Laihduttaminen voi pahimmillaan lihottaa – keskity yhteen oivallukseen ja voit hoikistua kuin vahingossa

Julkaistu:

ET Terveys
Älä laihduta, jos haluat pudottaa painoa pysyvästi. – Ei painoa voi määrätä putoamaan tiettyyn lukemaan ja pysymään siinä, asiantuntija sanoo.
Perinteisesti laihtumisen on ajateltu olevan puhdasta matematiikkaa: kun syö vähemmän eli saa ruuasta vähemmän kaloreita ja liikkuu enemmän eli lisää energiankulutustaan, paino putoaa.

– Laihtuminen on saatu kuulostamaan yksinkertaiselta ja rationaaliselta, aivan kuin paino olisi järjellä tai tahdonvoimalla määrättävä asia, sanoo painonhallintaan ja syömishäiriöihin erikoistunut psykologi ja psykoterapeutti Susanna Anglé.

Moni on ollut vuosikymmeniä laihdutuskierteessä, jossa dieettiä seuraa paluu entisiin elämäntapoihin, ja kilot tulevat takaisin. Jojoilu eli jatkuva painon vaihtelu sekoittaa aineenvaihdunnan tehokkaasti ja lisää lihomistaipumusta. Siksi uuden kuurin alkaessa ylipainoa on joka kerta vähän enemmän.

– Pahimmillaan ihminen on vuorotellen laihdutusmoodissa ja kaoottisen syömisen hälläväliä-moodissa, eikä syöminen ole missään vaiheessa niin sanotusti normaalia, Anglé sanoo.

Viime aikoina tutkijat ja asiantuntijat ovat huomanneet saman, minkä laihduttajat ovat nähneet peilistä jo pitkään: laihduttaminen lihottaa. Pysyvä elämäntapojen muutos voi onnistua helpommin, jos pysähtyy miettimään painonhallinnan psykologista puolta.

Nälkä johtaa kapinaan

Dieettejä on vaikea noudattaa, koska ihmisellä on useita fyysisiä ja psyykkisiä mekanismeja, jotka vastustavat painon laskua tai sabotoivat laihdutuskuurin tulokset. Yksi inhimillisistä perusominaisuuksistamme on taipumus mustavalkoiseen ajatteluun.

– Asiat nähdään helposti oikeina tai väärinä, hyvinä tai pahoina. Myös painon pudottaminen aloitetaan usein ehdottomin mielin: halutaan muuttaa monta asiaa kerralla, heti, ja tehdään muutoksia kielto edellä. Se asenne ei välttämättä kanna pitkälle, Susanna Anglé sanoo.

Ehdottomuuden kääntöpuoli näyttäytyy esimerkiksi tilanteessa, jossa laihduttaja sortuu pullaan ja lyö heti hanskat tiskiin: pysyin ruodussa vain viikon, epäonnistuin taas, joten nyt on ihan sama, vaikka söisin viisi pullaa.

Painoa ei voi määrätä

Sekin on epäluonnollista, että laihdutuskuurille asetetaan jokin tavoitepaino. On realistisempaa ajatella, että paino asettuu kullekin ihmiselle sopivaan kohtaan niillä elämäntavoilla, joita pystyy noudattamaan.

– Ei painoa voi määrätä putoamaan tiettyyn lukemaan ja pysymään siinä. Painonhallinta on erityisen hankalaa silloin, kun laihdutuskuuri päättyy. Tiukoista rajoista irrottautuessa tekee mieli kaikkea hyvää, ja sekä mieli että keho vastustavat kaikkea hallintaa.

Susanna Anglé haluaisikin kääntää järjestyksen päälaelleen. Opetellaan ensin painonhallintaa ja mietitään vasta sitten laihtumista, jos tarvetta on.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että otetaan tavoitteeksi kohentaa elämäntapoja ja saada painonnousu pysähtymään.

– Jos syö mitä sattuu eikä juuri liiku, ei ole tarvetta laskea kaloreita. Sen sijaan kannattaa muokata ruokavaliota terveellisemmäksi, syödä säännöllisemmin ja liikkua jollain mielekkäällä tavalla. Näiden muutosten sivutuotteena tulee yleensä hoikistuminen.

Näihin kannattaa keskittyä

Miten elämäntapojen muutoksessa pääsee alkuun? Susanna Anglé neuvoo lähtemään liikkeelle maltillisesti ja kärsivällisesti.

– Tee sellaisia muutoksia, joihin pystyt sitoutumaan loppuiäksesi. Jos ajatus oluesta, pullasta tai suklaasta luopumisesta lopullisesti tuntuu riistolta, ne on hyvä pitää mukana.

Laihdutuskuurit perustuvat rajauksiin ja kieltoihin. Fiksussa painonhallinnassa mietitään, mitä kaikkea voisi lisätä. Miten söisin laadukkaammin? Miten pitäisin itsestäni parempaa huolta? Kasviksia kannattaa lisätä runsaasti ja vedenjuontia kohtuudella. On hyvä syödä useammin, monipuolisemmin tai säännöllisemmin.

Hoikistumisen tarve on hyväksyttävä, mutta kannattaa opetella tunnistamaan myös muita laihtumistoiveen taustalla olevia tarpeita. Ehkä ei kannatakaan odottaa jonkin laskennallisen ihannepainon saavuttamista ennen kuin alkaa elää mielekästä ja oman näköistä elämää.

Elämänmuutoksen suurin oivallus voikin olla se, että siirtää huomion pois ruuasta, kaloreista ja liikuntapaineista ja alkaa harjoitella aitoa itsestä välittämistä. En yritä laihtua, jotta voisin tykätä itsestäni. Kohennan elämäntapojani, koska pidän itsestäni.

Kun ihminen on sinut itsensä kanssa, hän pitää todennäköisesti muillakin tavoin parempaa huolta itsestään. Laihtuminen ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan terveellisten elämäntapojen sivutuote. Silloin myös tulokset ovat pysyvämpiä.

Artikkeli on tuottanut ET Terveys, ja se on julkaistu ensin Menaiset.fi:ssä. Voit lukea pidemmän, alkuperäisen version jutusta täältä.

Lue myös:

Kirsi maritti koko elämänsä ja laihtui 20 kiloa: ”Syön vain iloa tuottavia ruokia”

Eikö paino putoa millään? Yllättävä syyllinen ruokavaliossa voi jumittaa aineenvaihdunnan – kun korjaat sudenkuopan, huomaat eron parissa päivässä

Vappu Pimiä pitää painonsa kurissa ”valkoisen maanantain” avulla: ”Hyvä tapa aloittaa viikko puhtaalta pöydältä”

Jouni vältti diabeteslääkityksen painoneutraalin ruokavalion avulla: paino putosi 20 kiloa kolmessa vuodessa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt