Vältä tyypillinen sudenkuoppa kesälomalaisen ruokavaliossa – kaksi yksinkertaista kuvaa neuvoo

Julkaistu:

Ateriarytmi
Koosta myös välipalat ja piknikateriat fiksun välipalamallin mukaan.
Kesäloma-aika on ovella. Monia kutsuvat jo terassit ja mökit, grillimakkarat ja jäätelöt.

Herkuttelu kuuluu elämään, mutta koko kesälomaa ei kannata pistää ihan ranttaliksi. Runsas alkoholinkäyttö ja rasvaiset sekä sokeriset herkut tuntuvat herkästi suolistossa ja näkyvät lomaviikkojen karttuessa vyötäröllä.

Kesälomalaisten tyypillinen sudenkuoppa on se, että syöminen valahtaa epäsäännölliseksi. Välipalaistuu entistä enemmän, sanoo ravitsemustieteiden tohtori Marika Laaksonen tutkimus- ja innovaatioyksikkö Fazer Labista.

FinRavinto 2017 -tutkimus osoittaa, että perinteisen ateriajärjestyksen ohelle on pikku hiljaa rakentunut välipalakulttuuri. Väli- ja iltapaloista saadaan jo 40 prosenttia päivän energiasta.

– Kesällä ihmiset syövät helposti vieläkin enemmän välipaloja, koska lomalla arki muuttuu. Esimerkiksi aamuista voi jäädä pois puuro, joka on talvella rutiini, Laaksonen sanoo.

Hallittu herkuttelu on ok

Toisaalta kesäsesonki tursuaa terveyttä edistävää syötävää: juureksia, vihanneksia ja marjoja. Kesäaikaan niitä saattaa päätyä lautaselle talviaikaa helpommin.

Toisessa vaakakupissa houkuttavat muun muassa virvoitus- ja alkoholijuomat.

Miten kaiken keskellä oikein kannattaa tasapainoilla?

– Hallittu herkuttelu sopii ruokavalioon eikä syömisestä kannata liikaa stressata. Syömisten ei silti kannata antaa mennä ihan päälaelleen niin, että syö vain makkaraa ja juo olutta.

Yritä skarpata ateriarytmin kanssa kesälläkin

Pienetkin ateriat, piknikeväät ja välipalat on hyvä koostaa niin, että mukana on monipuolisesti kasviksia, hyvää rasvaa, proteiinia ja hyviä hiilihydraatteja.

Ravintoaineköyhä ja sokeri- sekä rasvapitoinen ruoka on suoliston kauhu eivätkä sisuskalut tykkää epäsäännöllisestä syömisestäkään.

Kesälläkin kannattaa siis yrittää skarpata ateriarytmin kanssa. Monelle sopiva rytmi on ruokailu 3–4 tunnin välein.

Suolisto tarvitsee työstettävää ja etenkin täysjyväviljojen kuidut ovat hyvien suolistobakteereiden herkkua.

– Nauti joka aterialla kasviksia, muista täysjyvä ja syö joka päivä jotain elävää, kuten hapatettuja tuotteita, Laaksonen vinkkaa.

Muista myös juoda vettä riittävästi

Suolisto tykkää myös liikunnasta ja rentoutumisesta sekä riittävästä vedenjuonnista.

– Täytetyt leivät ja salaatit ovat hyvää kesäruokaa, koska niihin saa hyödynnettyä esimerkiksi edellisen päivän grilliaterian tähteet, miksei vaikka makkaran, joka salaatissa saa terveelliset kaverit seurakseen.

Salaattiin voi laittaa myös vaikka edellisenä päivänä keitetyt uudet perunat ja siten ehkäistä ruokahävikkiä.

Näin koostat terveellisen välipalan

Valitse jokaisesta ryhmästä jotain:
  1. Proteiini (esimerkiksi kala, kana, kasvikunnan proteiini)
  2. Hyvät rasvat (esimerkiksi oliiviöljy, avokado, pähkinät)
  3. Hyvät hiilihydraatit (esimerkiksi täysjyväleipä, leseet)
  4. Kasvikset

Välipalalla on väliä

  • Pysyt kylläisenä.
  • Saat tukea syömisen hallintaan etkä repsahda yhtä helposti herkuttelemaan.
  • Energiansaantisi on tasainen.
  • Ravitsemuksesi laatu pysyy hyvänä.
  • Suolisto tykkää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt