Kolme parasta keinoa kaventaa vyötäröä – kun saat nämä asiat kuntoon, keskivartalo hoikistuu pysyvämmin kuin pikakuureilla - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Kolme parasta keinoa kaventaa vyötäröä – kun saat nämä asiat kuntoon, keskivartalo hoikistuu pysyvämmin kuin pikakuureilla

Julkaistu: 18.11. 15:40

Vyötärön hoikistuminen terveellisiin mittoihin parantaa huimasti myös omaa jaksamistasi.

Onko tavoitteenasi polttaa rasvaa? Haaveiletko kapeammasta vyötäröstä?

Monet voivat ajatella, että kapeamman vyötärön havittelussa tärkeimmät tekijät ovat kova rääkkitreeni, tiukka ruokavalio ja ylipäätään todella kova itsekuri kaiken suhteen. No ei välttämättä näin!

Oikeasti näiden asioiden sijaan vyötärön kavennuksen pohjan luovat paljon merkittävämmät asiat, joiden avulla vyötärö kapenee terveellisiin mittoihin ja samalla parannat omaa jaksamistasi.

  • Katso yllä olevalta videolta kolme vinkkiä vyötärön kavennukseen, jotka oikeasti toimivat!

1. Stressin ehkäisy ja riittävä lepo

Stressi ja riittämätön palautuminen kerryttää rasvaa etenkin vyötärölle. Siksi on hyvin tärkeää huolehtia omasta jaksamisesta ja riittävästä unesta ja unenlaadusta. Yksi konkreettinen keino tähän on vaihtaa iltarutiinia siten, että jätät mieltä virittävän toiminnan vähemmälle, kuten puhelimen selaamisen. Ota sen sijaan tilalle mieltä rauhoittavaa toimintaa.

Esimerkiksi kaunokirjallisuuteen uppoutuminen vähentää stressiä merkittävästi ja siten saat unenlaatuasi parannettua. Bonuksena parannat myös omien unihormoniesi toimintaa, sillä suoraan silmiin kohdistuva valo haittaa unihormonien eritystä, kun taas pään takaa tuleva lämmin valo tuudittaa unille paljon paremmin.

2. Oikeanlainen ruokavalio

Vyötärön kaventamisessa ruokavalion rooli on seuraavaksi tärkein asia. Kevennä aterioitasi ja lisää huomattavasti kuituja ja ravinteita kasviksista. Näin myös tulet kunnolla kylläiseksi.

Kun kokonaisuus ruokailuissa on kunnossa ja olet kylläinen, herkkuhimotkin vähenevät. Helppo tapa lisätä reippaasti kasviksia ruokavalioon on surauttaa niistä smoothie. Yhteen isoon annokseen saa hyvin vaikka puolikin kiloa kasviksia ja marjoja.

3. Ruutuajan vaihtaminen aktiivisempaan tekemiseen

Kolmas vinkki vyötärön kavennukseen on ruutuajan vaihtaminen johonkin aktiivisempaan puuhaan. Mitä enemmän ruutuaikaa tulee päivän aikana, sitä todennäköisemmin liikakiloja kertyy.

Voisiko yhden tunnin telkkarin äärestä vaihtaa vaikkapa kävelyyn kuunnellen hyvää podcastia, sijaintiin perustuvien mobiilipelien pelaamiseen tai vaikka siivoiluun kuunnellen lempimusiikkiasi? Liikkumisen ei tarvitse olla rankkaa hikiliikuntaa, jotta sillä olisi vaikutuksia kehonkoostumukseen.

Kun nämä kolme asiaa ovat kunnossa, pystyt kaventamaan vyötäröäsi tehokkaammin, tulokset ovat pysyvämpiä kuin pikakuureilla, ja samalla pidät huolta myös omasta hyvinvoinnistasi!

Kuvituskuva

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot: