Maria, 31, pudotti 30 kiloa ja pääsi eroon jatkuvasta väsymyksestä – näin hän onnistui

Julkaistu:

Painonhallinta
Ennen Maria oli jatkuvasti väsynyt ja nälkäinen, nyt energiaa riittää treenaamiseen sekä touhuamiseen lapsen kanssa.
Kaikki alkoi viime vuoden tammikuussa karkkilakolla.

– Tunsin olevani koko ajan väsynyt, nälkäinen ja jääkaapilla huvikseen roikkuva yksilö. Työssäni tunsin itseni hitaaksi ja haukottelevaksi, kamppailu kengännauhojen kanssa oli jokapäiväistä, ja makoillessa kaksoisleuka tuntui jo ahdistavalta, Maria Ylitalo, 31, kertoo.

Ruokakin oli aina mielessä. Vaaka näytti 97 kiloa.

Välillä Maria oli ollut pienemmissäkin mitoissa. Hän pudotti kiloja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja kävi kuntosalillakin. Lapsen myötä paino nousi takaisin siihen missä se oli ollutkin eli noin 100 kilon tietämille.

Kesä 2018 oli monenlaisten muutosten kesä.

– Paikkakunnan vaihdos ja unelma uudesta työpaikasta kävivät toteen, joten mieli oli virkeä ja motivaatio kohdillaan.

Maria palasi liikunnan pariin ja tarkisti ruokavalionsa.


Avaimet onnistumiseen

Stressittömyys, hyvät yöunet ja säännöllinen ruokarytmi saivat hommat etenemään. Sekä liikunta.

– On mahtava huomata, että vuodessa kehitys on ollut sen verran huimaa, että jaksan juosta jo 15 kilometriä yhtä mittaa, ja vaaka näyttää 69 kiloa.

H-kupin rinnat ovat vaihtuneet D-kuppiin, vaatekoko on pienentynyt XL:stä kokoon S–M.

– Kroppa on muokkaantunut aivan älyttömästi! Entinen lättäpyllykin on hävinnyt ja ikuisena riesana olleet allit alkaneet pienentyä.

Yhtäkkiä ulkomailla lomaillessaan Maria huomasi jaksavansa juosta puoli kilometriä putkeen. Fiilis oli mitä parhain. Hän päätti aloittaa puolimaratonille treenaamisen. Ajan kanssa, ilman stressiä.

– Avaimet onnistumiseen ovat hyvä mieli, terveet tavoitteet sekä oman fiiliksen mukaan treenaaminen, Maria uskoo.

Maria noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta sitäkin rennosti.

– Jos mieli tekee herkkuja niin syön, en ota siitä stressiä.

Ei mitään pakkopullaa

Maria treenaa kuntosalilla noin 3–5 kertaa viikossa. Hän tekee itse itselleen treeniohjelmat Instagramista bongattujen videoiden pohjalta.

– Välillä voi olla, että pääsen käymään salilla vain kaksi kertaa, mutta sitä varten kotoa löytyy myös levypainot, tanko ja kahvakuulat, jos siltä tuntuu.

Alkulämmittelynä Maria juoksee tai pyöräilee. Mitä parempi alkulämmittely, sitä kovempi treeni tulee. Mieluisa saliympäristö on niin ikään tärkeää.

– Tämä elämäntyyli sopii minulle täydellisesti eikä treenaaminen ole missään vaiheessa tuntunut pakkopullalta. Jokaisia treenejä odotan innolla.

”Voin olla äiti, joka jaksaa touhuta”

Arjessa Marian elämänmuutos näkyy hyvässä itsetunnossa, ”valtavassa energiamäärässä” ja entistä positiivisemmassa elämänasenteessa.

– Rakastan nousta aamuisin ylös kello kuusi hymyssä suin, ja olla kärsimättä vaatekriiseistä. Lapsen kanssa kahdestaan eläessä nautin siitä kun voin olla sellainen äiti, joka jaksaa touhuta, ottaa ilon arjesta ja olla läsnä joka tilanteessa ilman sitä kamalaa väsymystä joka ennen oli.

Lähipiirin mukaan Mariasta näkyy se, että hän voi hyvin sekä sisäisesti ja ulkoisesti.

– Voin myös sanoa olevani ylpeä omista saavutuksistani. Haaveenani on työskennellä kauneus- ja hyvinvointialalla, juosta se puolimaraton, kiinteytyä ja saada lihasta kroppaan. Haluan myös motivoida muita.


Itselleen on syytä olla armollinen, sen Maria tietää.

– Huumorilla eteenpäin ja älä lannistu. Ei tämä elämä niin vakavaa oo!

Oletko sinä tehnyt onnistuneen elämänmuutoksen? Laita viestiä ja kuvat osoitteeseen noora.valkonen@iltasanomat.fi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt