Jos painosi ei putoa, käy läpi 9 asian lista – syy ärsyttävään junnaamiseen voi selvitä

Julkaistu:

Me Naiset
Turvaudutko kikkakolmosiin? Tai ovatko aivosi säästöliekillä? Nämä ja 7 muuta asiat voivat olla syitä siihen, jos painosi junnaa paikallaan.
Syöt vain vähemmän! Näin neuvoo universumi ihmistä, joka on syksyn kunniaksi päättänyt päästä eroon liikakiloista. No minähän syön vähemmän! Mutta paino junnaa silti samassa lukemassa.

Jokin selitys asialle taatusti löytyy. Vaihtoehtoja on monta. Kysy itseltäsi alla olevat kysymykset. Jospa syyllinen löytyisi niistä?

1. Oletko dieetillä?

Pätkäpaasto, ketogeeninen dieetti, veriryhmädieetti, Israelin armeijan dieetti…Kikkakolmosia riittää kokeiltavaksi painoonsa tyytymättömälle. Erilaisissa dieeteissä on vain se vika, että ne eivät laihduta: niiden onnistumisprosentti on tilastollisesti surkea, toteaa ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.

Asiantuntijoiden vinkki painon laskuun on tylsä: elämäntapojen korjaaminen pysyvästi. Tuoreehkossa kotimaisessa väitöskirjassa todetaan, että parhaiten pitkäaikaisessa painonhallinnassa pärjäävät ne, jotka eivät laihduta. Sen sijaan lihominen uhkaa erityisesti niitä normaalipainoisia, jotka pelkäävät lihovansa ja koettavat ehkäistä sitä laihduttamalla.

2. Syötkö tarpeeksi?

Ravitsemusterapeutti ja filosofian tohtori Ulla Kärkkäinen kertoo Hyvä terveys -lehdessä (9/2019), ettei ole koskaan saanut vastaanotolleen ylipainoista asiakasta, joka söisi säännöllisesti ja tarpeeksi.

Painonhallinta alkaakin usein siitä, että ihminen opettelee terveellisen ruokarytmin. Ihmisen on hyvä syödä 3–5 ateriaa päivässä 3–4 tunnin välein: painonhallinnassa nälkä harvoin auttaa. Aamulla ja lounasaikaan kannattaa syödä kunnolla ja proteiinipitoista ruokaa, jotta nälkä pysyy poissa eikä illalla tule mässäiltyä.

3. Saatko liikaa energiaa?

Moni rauhallisen tahdin painonhallitsija yllättyy, kun alkaa pitää ruokapäiväkirjaa: näinkö paljon saan energiaa? Vaikka pienistä elämäntapamuutoksista puhutaan paljon, mikrotason muutokset esimerkiksi kahden eri homejuustobrändin välillä eivät auta. Päiväkirjan hyödyllisyys on todettu monella muullakin elämänalueella: auttaa myös taloudenhallinnassa ja mielialan parantamisessa!

4. Ovatko aivosi säästöliekillä?

Vaikka olisit itse kuinka päättäväinen, aivoillasi saattaa olla toinen mielipide. Hypotalamus säätelee ihmisen optimipainoa, ja aivot ovat määritelleet 5–7 kilon haarukan, jossa painon pitäisi niiden mielestä pysyä. Jos paino alkaa laskea sitä enemmän, aivot puuttuvat asiaan ja viestittävät elimistölle, että nälkiintyminen uhkaa.

Jos aineenvaihduntasi menee nälänhätämoodiin, keho pärjää normaalia vähemmällä energialla eikä paino laske: elimistö on säästöliekillä. Säästöliekin välttää varmimmin, kun ei aloita dramaattisen vähäkalorista laihduttamista. Pieni energiavaje päivässä ei saa elimistöä säikähtämään. Jos taas vahinko on jo tapahtunut, on otettava askel taaksepäin.

5. Yrititkö muuttaa kaiken?

Katsopa tästä ET-lehden videosta, miten lehden omalääkäri Risto Laitila opettaa kärsivällisen kilttiin tyyliinsä, että ei kannata haukata liian isoa palaa: pienet muutokset toimivat paremmin kuin Kaikki Kerralla -reivaus.

6. Mitä juot?

Samaan aikaan, kun hymiset tyytyväisenä uusien, terveellisten ruokailutottumustesi äärellä, juomapuoli iskee takaapäin ja pilaa koko homman. Viini, limsa ja kaakao ovat ärsyttävän ravitsevia! Tarinat kertovat ihmisistä, joiden paino on alkanut pudota kesän jälkeen kuin itsestään pelkästään siitä syystä, että lomatissuttelu loppui.

7. Onko jokin muu asia pielessä?

Unta pitää saada tarpeeksi ja stressiä ei saa olla liikaa! Joo-o, tuttua asiaa useimmille, mutta elämäntapamuutokset ovat vaikeita, koskivat ne mitä aluetta tahansa. Painonhallintaa vaikeuttavat myös esimerkiksi monirakkulaiset munasarjat ja kilpirauhasen vajaatoiminta – kumpikin yllättävän yleisiä naisten vaivoja. Jos epäilet taustalla terveysongelmaa, asiasta kannattaa puhua lääkärille.

8. Oletko liian kärsimätön?

Ei se hetkessä tapahdu. Entä, jos aloittaisitkin elämäntapamuutoksesi heti mutta varovasti, keskittyisit myös muihin asioihin kuin painon murehtimiseen ja kävisit vaa’alla vasta puolen vuoden päästä? Mistä tulikin mieleen, että

9. Onko vaakasi on rikki?

Varmasti on! Tai vaikkei olisikaan, pitäisikö heittää se mäkeen? Tulee vain paha mieli, ja huomaa sen sitten muutenkin, kun olo keventyy. Painon jatkuva tarkkailu ei ole nykytiedon valossa kovin järkevää. Se tuottaa painonhallintaan projektin tunteen, vaikka hyviä tuloksia tulee vasta, kun opetellaan pysyvästi uusia tapoja.

Artikkeli on julkaistu alun perin menaiset.fissä. Voit lukea koko alkuperäisen ja lisää juttuja täällä.

Lue myös:

Hanna laihtui 75 kiloa – näillä vinkeillä onnistui

”Varma tapa lihoa” – väärät käsitykset kevyestä syömisestä ovat yleisiä, sanoo asiantuntija ja kertoo isoimman virheen

Nyt se on todistettu! Painoa voi pudottaa pelkästään vatsasta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt