Niina, 27, pudotti vuodessa 20 kiloa ja pääsi eroon polvikivuista – syömiseen liittyvä oivallus takasi onnistumisen

Julkaistu:

Elämäntapamuutos
Niina oppi, että ruokavaliolla on suurin merkitys painon pudotuksessa.
Juhannuksena 2018 Niina, 27, päätti, että nyt saa luvan olla viimeinen kerta. Hän oli kokeillut monenlaisia valmennuksia ja ruokavalioita, mutta ylipaino oli ja pysyi.

Polvissa oli painon vuoksi jatkuvasti kipuja ja nivelongelmia. Polvet oli leikattukin.

– Lääkäri kertoi, ettei polveni kestä lähihoitajan tehtäviä ikäihmisten parissa. Siitä sain motivaation laittaa itseni kuntoon, jotta voisin tehdä työtä jota rakastan, Niina kertoo.

Hän etsi itselleen personal trainerin sosiaalisesta mediasta ja aloitti etävalmennuksen.

– Ennen valmennusta tuli syötyä joka päivä herkkuja ja ruokailut olivat miten sattui. Jonkin verran oli eineksiä ruokavaliossa ja liikkuminen oli vähäistä polven kipujen vuoksi. En viihtynyt omassa kehossani ja halusin voida kokonaisvaltaisesti paremmin.

Niina alkoi noudattaa uudenlaista ruokavaliota, liikkua ja tehdä myös kotitreenejä.

Oivallus: herkuttelukin on sallittua

Haastavilta ajoilta Niina ei voinut välttyä.

– Muutaman kerran vanhat tavat ottivat vallan. Herkuttelin ja lipsuin ruokavaliosta. Palasin siihen kuitenkin aina takaisin.

Kun jokin painoon liittyvä tavoite oli toteutunut, Niina sai syödä yhden päivän ajan vapaasti.

– Muiden tuki ja tsemppi sekä valmentajan viestit auttoivat vaikeina aikoina.

Etenkin yksi iso oivallus vei Niinaa eteenpäin.

– Piti oppia, että herkuttelu on ookoo eikä se kaada saavutettua tuloksia, vaan antaa lisäbuustia aineenvaihdunnalle sekä tekee hyvää mielelle. Opin, että ruokavaliolla on suuri merkitys painon pudotuksessa. Jos olin kipeänä enkä päässyt liikkumaan, mutta söin ohjeiden mukaan, paino putosi.

Paljon putosikin. Viime kesään tultaessa Niina oli 23 kiloa kevyempi. Sen jälkeen hän piti pienen tauon valmennuksesta.

– Tänä aikana käytin opittuja taitoja ja tein sitä mistä tykkäsin. Jatkoin valmennusta elokuun puolen välin jälkeen, ja nyt on enää 1,3 kiloa matkaa uuteen painotavoitteeseen.


Liikunnan iloa

Kesän aikana Niina löysi uuden liikuntalajin, kuntopotkun. Se vei hänen sydämensä.

Kuntopotku sisältää muun muassa lajinomaista lihaskuntotreeniä, sekä lyönti- ja potkusarjoja. Pääpaino on aerobisessa treenissä ja positiivisessa yhdessä tekemisessä.

– Tykkään ohjatuista treeneistä ja siitä, kun saan laittaa kropan äärirajoille ja ylitse, Niina sanoo.

Toukokuussa Niina käveli likkojen lenkin Tampereella.


Koko pieneni, energia kasvoi

Niinan olo on jotain aivan muuta kuin vuosi sitten. Työtakit ovat kolme numeroa pienempiä, ja virtaa on tullut lisää.

– Jaksan paremmin ja olen energisempi. Polvissa ei ole kiputiloja, ja olen pystynyt tekemään rakastamaani työtä jo vuoden päivät. Vaatekoko on pienentynyt XL:stä M-kokoon. Muutos näkyy vaatteissa, jaksamisessa ja kropassa. Energiaa riittää työpäivän jälkeenkin.

Herkut kuuluvat yhä Niinan elämään.

– Herkuttelen kerran viikossa ja noudatan valmentajan antamaa ruokavaliota, jotta saan tarpeeksi energiaa ja syön oikein. Tavoitteenani on hankkia lisää lihaksia ja kiinteytyä.

Niina tietää, mitä kannattaa tehdä, jos muutos tuntuu vaikealta aloittaa.

– Aloita pienin askelin. Tee pieniä muutoksia kerrallaan ja pilko tavoitteet pieniksi palasiksi.

Hyviä pieniä askelia voivat olla esimerkiksi:
  • Juo vettä 2 litraa päivässä.
  • Kävele tai pyöräile 3 kilometriä.
  • Pudota painoa alkuun viisi kiloa tai vaikka kilo tai kaksi.
  • Aloita 10 minuutista ja muutamasta liikuntakerrasta viikossa.