Näin pääset eroon lomaturvotuksesta – ”Ihmiset kuvittelevat lihovansa siksi, että syövät liikaa”

Julkaistu:

Turvotus
Vältä paniikkidieettiä, vaikka peilistä tuijottaisi loman jälkeen turpea tyyppi. Kokeile kahdeksaa aidosti toimivaa vinkkiä.
Jos kesäloman jälkeen peilistä katsoo virkistynyt mutta turpea tyyppi, on hyvä hetki tarkastella elämäntapoja.

Säännöllinen ruokarytmi ja liikunnan lisääminen arkeen auttavat kummasti.

Ravitsemusterapeutti ja henkilökohtainen valmentaja Petteri Lindblad varoittaa lomanjälkeisestä paniikkijarrutuksesta. Rajun laihdutus- ja kuntokuurin sijasta hän suosittelee miettimään omia elämäntapoja.

– Usein itseinho ajaa ihmisiä tiukoille nälkäkuureille ja liialliseen liikuntaan, mikä vain kuluttaa ja väsyttää. Tällaisia rajuja kuureja otetaan, kun ei jakseta laittaa kokonaisuutta, eli elämäntapoja kuntoon.

 

Ihmiset kuvittelevat lihovansa siksi, että syövät liikaa: todellisuudessa syödään epäsäännöllisesti. – Petteri Lindblad

Epäsäännöllisyys myrkkyä

Lindbladin mukaan lihomisessa ja turpoamisessa on harvoin kyse siitä, mikä ensimmäiseksi tulee mieleen.

– Tosi usein ihmiset kuvittelevat lihovansa siksi, että syövät liikaa: todellisuudessa kyse on siitä, että syödään epäsäännöllisesti ja liian kevyitä aterioita.

Vastaisuuden, eli tulevien lomien varalle Lindblad kehottaa myös miettimään, mitä lomalla voisi tehdä toisin, ettei paino aina nousisi.

– Voisiko lomanautiskelua hillitä ja maltillistaa: voisiko ottaa vähemmän bisseä, korvata sokerilimut laittilimuilla, vähentää herkuttelua ja liikkua vähän enemmän?


Vältä liiallista työkuormaa

Ravitsemusterapeutti ja terveystieteiden maisteri Jan Verho muistuttaa niin ikään säännöllisen syömisen ja liikunnan merkityksestä.

– Ja vaikka palaisikin töihin tarmoa puhkuen, pitäisi välttää liiallisen työkuorman keräämistä. Illat kannattaa rauhoittaa niin, etteivät työasiat vaikuta nukkumiseen ja että aikaa jäisi myös liikunnalle.

Kaikki turvotus ei johdu lomaherkuttelusta tai epäsäännölliseksi muuttuneesta ruokarytmistä: esimerkiksi jotkut lääkeaineet, kuten verenpaineen hoitoon käytettävät kalkkisalpaajat sekä tulehduskipulääkkeet voivat aiheuttaa turvotusta.

Turvotus voi johtua myös maksa- tai munuaissairaudesta, sydämen vajaatoiminnatsa tai kuukautisiin liittyvästä PMS-oireyhtymästä.

Jos turvotus ilmaantuu äkillisesti, on syytä hakeutua lääkärin pakeille.

8 vinkkiä: Näin helpotat lomaturvotusta

  1. Lisää arkeesi liikuntaa: jos mahdollista, kulje työmatkat pyörällä tai kävellen. Harrasta paljon kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä sekä silloin tällöin raskaampaa lihasvoimaharjoittelua.
  2. Syö säännöllisesti noin viisi kertaa päivässä, kolmen tai neljän tunnin välein: aamupala, lounas ja päivällinen sekä kaksi välipalaa. Näin pidät verensokerin tasaisena ja näläntunteen kurissa. Vältä napostelua aterioiden välissä.
  3. Käytä runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Kotimaiset marjat ja kasvikset ovat nyt parhaimmillaan. Marjanpoiminta on myös hyvää liikuntaa.
  4. Vähennä runsaasti suolaa sisältäviä ruoka-aineita, sillä runsas suolankäyttö turvottaa. Totut nopeasti vähäsuolaiseen ruokaan.
  5. Vältä liiallista alkoholin käyttöä ja jatkuvaa naukkailua. Alkoholi sotkee nestetasapainon.
  6. Vältä myös turhaa tulehduskipulääkkeiden syömistä, sillä nekin turvottavat.
  7. Varmista riittävä unensaanti. Turvotus vähenee nukkuessa ja painonhallinta on helpompaa.
  8. Muista juoda vettä riittävästi, eikä vain lämpiminä päivinä.
Lähde: Jan Verho

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt