3 viikon tehostartti rasvanpolttoon – yllättävän hyviä tuloksia ilman tietoakaan kitukuurin kurjuudesta

rac

Julkaistu:

Tehostartti
Maikki Marjaniemen ohjeilla teet paremman tehostartin – jaksaminen paranee, vyötärö kapenee, ja olo tuntuu onnistuneelta ja hyvältä.
Kuulostaako tutulta: elämäntavat ovat päässeet lipsumaan, vyötärölle on kertynyt ylimääräisiä senttejä, kaipailisi jotain uutta elämään, tuntuu että arki tarvitsee ravistelevaa ryhtiliikettä, hyvinvointia ja jaksamista pitäisi parantaa… jotain pitäisi tälle tilanteelle tehdä. Ei muuta kuin itseä niskasta kiinni, takaisin ruotuun ja vähän äkkiä!
  • Katso yllä olevalta videolta, kuinka aloitat paremman 3 viikon tehostartin.
Otetaan tehostartti parempaan oloon. Kaikki hiilarit pois, syödään pelkkää lehtikaalta ja herkuthan on ehdottomasti kiellettyjä, joka päivä kovaa hikiliikuntaa, aamut alkaa tunnin sykkeennostotreenillä tyhjällä vatsalla, täytetään päivät menoilla että pysyy vauhdissa, kevyempi liikunta unholaan koska eihän sillä mitään tee, kaikki vaan uusiksi ja täysillä!

… Vai entä jos tämän tuhoon tuomitun ajatuksen sijasta valitsisitkin paremman ja oikeanlaisen tehostartin, jolla parantaisit ihan oikeasti omaa hyvinvointiasi ja jaksamistasi, ennen kaikkea pysyvämmällä tavalla?

Älä keskity liian moneen asiaan kerralla

Yleensähän tämmöinen tehostartti aloitetaan ajatuksilla “kaikki tänne heti mulle nyt”. Ihan ymmärrettävästi halutaankin ison uudistuksen palossa laittaa moni asia uusiksi ja päädytäänkin keskittymään ihan liian moneen asiaan kerrallaan – usein myös vääriin asioihin.

Kun lähdetään liikkeelle täysillä ja siivotaan ruokavaliota vähän liiankin niukaksi, ei ole mikään ihme, etteivät kroppa ja mieli pysy vauhdissa mukana. Kovaa täysillä paahtamista jaksaa ehkä hetken, mutta loppujen lopuksi motivaatio lopahtaa, jaksaminen laskee roimasti sekä vastustuskykykin joutuu koville ja flunssat tarttuvat silmänräpäyksessä. Hanskat lentää tiskiin uuden alun suhteen.

Kehittymisen ja pitkäjänteisyyden kannalta se tehostarttikin kannattaisi aloittaa maltillisesti ja nousujohteisesti.

3 viikon parempi tehostartti

Tässä paremmassa tehostartissa keskitytään joka viikko yhteen hyvinvointia lisäävään asiaan. Kolmen viikon aikana laitetaan nukkumaanmeno kuntoon, suunnitellaan ruokailuja helpommaksi, sekä liikutaan realistisesti ja tehoja hiljalleen lisäten.

Kun joka viikko ajatus on vain yhdessä – ja merkittävässä – asiassa, siihen vaikuttaminen on paljon helpompaa ja tuloksia saadaan paljon todennäköisemmin. Tehostartissa käytetään apuna myös työkirjaa, joka auttaa hahmottamaan ja pitämään kiinni suunnitelmista.

Uni on taikapilleri parempaan hyvinvointiin

Ensimmäisellä viikolla tehostartti aloitetaan taikapillerillä, jonka avulla rasvanpoltto tehostuu selkeästi, herkkuhimot vähenevät itsestään ja virtaa riittää liikkumiseen ihan uudella innolla. Tämä taianomainen pilleri on nimeltään uni!

Riittävän pitkään ja riittävän laadukkaasti nukkuneena kehosi pääsee normaalitilaan, jolloin sopiva syöminen on helpompaa, keho suostuu helpommin polttamaan rasvaa, liikunta jaksaa kiinnostaa ja mielialakin on parempi. Jos tällaisia tuloksia saisi pilleristä, kaikki söisivät sitä! Onneksi unta voi parantaa monella tavalla kotikonsteinkin, kuten esimerkiksi oikein rytmitetyllä ruokailulla.

Panosta siis uneesi. Järjestä iltasi niin, että pääset aiemmin rauhoittumaan ja nukkumaan. Hämärrä illalla kotisi valaistusta, jotta se matkisi luontaista valon vaihtelua auringonlaskun tapaan. Pyri säännöllistämään nukkumisaikasi, ja pohdi mitkä iltarutiinit rauhoittaisivat vireystilaasi. Se voi olla esimerkiksi venyttelyä, neulomista, äänikirjan kuuntelua, hengitysharjoitusten tekemistä tai kaunokirjallisuuden lukemista. Jos rauhoitut parhaiten lukemalla, aseta lukuvalo tulemaan pääsi takaa, jolloin valo ei kohdistu suoraan silmiisi. Valitse lukuvaloksi sopiva valonlähde, josta ei tule liian kirkasta ja terävää valoa. Pyri jättämään älylaitteet pois käytöstä viimeistään tunti ennen nukkumaanmenoa.

Sopivalla ennakoinnilla helpotat arkeasi

Tässä paremmassa tehostartissa toisella viikolla keskitytään unen lisäksi ruokailujen ennakoimiseen. Jos fiksuja ja maistuvia ruokia on valmistellut arkeen jo valmiiksi, on huomattavasti helpompi syödä säännöllisesti, riittävästi ja maistuvasti – niin ja vähentää niitä iltojen pizzatilauksia, kun nälkä on jo kiirinyt liian kovaksi ja kokkailu väsyttää jo ajatuksenakin.

Suunnittele ostoslista. Laita kalenteriin päivät ja ajat, jolloin käyt kaupassa ja kokkaat. Vai kokeilisitko ruokakassin toimituspalveluita? Vietkö työpaikalle heti maanantaina koko viikon välipalat? Valitse jokin sellainen tarpeeksi helppo tapa, että sinun on realistista toteuttaa se tällä viikolla.

Niin, ja älä turhaan lopeta hiilihydraattien syömistä, vaan katso miten voit syödä niitäkin riittävästi ja hyvinvointia tukevasti.

Tällainen hyvien asioiden tai tapojen lisääminen auttaa myös keskittymään muutokseen paljon tehokkaammin, sen sijaan että pyrkisi muutokseen vain poistamalla elämästä asioita.

Liikunnalla vielä lisää puhtia

Tehostartin kolmannella viikolla alkaa olla jo selvästi enemmän energiaa liikkumiseen, kun hyvä uni ja parempi syöminen ovat ladanneet akkuja. Nyt on aika tehdä se liikuntasuunnitelma, mutta pidetään edelleen mielessä nousujohteisuus, eli ei hypätä heti nollasta sataseen.

Mieti, mikä olisi sinulle mieluisa ja realistinen liikuntakalenteri tässä elämäntilanteessa.

Voitko lisätä arkiliikuntaa? Mitkä liikuntamuodot ja -lajit ovat juuri sinulle mieluisia? Olisiko viikossa aikaa parille lihaskuntojumpalle kotona tai salilla? Lähtisitkö mieluiten kävelylenkille yksin tai vaikka jutellen samalla kaverille puhelimessa? Muista että enemmän ei ole aina paremmin, vaan liikunnastakin täytyy ehtiä palautua.

Tehostartin työkirja

Tehostartissa apunasi toimii työkirja, jossa on omat kohdat jokaiselle kolmelle viikolle. Merkitse jokaiselle viikolle jokin itselle sopiva tavoite, jolla edistät kyseisen viikon teemaa. Tavoitteen vieressä näet viikon jokaiselle päivälle oman pallon, jonka voit sitten ruksia merkiksi siitä, että tavoite on täyttynyt kyseisenä päivänä.

Tehostarttisi voi näyttää esimerkiksi tältä:


Voit myös merkitä muita omia muistiinpanoja viikolle, jotka auttavat sinua noudattamaan omaa tehostarttiasi. Lataa tästä tyhjä työkirja itsellesi.

Tällaisella tehostartilla lupaan sinulle yllättävän hyviä tuloksia: jaksaminen paranee, vyötärö kapenee, mieliala pysyy korkeammalla ja olo tuntuu onnistuneelta ja hyvältä. Kitukuurin kurjuudesta ei ole tietoakaan, vaan tämä on vasta alku uudelle, hyvinvoivalle elämäntavalle!


Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Keinu on supertehokas treeniväline – saat lihakset kunnolla töihin ja aineenvaihdunnan hurisemaan

Vain 6 liikettä – tässä on taatusti tehokas kotitreeni vatsalle ja pepulle

Tuunaa valmisruoat paremmiksi – kaksi asiaa tekee annoksesta heti terveellisemmän

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt