Kuidun lisääminen voi laihduttaa, vaikka söisit muuten kuten ennenkin – painon lisäksi muutoksia näkyi vyötäröllä - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Kuidun lisääminen voi laihduttaa, vaikka söisit muuten kuten ennenkin – painon lisäksi muutoksia näkyi vyötäröllä

Havaittu vaikutus ei ollut kovin suuri, mutta painon lisäksi muutoksia näkyi vyötärön ympäryksessä sekä painoindeksissä.

Päivittäin nautitun ruoan kuitumäärän olisi suositusten mukaan hyvä olla ainakin 25 grammaa.­

23.1.2020 10:51

Ravinnosta saatavat kuidut ovat monella tapaa terveellisiä ja niillä saattaa olla myös painonhallinnan kannalta suotuisia vaikutuksia. Tuoreen tutkimuksen perusteella kuidun lisääminen ruokavalioon saattaa auttaa laihtumaan, vaikka ruokavalio pysyisi muuten ennallaan.

American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistut tulokset perustuvat 62 aikaisemman tutkimuksen aineistoihin, ja niiden yhteisanalyysin perusteella kuitulisiä syövät laihtuivat seurantojen aikana hieman enemmän kuin verrokit. Kaikki osallistujat tutkimuksissa saivat syödä niin paljon kuin halusivat.

Havaittu vaikutus ei ollut kovin suuri, mutta painon lisäksi muutoksia näkyi vyötärön ympäryksessä sekä painoindeksissä. Yhteydet olivat voimakkaampia ylipainoisilla sekä diabetesta tai metabolista oireyhtymää potevilla.

Tutkijat kaipaavat vielä lisää tutkimuksia ennen kuin kuitulisien voi todella sanoa laihduttavan, mutta kuidun lisääminen ruokavalioon on joka tapauksessa hyväksi. Paljon kuituja sisältävä ruokavalio on aiemmin yhdistetty muun muassa pienentyneeseen sydän- ja verisuonitautien, diabeteksen sekä suolistosyöpien riskiin.

Päivittäin nautitun ruoan kuitumäärän olisi suositusten mukaan hyvä olla ainakin 25 grammaa. Parhaiten kuituja saa, jos syö viljoja ja varsinkin täysjyväviljoja ja palkokasveja. Sadassa grammassa ruisleipää on 10–12 grammaa kuitua, vastaavassa määrässä papuja tai pähkinöitä on noin 5–8 grammaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?