellisten elintapojen omaksumiseen, jotta he voivat säilyttää normaalipainonsa ja ehkäistä painonnousua tulevaisuudessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?