Näin Noora, 29, pudotti 8 kiloa kymmenessä viikossa: ”Unenlaatu parani jo ensimmäisen viikon aikana” - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Näin Noora, 29, pudotti 8 kiloa kymmenessä viikossa: ”Unenlaatu parani jo ensimmäisen viikon aikana”

Noora karisti kilot ja väsymyksen.

Noora jaksaa nyt paljon paremmin, kiitos terveellisten elämäntapojen.

5.5.2020 11:25

Tammikuun pimeinä päivinä 29-vuotias Noora tunsi monen muun tapaan olonsa väsyneeksi ja alakuloiseksi.

Noora päätti hakea piristystä oloonsa elämäntaparemontilla, joka käynnistyi tammikuun puolivälissä sopivan tiukalla treeni- ja ruokavaliolla.

Näin Noora onnistui

Noora kertoo syöneensä päivässä noin 1700–1800 kilokaloria. Ruokavalioon kuuluivat muun muassa täysjyväpasta, täysjyvätortillat, riisi, kana, jauheliha, kananmunat, riisikakut, rahka mehukeitolla, puuro ja vihannekset.

Urheilua Noora harrasti noin 3–5 kertaa viikossa. Treenien joukossa oli erityisesti kuntosalilla tehtyjä rasvaa polttavia treenejä.

– Ruokien, kuten riisin tai jauhelihan punnitseminen tuntui ensin hieman raskaalta, mutta siihen tottui nopeasti, kun oppi silmämääräisesti näkemään, paljonko mitäkin saa olla lautasella.

Vuorotyötä tekevällä Nooralla oli aluksi hieman vaikeuksia myös ateriarytmin kanssa.

– Aluksi nälkä hieman tuntui, sillä ateriaväli oli 3–4 tunnin välein. Vuorotyöläisenä en tajunnut alussa säädellä ateriavälejä niin, että olisin säästänyt aterioita esimerkiksi yövuoron loppuun asti. Nälkä helpottui kun rytmitin syömisiä ja lisäsin välipalarahkoja.

Kahdeksan kiloa kymmenessä viikossa

Kova työ tuotti tulosta, ja Noora onnistui pudottamaan kahdeksan kiloa kymmenen viikon aikana. Enää hän ei tunne väsymystä tai alakuloa.

Noora karisti kahdeksan kiloa vartalostaan.

– Huomasin, että unenlaatu parani jo ensimmäisen viikon aikana. Nykyään unta tarvitsee paljon vähemmän kuin ennen ja silti olo on virkeämpi.

Lisäksi Noora on huomannut parannuksen aineenvaihdunnassaan ja kunnossaan.

– Vaikka olen aikaisemminkin harrastanut paljon liikuntaa, huomasin treenien tuottavan tulosta paljon aikaisempaa enemmän. Esimerkiksi sykkeet eivät enää nouse pilviin, kuten aikaisemmin.

Tällä hetkellä Noora pyrkii ylläpitämään painoaan.

Kotitreenit pitävät mielen virkeänä

Poikkeusolojen aikana Noora luopui kuntosaliharjoittelusta. Treenaaminen ei kuitenkaan ole jäänyt, kiitos kotoa löytyvien treenivälineiden.

– Olen tehnyt kotona treenejä, jotka ovat saaneet mielen pysymään virkeänä – jo 20 minuutin kahvakuulatreeni auttaa!

Noora etsii itselleen kotitreenejä netistä ja hän on innostunut myös erilaisista netin treenihaasteista.

– Lisäksi olen ulkoillut paljon, aikaisemmin en sitä juurikaan harrastanut. Tämän ajan voi siis myös ottaa virkistävänä vaihteluna jämähtäneille treenitavoille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?