5 melko varmaa tapaa pilata painonpudotus – älä sorru yleisiin virheisiin

Julkaistu:

Painonhallinta
Jos syö mitä sattuu ja milloin muistaa, painoa on hankalaa pitää hyvissä lukemissa.
Videokurssi lupaa pääsyä pikaiseen bikinikuntoon, kalorien kyttäämiseen perustuva valmennus nopeaa painonpudotusta. Lopulta ne kaatuvat omaan hankaluuteensa tai nälkä kasvaa niin isoksi, että lipsahduksia tulee enemmän ja enemmän. Sitten ollaankin taas lähtöpainossa tai vieläkin korkeammassa lukemassa.

Kuulostaako tutulta?

Jatkuva jojottelu ja laihduttelu ei johda mihinkään, se jo toivottavasti tiedetään. Mutta millaisia ovat muut sudenkuopat, joihin kiloja pudottava saattaa kompastua?

Painonhallintalääkäri André Heikius auttaa uudessa kirjassaan Pudota painoa pysyvästi (Tammi) ymmärtämään, miten omaan ihannepainoon voi päästä ja miten siinä voi pysyä.

Heikius listaa 5 yleistä tapaa, joilla painonpudotus voi mennä mönkään. Hän on törmännyt niihin työssään lukuisia kertoja.

1. Laihduta satsaamalla kaikki liikuntaan

Liikunta on terveellistä, mutta painoa pudottaessa sillä on yllättävän pieni rooli. Jos pelkällä liikunnalla mielisi laihduttaa, sitä pitäisi harrastaa todella paljon. Esimerkiksi yhden lihapiirakan kilokalorit saa poltettua niin, että kävelee noin tunnin.

Liikkuminen on aina hyödyllistä, mutta sen rooli on merkityksellisempi painon ylläpitämisessä. Valitse liikuntamuoto, josta oikeasti nautit. Arkiaktiivisuudestakin saa terveyshyötyjä.

2. Aloita seuraava muotidieetti ja toivo parasta

Painoa voi pudottaa monella tavalla, mutta kaikki niistä eivät vie kohti parempaa terveyttä ja pysyvää painonpudotusta, päinvastoin. Riittävä ja säännöllinen syöminen on pikakuurien ja ihmedieettien sijaan kestävämpi vaihtoehto.

3. Huolehdi itsestäsi viimeisenä – jos enää jaksat

Piilotatko omia tarpeitasi muiden hyväksi tai muiden toiveista? Oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi on oltava myös riittävän ”itsekiltti” eli armollinen itselleen ja terveellä tavalla itsekäs. Ottaa omaa aikaa, ja kertoa omista tarpeistaan muille. Jaksaminen ja palautuminen ovat tärkeitä – krooninen stressi lihottaa.

4. Syö jos ehdit ja muistat

Kiireinen aamu, lounaskin jää välistä ja kotonakin on tehtävää. Kuuden aikaan illalla nälkä on paisunut niin suureksi, että suuhun hurahtaa niin voileipää kuin makkaraa, muutama alkoholipitoinen juomakin. Tämä on tavanomainen tarina.

Hyvä ja toimiva ateriarytmi on painonhallinnan peruspilari. Se vähentää napostelua, pitää verensokerin tasaisena ja hillitsee nälän tunnetta. Säännöllinen rytmi vaikuttaa myös ravitsemuksen laatuun: jos ateriat ovat parin tunnin välein syötyjä suupaloja, syömiset jäävät helposti yksipuolisiksi. Kunnon ateriat ovat ravitsemuksellisesti usein laadukkaampia.

5. Unohda kasvikset ja muut rehut

Reilusti hiilihydraatteja ja mielellään lihaa? Niiden sijaan ja oheen lautaselle kannattaa ottaa marjoja, hedelmiä, juureksia ja salaattia. Ne ovat painonhallinnan perusta.

Kasvikset auttavat pysymään kylläisenä ja niistä saa riittävästi tarvittavaa kuitua. Lisäksi ne sisältävät runsaasti vettä, jolloin niiden energiatiheys on matala.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt