”Enää en kavahda peilejä” – onnistujat paljastavat, millä oivalluksilla he pääsivät eroon ylikiloista

Julkaistu:

Painonhallinta
Toiko kesäloma lisää kiloja kilojen päälle? Pistä stoppi painonnousulle ja kevene onnistujien vinkeillä.
– Aivan olen syömisellä ja ruokavaliolla pudottanut painoni, sanoi sata kiloa painoaan pudottanut Soili jutussamme.

Mitä kaikkea voimme oppia niiltä, jotka ovat onnistuneet painonhallinnassa? Kokosimme kuusi vinkkiä.

1. Älä rankaise itseäsi

Muutama lomakilo ei ole katastrofi. Jos on syönyt tavallista ronskimmin ja arkimeiningeistä reilusti poiketen, on aivan normaalia, että turvottaa ja on tunkkainen olo.

On kyse sitten yhdestä päivästä, muutamasta viikosta tai vuosista, pahinta on alkaa vihalla ja väkisin korjaamaan ”tuhoja”. Unohda itsesi rankaisu ruuan panttaamisella, nälkäsignaalien kuuntelemattomuudella ja kieltolistoilla. Se vie vain kauemmaksi terveestä ruokasuhteesta ja voi johtaa ahmimis-panttaamiskierteeseen, mikä saattaa vain nostaa painoa entisestään.

– Olin kireällä ruokavaliolla ja laskin kaloreita. Halusin vain olla hoikempi miettimättä syytä. Pidemmän päälle sitä ei jaksanut, kilot tulivat takaisin korkojen kera. Painoin silloin 105 kiloa, kertoi Ninja.

Tartu siis heti lomankin jälkeen säännölliseeen syömiseen ja muokkaa sitä terveellisempään suuntaan.

2. Juo riittävästi vettä

Yli 40 kiloa pudottanut Jiida alkoi juoda vettä 2,5 litraa päivässä. Makeaan juomaan tottuneessa suussa vesi oli alkuun suorastaan pahaa. Jiida kehitti kuitenin niksin:

– Kun minun alkoi tehdä mieli kokista tai spritea, puristin veden joukkoon sitruunaa tai appelsiinia. Ja kun teki oikein tiukkaa, join makukivennäisvettä.

3. Syö säännöllisesti perusterveellistä ruokaa

Pirjo alkoi vedenjuonnin lisäksi liikkumaan ja syömään viisi kertaa päivässä.

– Nykyisin syön kolmen tunnin välein eikä minulla ole koskaan nälkä, Pirjo kertoi.

Painoa on tällä tyylillä lähtenyt jo yli 20 kiloa ja olo on Pirjon mukaan ”kuin nuorella tytöllä”.
Juuri syömisissä piilee myös Tytin mielestä onnistuneen elämänmuutoksen salaisuus. Hänen ruokavalioonsa kuuluu muun muassa riisiä, tummaa pastaa, bataattia, lihaa, kasviksia, pähkinöitä, marjoja, hunajaa, kauraa ja ruista. Rytmi on säännöllinen.

– Ennen en syönyt edes aamupalaa ja lounaaksi saatoin syödä suklaalevyn. Nyt jo aamulla on heti nälkä enkä jaksa olla neljää tuntia pidempään syömättä. Keho kertoo, mitä se tarvitsee, hän kertoi.

4. Tunnista ja taklaa tunnesyönti

Jos tartut sokerisiin ja rasvaisiin herkkuihin väsymyksen tai pahan olon vuoksi, on paikallaan tarkistaa suhteesi ruokaan. Tunteita ei ole syytä syödä pois vaan pysähtyä niiden ääreen ja tunnistaa ne. Niin Ninjakin oppi tekemään.

– Saan näyttää tunteitani, eikä minun tarvitse pelästyä niitä. En mene rikki, jos ahdistun tai vihastun. Nykyään itken, kun on paha mieli. Suru vaatii suremista, ei syömistä, hän sanoi.


Myös Heini alkoi laihtua, kun hän korjasi suhteensa ruokaan.

– Oivalsin, että kaikki ei ole normaalia syömisen kanssa. Olin ahminut herkkuja ja rankaissut niiden syömisen jälkeen itseäni esimerkiksi kävelemällä 20 kilometriä.

Nettivalmentajan antamien ajatustehtävien avulla Heini alkoi päästä parempaan tasapainoon.

5. Inspiroidu kuvista

Moni kertoo saaneensa lisää motivaatiota sosiaalisesta mediasta. Onnistumista sekä muiden kuvista että omistaan.

Heidin yksi nikseistä on ollut salainen Instagram-tili. Tilillä ei ole seuraajia, ja Heidi on lisännyt kuvia itsestään vain itseään varten. Kuvat näkyvät Instagramissa vierekkäin, jolloin muutoksen näkee helpommin.

6. Jätä pois sokeri

Ennen somekikkaansa Heidi päätti irrottaa itsensä sokerikoukusta. Hän lopetti virvoitusjuomien ja mehujen lipittämisen.

– Ajattelin, että sokerista irti päästäminen oli kuin talon perustus, ja että jos en saa tätä asiaa kuntoon, en voi edetä seuraavalle portaalle.

Uskomattoman muodonmuutoksen tehnyt suurperheen äiti Mirvakin jätti aluksi pois vain sokerin. Hän piti silti karkkipäivän, mutta osti maitosuklaan sijaan raakasuklaata. Kiloja alkoi lähteä jo tällä tyylillä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt