Oletko repsahtanut niukkaan dieettiin tai haluatko lisätä lihasta? Näin lisäät kaloreita järkevästi

Julkaistu:

Ruokavaliot
Niin kutsutulla käänteisellä dieetillä energiansaantia kasvatetaan vähän kerrallaan.
Haluaisitko lisää lihasta ilman ylimääräisen rasvakudoksen kertymistä? Tai oletko repsahtanut äärimmäisen niukkaan dieettiin, josta etsit järkevää tietä takaisin?

Niin kutsuttu käänteinen dieetti voisi olla kokeilemisen arvoinen. Käänteinen dieetti tarkoittaa sitä, että totutat kehoa suurempaan energiamäärään vähän kerrallaan. Englannin kieltä myötäillen ruokavaliota on kutsuttu myös reverse-dieetiksi.

– Elimistöä voi varmasti totuttaa, jos kulutus on jostain syystä tavallista matalampaa, kuten painoluokkaurheilijoilla voi dieetin jälkeen olla. Vahvaa tieteellistä näyttöä käänteisen dieetin toimivuudesta ei kuitenkaan ole, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Jan Verho.

Käänteinen dieetti on suosittu esimerkiksi kehonrakentajien keskuudessa, sillä lajin harrastajat joutuvat usein pudottamaan painoaan kisoja varten. Kun kisat on kisattu, osallistujat pyrkivät palaamaan normaaliin syömiseen. Lihasmassan kasvattaminen vaatii myös sitä, että syö enemmän kuin kuluttaa.

Painon kuuluu nousta

Keille käänteisestä dieetistä voisi olla hyötyä?

– Niille, joiden lepoenergiankulutus on dieetin jälkeen matalaa ja tavoitteena on kasvattaa lihaksia ilman runsasta rasvakudoksen määrän lisääntymistä. Laihdutuskeinona se kuitenkaan tuskin toimii ilman sopivaa liikuntaa, Verho vastaa.

Jos ruokavalio koostuu terveellisistä aineksista, mutta paino ei silti meinaa pysyä kurissa, moni epäilee ajautuneensa säästöliekille. Säästöliekki tarkoittaa tilaa, jossa elimistö pyrkii säästämään energiaa, ja energiankulutuksesta tulee silloin kehon kokoon ja lihasmassaan nähden suhteettoman pientä.

– Se on todellinen ilmiö, mutta kaikilla laihduttajilla ei ole, ainakaan suurta, säästöliekkiä, Verho sanoo.

Säästöliekkiä todennäköisempi selitys lienee se, että energian saanti onkin ajateltua suurempaa tai liikuntaan ei ole kulunutkaan riittävästi energiaa.
– Käänteisellä dieetillä ei ole tarkoitus pudottaa painoa vaan painon kuuluu nousta ja lihasmassaa on tarkoitus yleensä kasvattaa, mutta rasvaprosentti yritetään pitää kohtuullisena, Verho muistuttaa.


Kokeile näin

Voit kokeilla käänteistä dieettiä esimerkiksi näin:
  • Lisää 100 kilokaloria päivittäiseen ruokavalioosi parin viikon välein kunnes olet saavuttanut tavoitteesi.
  • Jos paino nousee liian nopeasti, pidä kaloreiden lisäämisessä taukoa.
Yleensä käänteiseen ruokavalioon on myös liitetty lihaskasvuun tähtäävää voimaharjoittelua.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt