Herkutteletko tajuamattasi liikaa? Vastaa rehellisesti 4 kysymykseen, niin tiedät – ja katso, mitä voit syödä

Julkaistu:

Syöminen
Jos helpotat oloasi syömällä, kamppailet painosi kanssa ja aloitat laihdutuskuurin aina uudelleen, saatat olla tunnesyöjä.
Jäätelöä, suklaata, sipsejä, juustoa. Kohtuullinen herkuttelu kuuluu elämään, mutta jatkuva runsaskaloristen ruokien syöminen voi nostaa painoa – eikä se tee terveydelle hyvää muutenkaan.

Esimerkiksi karkkeja, pullaa ja muita makeita välipaloja paljon nauttivien maksaan ja vatsaonteloon kertyy haitallista rasvaa muita todennäköisemmin.
Tuntuuko siltä, että herkkujen syömiselle on jopa vaikea pistää stoppia?

Harmittoman herkuttelun tunnistaa muun muassa siitä, että sen voi lopettaa milloin vain eikä sen jälkeen tunne syyllisyyttä ja pettymystä omaan itseensä.

Jos vastaat kyllä yhteen tai useampaan näistä kysymyksistä, sinun kannattaa pohtia suhtautumistasi syömiseen.

1. Annatko itsellesi luvan rentoutua herkuilla joka viikonloppu?

Arjen ja juhlan, lomakauden ja töissä olemisen erottaminen on painonhallinnan kannalta järkevää. Saattaa kuitenkin käydä niin, että herkuttelusta tulee joka viikonloppu toistuva tapa palautua raskaasta työviikosta.

Mieti tällöin sitä, mikä on pielessä, jos oma arki vaatii jatkuvaa nollaamista nimenomaan syömisellä.

Mässypäivät voivat myös houkuttaa syömään herkkuja entistäkin enemmän, sillä seuraava mahdollisuus on vasta viikon kuluttua.

2. Päätätkö toistuvasti, että nyt saa riittää?

Oletko joskus vannonut, ettet tartu herkkuihin lainkaan, mutta pyörtänyt päätöksesi? Tai ajatellut, että otat vain yhden palan suklaata lisää, mutta syönytkin koko levyn?

Moni vannoo liiallisuuksiin menneen herkuttelun jälkeen, että ei enää ikinä. Käsi osuu kuitenkin uudestaan ja uudestaan suklaarasiaan tai sipsipussiin.

Tällöin kannattaa miettiä, miksi sinun pitää saada herkkuja. Onko herkuttelu ”omaa aikaasi” vai etkö tule esimerkiksi huomioiduksi parisuhteessa, ja siksi hemmottelet itseäsi suklaalla?

Jos helpotat arjen paineissa oloasi syömällä, kamppailet painosi kanssa sekä aloitat laihdutuskuurin aina uudelleen, saatat olla tunnesyöjä. Se on tapa käsitellä tunteita ruoan avulla.

3. Onko olosi herkuttelun jälkeen kehno – sekä fyysisesti että henkisesti?

Ilta-Sanomien syömiskyselyn mukaan noin viidennes suomalaista syö usein suuria ruokamääriä kerrallaan ja kadottaa silloin hallinnan tunteen. Liki 35 prosenttia kertoo välillä tuntevansa syömisen jälkeen häpeää ja pettymystä.

Häpeän ja syyllisyyden tunteet kielivät siitä, että suhteessasi ruokaan on pohtimisen varaa.

4. Ajatteletko, että kova liikunta ja ankarat kuurit kompensoivat herkuttelun?

Vaikka juoksisit joka päivä lenkin, voi herkuttelu silti olla sinulle kestämätön keino käsitellä esimerkiksi pahaa oloa. Liikunta ei myöskään yksinään riitä pitämään painoa kurissa.

Syömisongelmat eivät ratkea laihduttamalla, pakkoliikunnalla ja kontrolloimalla syömistä. Ne voivat vain saada syömisen luisumaan entistä enemmän raiteiltaan. Ehdottoman ja mustavalkoisen ajattelun sijaan pyri kohti hyväksyvää, armollista ja joustavaa asennetta.

Psykologi kehottaa tarkastelemaan, mitkä ovat oman syömisen sudenkuopat.

– Kokeile ongelmanratkaisua tiukan laihdutuksen sijaan. Pääset alkuun yksinkertaisesti kysymällä itseltäsi, miksi sinulla juuri nyt on niin kova tarve syödä herkkuja.

Vähennä herkkujen lumovoimaa

Jos syömisongelmat tuntuvat tutuilta, voit myös kokeilla, miltä tuntuisi syödä vähän jotain hyvää joka päivä. Totaalikieltojen höllentäminen voi laimentaa herkkuhimoa. Kun tietyt ruoat eivät ole kiellettyjä, niissä ei myöskään ole kielletyn hedelmän makua.

Jotta salliva tapa toimisi tarkoituksenmukaisesti, hyvinvoinnin perusteiden pitäisi olla kunnossa: riittävästi unta, säännöllinen ateriarytmi, riittävästi oikeaa ruokaa ja kyky käsitellä tunteita, jottei tukahduta niitä herkuttelulla.

Esimerkkejä kohtuuannoksista

Kohtuuannokseen vaikuttavat muun muassa ihmisen ikä, koko, energiankulutus, muun syömisen laatu ja tavoitteet.

Jos on fyysisesti kovin passiivinen ja tavoitteena painonpudotus, herkkuja mahtuu ruokavalioon esimerkiksi 3–5 viikossa. Jos taas liikkuu paljon ja tarkoituksena on ylläpitää painoa, herkutella voi vaikka 7 päivänä viikossa.

Esimerkkejä kohtuuannoksista:
  • yksi pulla
  • yksi jäätelöpuikko
  • yksi suklaapatukka
  • pieni kulhollinen sipsejä
  • pieni pullo keskiolutta
Lähde: personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt