Alkoholilla voi olla painoon salakavala vaikutus, joka jää monelta huomaamatta – kestää jopa yli vuorokauden - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Alkoholilla voi olla painoon salakavala vaikutus, joka jää monelta huomaamatta – kestää jopa yli vuorokauden

Alkoholi lisää energiansaantia ja vähentää energiankulutusta.

Alkoholi lisää energiansaantia ja vähentää energiankulutusta.

Julkaistu: 14.11.2019 15:43

Vaikka varsinaista painonnousua ei tapahtuisi, alkoholi muokkaa kehonkoostumusta silti rasvaisempaan suuntaan.

Alkoholi vaikuttaa painonhallintaan monella eri mekanismilla, joista kaikki eivät ole aivan itsestäänselviä.

Siksi painonhallinnasta ja herkuttelusta puhuttaessa alkoholinkäyttöä ei voikaan sivuuttaa, kertoo ravintovalmentaja ja personal trainer Maikki Marjaniemen pian ilmestyvä kirja Jenkkakahvoista tiimalasiksi – Opas itsevarmaan oloon, kiinteään kehoon ja terveelliseen syömiseen (Fitra).

Kirjassa ravitsemusterapeutti Sanni Massinen muistuttaa, että kun kehossa on alkoholia, elimistö priorisoi sille myrkyllisen aineen polttamisen pois.

– Se tarkoittaa, että ravinnon rasvojen ja hiilihydraattien käyttö energiaksi sekä kehon rasvavarastojen purkaminen eli rasvanpoltto ovat seisauksissa.

Pysähdystila kestää pidempään kuin moni tulee ajatelleeksi.

– Juodun alkoholin määrästä riippuen tila kestää jopa yli vuorokauden.

Elimistön nälän- ja kylläisyydensäätely häiriintyy

Tunnetusti myös alkoholi itsessään voi vaikeuttaa painonhallintaa, sillä se on runsasenergistä, ja juomien mukana saadaan usein runsaasti sokeria.

– Lisäksi alkoholi vähentää energiankulutusta muun muassa heikentyneiden treenitehojen, hormonitoiminnan muutosten ja univajeen kautta. Univajeisena tai krapulassa elimistön nälän- ja kylläisyydensäätely häiriintyy, jolloin syödään enemmän kuin on tarpeen, ja mieliteot kohdistuvat erityisesti epäterveelliseen ja runsasenergiseen syötävään, Massinen kertoo kirjassa.

Alkoholi vaikuttaa liikunnan tehoon, koska se vähentää lihasten vastetta lihaskuntoharjoittelulle – eli harjoittelusta huolimatta lihasten voimatasot ja lihasmassa kehittyvät heikommin.

– Vaikutus kestää useita päiviä alkoholin käytön jälkeen.

Vaikka varsinaista painonnousua ei tapahtuisi, alkoholi muokkaa kehonkoostumusta silti rasvaisempaan suuntaan.

Liian ehdoton ei kannata olla

Maikki Marjaniemi kuitenkin muistuttaa, että täysin ehdoton linja – minkään suhteen – ei yleensä ole tie toimivaan painonhallintaan.

Sen sijaan vahva kontrollointi on yhteydessä epäonnistuneeseen painonpudotukseen.

– Huonosti käy yleensä myös silloin, jos ryhdytään armottomalle herkku- tai alkoholilakolle tiukan itsekurin nimissä.

Maikki Marjaniemi pitää Ilta-Sanomissa verkkopalstaa maanantaisin.

Tuoreimmat osastosta