Matias, 32, pudotti vaivattomasti 40 kiloa – nämä oleelliset asiat hän teki oikein - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Matias, 32, pudotti vaivattomasti 40 kiloa – nämä oleelliset asiat hän teki oikein

Sisäinen motivaatio ja positiivinen asenne ovat kullanarvoisia työkaluja, jos mielii tehdä muutoksen elämäänsä. Kuvituskuva.

Sisäinen motivaatio ja positiivinen asenne ovat kullanarvoisia työkaluja, jos mielii tehdä muutoksen elämäänsä. Kuvituskuva.

Julkaistu: 28.11. 18:58

Pysyvien muutosten tekeminen on haastavaa, muttei suinkaan mahdotonta, sanovat Harri ja Ilkka Virolainen kirjassaan.

Vasta terveystarkastuksessa Matias, 32, havahtui. Vaaka näytti jo 129 kiloa. Neljässä vuodessa oli tullut 40 kiloa lisää.

Jälkikäteen katsottuna syyt olivat nähtävissä: liikunta oli jäänyt pois, terveellinen ruoka oli vaihtunut roskaruokaan, ja Matias vietti ison osan ajastaan kotonaan pelaten.

Matias päätti muuttua.

Aluksi Matias alkoi harrastaa liikuntaa. Hän pyöräili kotona kuntopyörällä ja nosti käsipainoja. Pikkuhiljaa Matias lisäsi liikuntaa. Uusia lajejakin tuli mukaan, kuten lumilautailu ja golf. Lisäksi Matias muutti ruokavaliotaan terveellisemmäksi.

Energia ja unen laatu paranivat kuin vaivihkaa. Kun energiaa oli lisää, Matias suuntasi sen mielekkääseen tekemiseen, kuten liikuntaan. Seurauksena oli 40 kilon vaivaton painonpudotus.

Esimerkki löytyy Harri Virolaisen ja Ilkka Virolaisen uudesta kirjasta Onnistunut muutos – sisäisestä muutoksesta ulkoiseen muutokseen (Viisas elämä).

Jos muutos on pakkopullaa ja askeettista elämistä, ihminen ei kauan jaksa sellaista, vaikka lopputulos olisikin houkutteleva.

Miksi juuri Matias onnistui?

Tilastot ovat synkät: esimerkiksi yli 90 prosenttia ihmisten tekemistä uudenvuodenlupauksista epäonnistuu. Yksi tyypillisistä lupauksista on painonpudotus, mieluiten nopea sellainen, sekä liikunnan lisääminen.

Monesti käy kuitenkin niin, että kovaa rallia jaksaa vetää muutaman viikon, sitten iskee väsymys. Lopulta palataan sohvalle ja lähtöpisteeseen. Haluttu muutos ei mennytkään maaliin.

Matiaksen onnistuneessa muutoksessa piilevät nämä taikasanat:

  • sisäinen motivaatio

  • maltillinen tahti

  • tekemisestä nauttiminen

– Matias teki oleellisissa asioissa muutoksia eli ruokavaliossa. Hän ei alkanut muuttaa jotain pientä yksityiskohtaa, kuten teelaatua, Harri Virolainen sanoo.

Muutoksen tekemisestä saa ja pitää nauttia myös matkan varrella.

Muutoksen tekemisestä saa ja pitää nauttia myös matkan varrella.

Kukaan ei jaksa pakkopullaa

Lisäksi Matias oli päättäväinen eikä antanut vastoinkäymisten lannistaa häntä. Hän nautti muutoksesta.

– Jos muutos on pakkopullaa ja askeettista elämistä, ihminen ei kauan jaksa sellaista, vaikka lopputulos olisikin houkutteleva.

Syntyi positiivinen kierre: Matias havaitsi hyvinvoinnin lisääntyvän muutosten myötä. Kun hänellä oli enemmän energiaa, hän jaksoi myös esimerkiksi liikkua enemmän.

