Yleinen ongelma arjessa lisää lihavuuden riskin lähes kaksinkertaiseksi – ”Näläntunne voimistuu ja ruokahalu kiihtyy” - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Yleinen ongelma arjessa lisää lihavuuden riskin lähes kaksinkertaiseksi – ”Näläntunne voimistuu ja ruokahalu kiihtyy”

Painonhallinta tarkoittaa monelle terveellistä syömistä ja aktiivista elämäntapaa, mutta unen vaikutusta tähän yhtälöön ei kannata aliarvioida.

Näläntunteeseen vaikuttaa keskeisesti kaksi hormonia, leptiini ja greliini.­

29.12.2019 14:30

Univajeen yleistyminen on yksi syy lihavuuden yleistymiseen, kertoo Terveyskylän Painonhallintatalo.

Uni on niin merkittävä elimistön toiminnan ja painon säätelijä, että univaje lisää lihavuuden riskin lähes kaksinkertaiseksi. Vastaavasti unesta huolehtiminen ja unihäiriöiden hoitaminen auttavat laihtumista ja painonhallintaa.

– Niukka tai huonolaatuinen uni lihottaa. Useissa valvotus- ja univajekokeissa on nähty, miten se muuttaa ruokahalun säätelyä ja näkyy painossakin, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori, unitutkija Timo Partonen kertoi aiemmin.

Näläntunne voimistuu ja ruokahalu kiihtyy

Unen puute häiritsee monia elintoimintoja, kuten hormonieritystä.

Näläntunteeseen vaikuttaa keskeisesti kaksi hormonia, leptiini ja greliini. Leptiinin pitoisuus on univajeessa tavallista pienempi ja greliinipitoisuus taas on suurempi.

– Molempien viesti elimistölle on, että solut tarvitsevat lisää energiaa. Koska ihminen saa energiansa vain syömällä tai juomalla, näläntunne voimistuu ja ruokahalu kiihtyy, Partonen sanoi.

Terveyskylän mukaan syvän unen puute aiheuttaa lisäksi muutoksia insuliiniresistenssissä ja glukoosinsietokyvyssä, minkä seurauksena paino nousee.

”Jos tällaisia tuloksia saisi pilleristä, kaikki söisivät sitä”

Myös personal trainer Maikki Marjaniemi korostaa unen merkitystä painonhallinnassa. Hän nosti kolmen viikon tehostartissaan unen aivan ensimmäiseksi korjattavaksi asiaksi.

Riittävän pitkään ja riittävän laadukkaasti nukkuneena kehosi pääsee normaalitilaan, jolloin sopiva syöminen on helpompaa.­

Unen avulla rasvanpoltto tehostuu selkeästi, herkkuhimot vähenevät itsestään ja virtaa riittää liikkumiseen ihan uudella innolla.

– Riittävän pitkään ja riittävän laadukkaasti nukkuneena kehosi pääsee normaalitilaan, jolloin sopiva syöminen on helpompaa, keho suostuu helpommin polttamaan rasvaa, liikunta jaksaa kiinnostaa ja mielialakin on parempi. Jos tällaisia tuloksia saisi pilleristä, kaikki söisivät sitä! Marjaniemi kirjoitti.

Liian vähän nukkuvien osuus on kasvanut

Tutkimukset osoittavat, että alle seitsemän tunnin yöunia nukkuvat aikuiset ovat lihavampia kuin heitä pidempään nukkuvat – ja mitä enemmän omasta unentarpeesta nipistää, sitä selvemmin vaikutukset painoon tulevat esiin.

Suomalaisten uni on tutkimusten viime aikoina huonontunut. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viimevuotisessa FinTerveys 2017 -tutkimuksessa kävi ilmi, että joka neljäs nainen ja joka viides mies ei nuku mielestään tarpeeksi.

Tutkimuksessa myös havaittiin, että niiden osuus, jotka eivät mielestään nuku tarpeeksi, oli noussut naisilla 5 ja miehillä 6 prosenttiyksikköä vuosien 2011 ja 2017 välillä.

THL:n arvion mukaan huonosta nukkumisesta aiheutuvat haitat ovatkin todennäköisesti yleistymässä.

Nukutko liian vähän?

  • 95 prosentilla aikuisista unentarve on 6–9 tuntia.

  • On myös luontaisesti lyhytunisia ihmisiä, jotka pärjäävät alle 6 tunnin yöunilla, ja pitkäunisia, jotka vaativat yli 9 tunnin unen, mutta heitä on hyvin vähän.

  • Aikuisella selvä merkki riittämättömästä unesta on päiväunien tarve tai torkahtelutaipumus.

  • Jatkuva väsymys päivän aikana ei myöskään ole normaalia.

  • Väsymysoireet viittaavat joko liian lyhyeen tai laadultaan liian heikkoon uneen.

  • Jos nukkumisessa on tapahtunut selkeä muutos aiempaan verrattuna, taustalta voi myös löytyä sairaus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?