Kesäherkuttelun jälkeen voi syntyä haitallinen kaava, fitnesbloggaaja Piia Pajunen sanoo - ”Pahinta, mitä voit tehdä...”

Julkaistu:

Syöminen
Pahinta, mitä herkuttelun jälkeen voit tehdä: rankaiset itseäsi ruuan panttaamisella ja kieltolistoilla.
”Tuliko juhannuksena syötyä vähän liikaa? Jatkuivatko syömingit useamman päivän, vaikka tarkoitus oli ottaa vain hieman rennommin, mutta lapasestahan se lähti ja lujaa? Turvottaako, ahdistaako ja pöhöttääkö?”

”Nyt sitten heti keventämään ruokavaliota, vetämään hiilarit minimiin ruokaympyrästä ja treenaamaan kuin hullu, että saa damaget korjattua. Älä nyt jumankauta ja valoja päälle!”

Näin jämäkästi alkaa suositun bloggaajan, Gladiaattorit-ohjelmastakin tutun urheilijan Piia Pajusen blogipostaus.

Juhlapyhät tuntuvat monesti noudattavan samaa kaavaa: ”repsahdetaan” ja sitten taas ”niukistellaan”. Ruuasta on tullut asia, joka on pidettävä tiukassa kontrollissa.

– Jos kontrolli menetetään, se määrittää jo omaa onnistumista ihmisenä. Satunnainen reilusti syöminen ja herkuttelu on suorastaan synti, Pajunen sanoo.

Haitallinen kaava

Omatunto voi herkuttelun jälkeen olla täysin alamaissa. Sen jälkeen alkaa tyypillisesti ankara rankaisu.

– Rampataan neuroottisestai vaa’lla ja puristellaan omia makkaroita peilin edessä itseinhoa puhkuen. Miksi taas tein itselleni näin?

Samalla tehdään perinteinen suunnitelma, että nyt hiilihydraatit lähtivät lautaselta, ja että treenataan kuin viimeistä päivää uupumukseen asti. Seuraavana viikonloppuna mätetään taas nälissään uudelleen. Kaava on valmis. Ei näin!

– Elämä tasaisi tilanteen yleensä viimeistään viikossa, Pajunen muistuttaa.

Harva antaa tälle kuitenkaan mahdollisuutta. Ei, vaikka yhdellä illalla tai edes viikonlopulla on varsin vaikea saada paria kiloa rasvaa vyötärölle.

Pajusen 5 vinkkiä

1. Hyväksy tapahtunut

Kun olet syönyt tavallista ronskimmin ja arkimeiningeistä reilusti poiketen, on aivan normaalia, että turvottaa ja on tunkkainen olo.

2. Unohda vaaka

Jos tiedät lukeman aiheuttavan sinulle tuskaa ja määrittävän onnistumistasi ihmisenä, älä hyppää heti sen päälle.

3. Sormet pois makkaroista!

Jos tuntuu, että nappi kiristää vyötäröltä, valitse vaikka rennommat housut parin päivän ajaksi.

4. Jatka arkea syömällä nälkäsignaalien mukaan

Syöminkien jälkeen nälkää ei yleensä tahdo vanhaan malliin näkyä tai huomaat himoitsevasi luontaisesti hieman raikkaampaa ruokaa.

5. Muista, että on ihan okei herkutella – toisinaan vähän enemmänkin

Ei tarvitse tuntea vääryyttä siitä, että olet vain ihminen.

– Pahinta, mitä voit tehdä, on se, että alat väkisin korjaamaan ”tuhoja” ja rankaisemaan itseäsi ruuan panttaamisella, nälkäsignaalien kuuntelemattomuudella ja kieltolistoilla. Se vie sinua vain kauemmaksi terveestä ruokasuhteesta ja johtaa sinut ahmimis-panttaamiskierteeseen, Pajunen sanoo.

Sitä paitsi ruuasta saa ja kuuluukin nauttia. Eikä unelmakroppa, saati hyvä olo, ole vyötärönympäryksestä kiinni.


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt