4 tapaa, joilla painon tippuminen ilman laihdutuskuuria on varmaa – tietty muutos yhdistää ylikilonsa pysyvästi pudottaneita - Laihdutus - Ilta-Sanomat

4 tapaa, joilla painon tippuminen ilman laihdutuskuuria on varmaa – tietty muutos yhdistää ylikilonsa pysyvästi pudottaneita

Kun lisäät lautaselle laadukasta ruokaa ja syöt sitä tarpeeksi usein, herkut alkavat tippua pois kuin itsestään, valmentaja Matias Koistinen sanoo.

Säännöllisen syömisen teho perustuu siihen, että se ehkäisee sekä napostelua että iltaan painottuvaa liikasyömistä.­

23.7. 16:01

Pysyvässä painonhallinnassa ei ole kyse siitä, onko lautasella vähän perunaa vai ei, sanoo FitFarmin valmentaja Matias Koistinen.

– Laihdutus ja elämäntapamuutos ovat kaksi eri asiaa, hän painottaa.

– Kun edetään kohti elämäntapamuutosta, oikeasti merkitystä on muuttuneilla tavoilla ja uusilla rutiineilla. Ne tulevat kumuloimaan tuloksen pysyväksi ajan saatossa eikä se, paljonko olet onnistunut lyhyessä ajassa tiputtamaan tiukalla dieetillä painoa.

Pysyvää elämäntapamuutosta tehdessä ei kannata odottaa, että laihtumistahti olisi kilon viikossa.

– Pitkällä aikavälillä saavutat kuitenkin tilanteen, jossa painonhallintaongelma poistuu kokonaan – etkä tarvitse enää uusia kuureja.

Tämä muutos nousi ylivoimaiseksi ykköseksi

Matias Koistinen on auttanut yli sataatuhatta suomalaista painonhallinnassa.

Hän kysyi pitkäaikaisilta valmennettaviltaan, jotka ovat saavuttaneet pysyvän painonhallinnan, mitkä asiat olivat tärkeimmät tekijät onnistumisen taustalla.

– Vastaukset olivat hyvin yhdenmukaisia. Ylivoimaiseksi ykköseksi nousi ateriarytmin korjaaminen.

Matias Koistinen kertoo neljä tapaa, joilla ylipainon tippuminen ilman laihdutuskuuria on varmaa:

1. Syö säännöllisesti ja riittävästi

Luo omaan arkeesi säännöllinen ateriarytmi ja totuttaudu siihen niin, että siitä tulee automaattinen. Suurimmalle osalla tämä tarkoittaa 4–5:tä ateriaa päivässä.

Säännöllisen syömisen teho perustuu siihen, että se ehkäisee sekä napostelua että iltaan painottuvaa liikasyömistä.

– Jos menet aamupäivän kahvilla ja yhdellä leivällä, illalla tulee helposti ahmittua energiatiheää ruokaa, Matias Koistinen sanoo.

Riittävä määrä ruokaa takaa sen, että tulet sopivan kylläiseksi ja pärjäät seuraavaan ateriaan hyvin ilman napostelua ruokailujen välillä.

2. Lepää tarpeeksi

Yleinen ongelma elämäntapamuutoksessa on, että ruokavalioon keskitytään liikaa ja levon merkitys sivutetaan.

– Hiotaan ruokavalion pieniä yksityiskohtia, vaikka todellisuudessa väsymys on hyvin tyypillinen syy siihen, miksi painonhallinta menee pieleen.

Riittävästä levosta kannattaa huolehtia, sillä se vaikuttaa suoraan myös syömistottumuksiin.

– Väsymys ja stressi ohjaavat helposti kierteeseen, jossa syödään mielitekojen mukaan energiatiheitä ja ravintoköyhiä herkkuja. Tämä saa verensokerit heittelemään, mikä taas näkyy vireystilassa.

3. Suunnittele sopivasti

Koistinen kertoo hyvin monen valmennettavansa huomanneen, että painonhallinta on yksi osa elämänhallinnan laajempaa kokonaisuutta.

– Sopiva suunnitelmallisuus on tärkeä osa koko paketin hallintaa, hän sanoo.

– Se tarkoittaa, ettet ole minkään ruokavaliolapun orja, vaan saat ja osaat soveltaa.

Toisaalta jos tiedät, että tulossa on esimerkiksi kiireinen päivä, valmistaudut siihen.

– Teet eväitä valmiiksi tai katsot etukäteen sopivan lounaspaikan, jotta saat kiireessäkin pidettyä kiinni säännöllisestä syömisestä.

4. Syö enemmän laadukasta ruokaa

Hyvin tavallinen sudenkuoppa laihduttamisessa on, että projektin alussa rajataan tiukasti, mitä ei saa syödä.

– Tässä käy usein niin, että kun sanot itsellesi että jotain ei saa tehdä, haluat sitä kahta kauheammin.

Koistinen opastaakin korjaamaan ruokavaliota mieluummin lisäämällä siihen ruokia.

– Tällainen malli toimii useimmilla. Voit noudattaa aivan normaalia sekaruokavaliota, johon kuuluu proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja. Kun tähän alat lisätä aterioita – jos ateriavälit ovat olleet liian pitkät – ja kasvatat reippaasti kasvisten ja marjojen määrää, energiatiheät herkut alkavat tippua pois kuin itsestään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?