Lihotko joka talvi? Tee tällä kertaa nämä 7 asiaa toisin

Nihkeät kelit vaativat viitseliäisyyttä, mutta jos aina haluat mennä sieltä, missä aita on matalin, todennäköisesti ajaudut huonoon kuntoon.

Edelleen pätee, ettei niinkään ole väliä, mitä syö joulun ja uudenvuoden välillä kuin mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä.

8.12.2019 9:05

Ulkoilu ei houkuttele, ja liikuntaa kertyy kuin huomaamatta vähemmän kuin kesällä. Samalla sokeriset ja rasvaiset herkut houkuttelevat jostain syystä eniten juuri talvella.

Yhtälö tuntuu epäreilulta: monesta tuntuu siltä, että kaikki on kuten ennenkin, ja paino vain päättää tarrautua salakavalasti vyötärölle juuri silloin kun pimeys muutenkin ärsyttää!

Hyvinvointivalmentaja Joni Jaakkola neuvoo pysähtymään ja miettimään tilannetta rauhallisesti: paljon on tehtävissä, sillä ylivoimaisesti paras tapa pitää talvikilot loitolla on pitää huolta elintavoista myös talvella.

1. Pysähdy ja pohdi

Jos kuulut siihen ihmisryhmään, joka lihoo joka talvi, suhtaudu siihen tällä kertaa uteliaasti.

Kirjaa vaikka paperille, miten yleensä toimit keväällä, kesällä ja syksyllä ja mieti, miten talvi eroaa noista. Käveletkö tai pyöräiletkö muulloin esimerkiksi töihin tai kauppaan, mutta talvella turvaudut mukavuuden vuoksi autoon?

Onko sinulla harrastus, joka painottuu kesään? Esimerkiksi golf, puutarhanhoito tai arkiliikunta kuluttavat kaloreita, joten kun ne jäävät talveksi pois, viikoittainen kalorienkulutus pienenee yllättävän paljon. Jos samalla syöt kuten ennenkin, paino nousee.

Tai onko sinulla tapana palkita itsesi herkuilla talvella enemmän kuin kesällä? Sekin voi pikku hiljaa kerryttää rasvavarastoja.

2. Hanki talviharrastus

Jos huomaat suosivasi kesäajan liikuntalajeja, yritä löytää itsellesi mielekäs talviharrastus. Hiihto, uiminen, sulkapallo, kuntosali tai koripallo ovat esimerkkejä monipuolisista liikuntamuodoista, joita voi harrastaa talvella.

Hyötyliikuntaa tulee kesällä helpommin kuin talvella, mutta yritä lisätä arkiaktiivisuuttasi myös kylmänä ja pimeänä aikana. Kävele portaat ja mieti, voisitko jatkaa esimerkiksi pyöräilyä tai kävelyä oikeiden varusteiden avulla. Myös lumityöt ovat hyvää arkiliikuntaa.

Nihkeät kelit vaativat viitseliäisyyttä, mutta jos aina haluat mennä sieltä, missä aita on matalin, todennäköisesti ajaudut huonoon kuntoon.

3. Väsymys lihottaa

Väsyneenä ihmisen tekee huomattavasti enemmän mieli herkkuja kuin hyvin levänneenä, joten houkutus kohtuuttomaan mässäilyyn lisääntyy. Kilokaloreita kertyy tutkitusti 400–800 enemmän päivässä väsyneenä.

Riittävä uni on yleensä 7–9 tuntia yössä, mutta unen tarve on yksilöllistä. Jos herää aamulla virkeänä ilman kelloa, on yleensä nukkunut tarpeeksi.

Unirytmistä kannattaa pitää kiinni myös viikonloppuna ja lomilla. Siten arkeen palaaminen ei tunnu uuvuttavalta, ja myös järkevän ruokailun ja liikunnan pitäminen rutiineissa on helpompaa kuin väsyneenä.

4. Syö järkevästi

Suurimmalla osalla ihmisistä on elämässään muutakin kuin kuntosali ja makroravinteiden miettiminen. Kun kuitenkin pitää perusterveellisestä ruokavaliosta kiinni kaikkina vuodenaikoina, voi myös herkutella jonkin verran.

Edelleen pätee, että ei niinkään ole väliä, mitä syö joulun ja uudenvuoden välillä kuin mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä. Rento suhtautuminen syömiseen auttaa pääsemään taas herkkuhetkien jälkeen kiinni normaaliin syömiseen, jolloin koko talvea ei tarvitse lyödä ihan läskiksi.

5. Ammattilainen apuun

Jos elämäntaparemontti tuntuu ylitsepääsemättömän isolta projektilta toteuttaa yksin, palkkaa ammattilainen apuun. Hyvinvointivalmentaja tai personal trainer on hyvä ottaa avuksi syksyllä tai talvella, kun houkutus sohvan pohjalle jäämiseen ja ylensyömiseen on suuri. Miksi odottaa kevääseen, kun silloin voi jo nauttia uusien tapojen tuomasta hyvästä olosta?

6. Ole itsellesi tärkeä

Elämässä on usein monta asiaa, jotka tuntuvat tärkeämmiltä kuin omasta hyvinvoinnista huolehtiminen. Kannattaisi muistaa, että hyväkuntoisena jaksat huolehtia esimerkiksi perheestä tai töistä paremmin kuin rapakuntoisena.

Aseta siis oma hyvinvointisi prioriteettilistan kärjen tuntumaan. Se ei ole itsekästä, vaan järkevää.

7. Vielä ehtii

Kun kiloja on kertynyt ja kuntokin päässyt rapistumaan, olo voi olla lannistunut. Hyvä kunto tuntuu kaukaiselta ajatukselta, ja luovuttaminen olisi helppoa.

Mutta: jos olet nyt huonokuntoinen nelikymppinen, voit olla 55-vuotiaana paremmassa kunnossa kuin nyt.

Älä heittäydy väsymyksen ja kolotusten armoille, koska elämän ei tarvitse olla sellaista. Hyväkuntoisena arki on paljon mukavampaa kuin pelkkää selviytymistä päivästä toiseen. Kun kerran saat itsesi parempaan kuntoon, et varmasti kadu sitä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?