Haluatko pudottaa painoa? Aloita neljällä tärkeällä muutoksella, jos haluat tuloksia, ohjeistaa painonhallintalääkäri

Julkaistu:

Painonhallinta
Yksi asia kerrallaan on hyvä lähestymistapa pysyvään muutokseen.
Kaikki lähtee liikkeelle itsestä. On kyse sitten painonhallinnasta tai muista elämäntapamuutoksista.

Joskus voi kuitenkin olla vaikea tietää, mistä lähteä liikkeelle, sanoo André Heikius kirjassaan Painotohtori – pudota painoa pysyvästi (Tammi).

”Painotohtori” listaa 4 tärkeää muutosta, joihin kannattaa panostaa. Aloita ykkösestä, ja etene korkeintaan kahta asiaa kerrallaan työstäen. Siirry seuraavaan tapaan vasta sitten, kun olet oppinut uuden tavan kunnolla.

1. Ateriarytmi kuntoon

  • Aloita päiväsi aamiaisella, joka sisältää jonkin proteiininlähteen.
  • Syö riittävä lounas riittävän aikaisin.
  • Muista järkevät välipalat! Vältä pitkiä ateriavälejä ja ”hirmunälän” tunnetta.
Juo myös riittävästi vettä vettä. Joskus nälän tunne voi ollakin janoa.

2. Lisää kasviksia

Aloita aterian suunnittelut kasviksista, vihanneksista, salaatista ja juureksista. Käytä siis kasviksia jokaisella aterialla. Yksi keino on täyttää puolet lautasestasi kasviksilla niin lounaalla kuin päivällisellä.

Kasvikset täyttävät, ja ne sisältävät hyödyllistä kuitua, mutta niiden energiatiheys on matala.


3. Nuku riittävästi

Jos huomaat herääväsi olematta virkeä, lisää yöunta. Väsyneensä syöt helpommin herkkuja ja muita kaloripitoisia ruokia.

Jos sinulla on väsymystä ja kuorsaat, harkitse lääkärissä käyntiä. Uniapnea voi olla joskus osa paino-ongelmaa.

4. Lisää kävelyä

Nouse työpöydän äärestä, valitse rappuset! Tai osta vaikka askelmittari ja lisää askeleita tuhannen päiväaskeleen verran viikossa. Liikunta tukee painonhallintaa ja edistää terveyttä.

Madalla liikkumisen kynnys mahdollisimman alhaiseksi ja pyri säännöllisyyteen sen sijaan, että yrittäisit tavoitella liikoja. Mikrolenkki talon ympäri on muutostyön alussa yhtä arvokas kuin tunnin jumppa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt