Eikö vyötärö kapene, vaikka liikut ja syöt hyvin? Moni laihduttaja kompastuu virheeseen, joka kostautuu helposti

rac

Julkaistu:

Sport
Ihon alla näkyvään ja sisäelinten ympärillä lymyävään vatsarasvaan tepsii sama, kolmivaiheinen resepti.
Timmi keskivartalo on tehty monipuolisesta liikunnasta ja maltillisista miinuskaloreista. Toisin sanoen vatsanseutua voi kuroa kapeammaksi oikeanlaisella treenillä ja syömisellä.

Ylimääräistä vatsarasvaa kannattaa taklata, oli ruumiinrakenne mikä tahansa. Erityisesti sisäelinten alle kasautuva rasva tekee terveydelle hallaa.

Hyvä uutinen on, että ihon alla näkyvään ja sisäelinten ympärillä lymyävään rasvaan tepsii sama, yksinkertainen resepti – kunhan väistää muutamat tavalliset virheet. Kokosimme vyötärönmetsästäjän muistilistan.

1. Kokoa treenipalapeli

Kaikki liikunta vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja auttaa vyötärönmetsästäjää. Parhaat tulokset saat, kun yhdistät lihaskuntotreeniä ja aerobista. Pitkäkestoiset, matalatehoiset treenit tehostavat rasva-aineenvaihduntaa, mutta hyötyliikuntakin on kotiinpäin.

2. Tee pohjatyö keittiössä

Syö säännöllisesti ja värikkäästi: hitaita hiilareita, proteiinia ja pehmeitä rasvoja. Tutkimusten mukaan mikään yksittäinen ruokavalio ei ole ylivoimainen vyötärön kaventaja. Tärkeintä on, että löydät sellaisen tavan syödä, jota pystyt noudattamaan rennosti ja saat energiaa treenata.

Niukistelu kostautuu nopeasti väsymyksenä ja pahimmillaan säästöliekkinä.

3. Palaudu paremmin

Moni hoitaa kyllä kohdat 1 ja 2 kuntoon, mutta kompastuu yhteen virheeseen, eli luistaa palautumisesta. Pitkäaikainen stressi nostaa stressihormoni kortisolin tasoja, ja stressaantuneilla rasva kertyy helpommin juuri vyötärölle. Muista, että treenin pitää olla voimavara, joka tukee muuta elämää eikä kuluta loppuun.

Pyri nukkumaan vähintään 7–8 tuntia, sillä univaje altistaa mieliteoille eikä väsyneenä jaksa liikkuakaan.

Moni suomalainen on nykyään alipalautunut. Lääkäri Jyri Aalto Mehiläisen liikuntaklinikalta listasi aiemmassa Sport-lehden jutussa merkit, joista alipalautumisen voi tunnistaa. Lue lisää täältä.

Tämä Sport-lehden juttu on julkaistu alun perin menaiset.fi-sivustolla. Lue alkuperäinen juttu täältä.

Lue myös:

Eikö paino tipu millään? Aineenvaihdunnan voi jumittaa yllättävä syyllinen ruokavaliossa – kun korjaat sudenkuopan, huomaat eron parissa päivässä

”Varma tapa lihoa” – väärät käsitykset syömisestä ovat yleisiä, sanoo asiantuntija ja kertoo isoimman virheen

Yksi ruokavalio rauhoittaa vatsan ja tekee hyvää jokaiselle – katso, mitä ruokia kannattaa välttää ja mitä suosia

Ammattilaiset listasivat 5 kaikkien aikojen parasta vatsalihasliikettä – näin teet ne niin, että lopputulos näkyy ja tuntuu

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt