8 harhaluuloa laihtumisesta – uskotko sinä vielä näihin? - Laihdutus - Ilta-Sanomat

8 harhaluuloa laihtumisesta – uskotko sinä vielä näihin?

Huonot geenit, sota nälkää vastaan... Listasimme laihdutukseen liittyviä myyttejä.

Pelkällä nälkäkuurilla saa harvemmin tuloksia.­

3.6.2020 15:10

1. ”En laihdu, koska minulla on huonot geenit”

Tarua. Kenelläkään ei ole niin huonot geenit, etteikö painonhallinta olisi mahdollista. Perimä toki vaikuttaa, mutta yhdessä ympäristötekijöiden kanssa.

2. ”Kunhan laihtuu, tavalla ei ole niin väliä”

Tyypillinen virhe laihduttaessa on se, että kilot vedetään pikaisesti alas äärimmäisin keinoin. Sitten pidetään peukkua pystyssä ja toivotaan, että lopputulos kestää. Se on kuitenkin epätodennäköistä. Kun tekee elintapamuutoksen, sen pitäisi kestää vuosikausia.

3. ”Laihdutus on väistämättä sotaa nälkää vastaan”

Nälälle jää aina kakkoseksi. Pahimmassa tapauksessa paino jojoilee laidasta toiseen näännyttämisen ja ahmimisen välillä.

Nälkää vastaan ei kannata tapella loputtomasti vaan alkaa syömään laadukkaammin, riittävästi ja niin, että nälkä pysyy poissa.

4. ”Laihdun, jos en syö hiilihydraatteja, sillä ne lihottavat”

Ylikilojen kertyminen johtuu siitä, että syöt enemmän kuin kulutat. Ylimääräinen energia voi tulla hiilihydraateista, esimerkiksi sokeripitoisista juomista, mutta myös rasvasta tai proteiinista.

Painonhallinnassa kannattaa keskittyä hiilihydraattien välttelyn sijaan niiden laadun parantamiseen sekä hyötyliikunnan lisäämiseen. Jos haluat laihtua, et tarvitse mitään ruoka-ainekieltoja.

5. ”Matalasykkeinen kestävyysliikunta on laihduttajalle parasta”

Kaikki liikunta on eduksi terveydelle, ja se auttaa myös painonhallinnassa. Tärkeää on liikkua – omalla kuntotasolla ja itselleen mielekkäällä tavalla – ilman, että ajattelee jatkuvasti pelkkiä kaloreita.

Laihduttajan kannattaa pitää huolta etenkin lihaskuntoharjoittelusta, sillä rasvattoman kudoksen suuri määrä auttaa pitämään painon hallinnassa. Voimaharjoittelu auttaa myös estämään lihasmassan katoamista painonpudotuksen aikana.

Voimaharjoittelu kunnon painoilla auttaa lisäämään arvokasta lihasmassaa.­

6. ”Riittää kun syön vain kerran päivässä”

Jo pelkän aamupalan väliin jättäminen saattaa johtaa sudennälkään ja ahmimiseen illemmalla. Nälän – ja siten myös painon – hallinta on helpompaa, kun ateriarytmi on tasainen. Hyvä rytmi voi olla 3–6 ateriaa päivässä.

Säännöllinen ja monipuolinen ruokavalio on painonhallinnassa oleellista.­

7. ”Herkkulakko kannattaa aina”

Lakkoilussa on se riski, että aikaan ei saa pysyviä tuloksia. Mustavalkoisuus kuulostaa helpolta ja kohtuus monimutkaiselta, mutta kohtuuteen kannattaa pyrkiä, sillä lakkoilu voi vain lisätä mielitekoja.

8. ”Kaloreiden polttaminen liikunnalla ratkaisee”

Jos tavoitteesi on pudottaa painoa, katso mitä laitat suuhusi. Tehokas painonpudotus pelkän liikunnan avulla onnistuu harvalta.

Pelkkä liikuntaharrastuksen aloittaminen – esimerkiksi reipas kävely monta kertaa viikossa – pudottaa painoa keskimäärin 2–3 kiloa. Useampien kilojen vähentämiseen tarvitaan myös syötyjen kaloreiden keventämistä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?