Kertyikö koronakiloja? Kesällä ne on helppo karistaa, jos toimit näin - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Kertyikö koronakiloja? Kesällä ne on helppo karistaa, jos toimit näin

Koronaepidemian myötä monen suomalaisen ravinto- ja liikuntatottumukset ovat muuttuneet. Tämän seurauksena moni on huomannut, että paino on noussut ja vyö on alkanut kiristää.

Naposteltavaa kaivatessa voi herkutella kasviksilla makeisten sijaan.

10.6.2020 12:16

Jos kiloja on kertynyt liiaksi, kesä on hyvää aikaa päästä niistä eroon. Liian ankara itselleen ei kuitenkaan kannata olla. Vaa’an lukeman sijaan kannattaa kiinnittää huomiota ennemmin oman kehon hyvinvointiin.

– En suhtautuisi poikkeustilanteen aikana tulleisiin lisäkiloihin millään erikoisdieetillä. Kyllä ne sieltä karisevat, kun elintavat palaavat mallilleen, Ravitsemusklinikan laillistettu ravitsemusterapeutti Henna Rannikko sanoo.

Erikoisdieettien sijaan Rannikko kehottaa kiinnittämään huomiota vihannesten, hedelmien ja marjojen syömiseen.

– Esimerkiksi toreilta saatavat tuoreet herneet, porkkanat ja mansikat maistuvat hyvältä ja ovat pelkästään terveellisiä.

Vaihda karkit mansikoihin

Ilta-Sanomat uutisoi aiemmin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin koronaepidemian vaikutuksia elintapoihin. 35 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi erilaisten herkkujen napostelun lisääntyneen.

Tästä syystä Rannikko ehdottaakin, että naposteltavaa kaivatessaan kannattaa herkutella esimerkiksi herneillä tai mansikoilla makeisten tai leivonnaisten sijaan.

Tämä ei päde ainoastaan painonhallinnan kanssa kamppaileviin suomalaisiin, vaan on hyvä ohje ihan kaikille. Rannikon mukaan suomalaiset eivät syö tarpeeksi vihanneksia, hedelmiä ja marjoja.

– Nyt voisi tehdä sellaisen intervention, että alkaa ilotella kesän kasviksilla. Juuri nyt niiden maku ja tarjonta ovat parhaimmillaan.

– Pääaterioilla vihannesten, hedelmien ja marjojen määrää voisi lisätä niin, että niitä on sama massa kuin muutakin ruokaa. Lisäksi niitä kannattaa lisätä myös aamu- ja välipaloihin. Tavoitteeksi voisi ottaa, että syö niitä jokaisella aterialla.

Ota tavoitteeksi, että lisäät kasvisten määrää jokaisella aterialla.

Rannikon mukaan vihannesten, hedelmien ja marjojen syöminen kannattaa monestakin syystä.

– On yllättävää, miten paljon niiden syöminen auttaa vähentämään muun ruuan tarvetta. Niistä saa kuituja, joista tulee kylläiseksi, ja ihan sitä massaa, joka täyttää vatsaa. Lisäksi niistä saa mielihyvääkin, jolloin sitä ei tarvitse välttämättä niin paljoa kaikesta muusta.

Herkuistakin on terveellisempiä versioita

Poikkeustilanteen myötä moni suomalainen on innostunut leipomaan aiempaa enemmän. Toinen hyvä vinkki karistaa koronakiloja onkin tehdä terveellisempiä versioita perinteisistä resepteistä. Kaikesta herkuttelusta ei siis tarvitse luopua.

Rannikko ehdottaa, että esimerkiksi lettuja voi syödä kermavaahdon ja hillon sijaan marjojen kanssa.

– Tai jos menee ostamaan jäätelöä, ja kaupassa on jättituutti ja keskikokoinen tuutti, niin voi kyllä ottaa jäätelön, mutta valitsee sen vähän pienemmän.

– Tällä tavalla kesäherkuttelu ei välttämättä vaikuta painoon lainkaan, kun se ei mene överiksi.

Näin pysäytät painon kertymisen

Ilta-Sanomat uutisoi aiemmin Mehiläinen Neon painonhallintalääkäri André Heikiuksen seitsemästä vinkistä, joilla saa painonnousun pysähtymään. Vinkit tepsivät myös koronakiloihin.

Heikiuksen mukaan hyvät rutiinit, tasainen ateriarytmi ja urheilun suunnittelu edistävät painonhallintaa. Herkuttelun tarvetta voi vähentää noudattamalla ostoslistaa ja pitämällä herkut pois silmien edestä.

Myös alkoholin vaikutus kannattaa huomioida. Alkoholissa on runsaasti energiaa, ja se heikentää yöunen laatua sekä kasvattaa ruokahalua.

Lisäksi painonhallintaa edistä se, että palkitsee itsensä muilla tavoin kuin syömällä. Kun löytää herkkujen sijaan muita keinoja, ei tarvitse yhtä paljon sokeria tai rasvaa antamaan hyvän olon tunnetta.

Lisää kesäpäiviin aktiivisuutta

Sen lisäksi että ottaa ilon irti sesongin kasviksista, kannattaa kesän aikana nauttia myös lämpimän sään sallimista liikuntamahdollisuuksista.

– Usein ajatellaan, että urheilemiseen tarvitaan hieno tila ja paljon vimpaimia, mutta se on vain pieni osa kaikesta liikunnasta, liikuntalääketieteen professori Urho Kujala muistuttaa ja antaa viisi liikuntavinkkiä koronakesään:

  1. Lähde ulkoilemaan yksin tai ystävän kanssa. Muista kuitenkin turvavälit esimerkiksi kävely- tai pyöräretkellä ollessasi.

  2. Harrasta hyötyliikuntaa. Kätevä tapa hyötyliikunnan harrastamiseen on esimerkiksi puutarhan- tai metsänhoito.

  3. Käy uimassa. Suosi uimapaikkoja, joissa ei ole suurta väentungosta.

  4. Harjoittele perinteisiä joukkuelajeja yksin tai pienissä ryhmissä. Esimerkiksi tekniikkaa ja taitoa voi harjoitella myös itsekseen. Rajoitusten salliessa lajeja voi alkaa harrastaa myös pienillä porukoilla.

  5. Hyödynnä jumppaohjelmia. Sateisella säällä voi jumpata kotioloissa esimerkiksi netistä löytyvien jumppaohjelmien avulla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?