Alussa riittää intoa

Alku menee muutosprojekteissa usein hyvin. Intoa riittää ja on uusia positiivisia ajatuksia. Muutosta vastustavia ajatuksia alkaa kuitenkin tulla, liki väistämättä. Osta nyt se suklaalevy, ei se ole haitaksi! Miten minä muka voisin onnistua, eiköhän palata vanhaan.

Silloin kannattaa muistaa, että kyse on ajatuksista.

– Jos pari minuuttia malttaa olla toimimatta, ajatuksen volyymi hiljenee ja se jää pois. Toinen seikka on suunnitelmallisuus. Kauppareissun voi suunnitella tekemällä ostoslistan niin, ettei siihen laita suklaalevyä. Kolmas on tunnetila: usein makeannälkä tai alkoholin nauttimiseen liittyvät ajatukset alkavat tulla kun on väsynyt, yksinäinen tai stressaantunut.

Tunnetilaan voi vaikuttaa syömällä säännöllisesti ja terveellisesti, nukkumalla riittävästi ja keksimällä muita stressin vähentämisen keinoja. Vanhoihin tapoihin palataan herkästi juuri stressaantuneena.

– Neljäs elementti on tulla tietoiseksi omasta toiminnasta sen sijaan, että toimii autopilotilla. Kun tunnistaa itselleen tyypillisiä repsahduksen kohtia, voi niiden varalle laatia ennalta suunnitelman.

Päämäärä kannattaa pitää koko ajan kirkkaana mielessä. Silloin on helpompaa tehdä päätöksiä, jotka vievät sitä kohti.

Näin onnistut – 13 askelta

  1. Muuta ajatteluasi. Yksi keino on tulla ensin tietoiseksi omista ajatuksistaan. Jos uskot, että et kykene muuttumaan, näin todennäköisesti myös käy.

  2. Luo selkeä visio. Missä olet puolen vuoden päästä? Entä vuoden päästä? Yksi tyypillinen syy muutoksen epäonnistumiseen on se, että muutos ei ole itselle selkeä

  3. Laadi konkreettinen, toteutettavissa oleva suunnitelma. Innostava tavoite ei riitä. Laittaa asiat kalenteriin, suunnittele päivät ja viikot.

  4. Huomioi tunteet. On oleellista, että liität projektiisi myönteisiä tunteita. Innostus, ilo ja kiitollisuus sitouttavat muutokset ja auttavat tiukoissa tilanteissa.

  5. Vahvista identiteettiäsi. Positiivinen identiteetti johtaa myönteisiin valintoihin ja toimintaan. Puhu itsellesi myönteiseen sävyyn ja rohkaise itse itseäsi.

  6. Toimi! Jos vain ajattelet, että olisipa kiva olla 10 kiloa kevyempi, motivaatiosi tuskin riittää. Muutos on tehtävä itse.

  7. Seuraa ja mittaa muutostasi. Jos olet pudottamassa painoasi, punnitse itseäsi ja/tai ota itsestäsi säännöllisesti valokuvia.

  8. Selkeytä itsellesi se, mikä on sinulle tärkeää. Silloin kykenet myös suuntaamaan toimintaasi sen mukaisesti.

  9. Hyödynnä ympäristöä. Laita vaikka kotiisi muutokseen inspiroivia kuvia tai valitse kuntosali, jossa on juuri sinua miellyttävä tunnelma.

  10. Hae apua ja tukea. Kun kerrot tavoitteestasi ääneen jollekin, annat myös eräänlaisen lupauksen sitoutumisesta. Se voi olla tehokasta.

  11. Luo toimivia rutiineja. Esimeriksi painonpudotuksen tueksi voi rakentaa päivittäisen ruokailurytmin.

  12. Irrottaudu addiktioista. Lohdutatko itseäsi helposti syömällä? Pohdi miksi. Voisitko käsitellä ja purkaa negatiivisia tunteita muillakin tavoin kuin ruoan avulla?

  13. Muista, että voit aloittaa milloin tahansa. Muutoksen ei tarvitse tapahtua vasta siinä kohtaa, kun olet kriisissä.