11 taatusti toimivaa tapaa, joilla estät kilojen kertymisen lomalla

Julkaistu:

Painonhallinta
Kesällä elintavat heilahtavat helposti epäterveille urille. Näillä ohjeilla huolehdit, että paino ei karkaa lomalla.
Kesän tullessa säännölliset liikuntaharrastukset jäävät usein tauolle, vuorokausirytmi menee sekaisin ja syöminen on mitä sattuu.

Ylimääräisiltä kiloilta voi kuitenkin välttyä, jos pitää kesälläkin kiinni muutamasta perusasiasta. Ravitsemusasiantuntijan, ETM Anu Kososen mukaan kaikkein tärkeintä on varmistaa riittävä unensaanti sekä säännöllinen ruokarytmi ja liikuntaharrastuksen jatkuminen ainakin jossakin muodossa.

Anu Kosonen antoi 11 vinkkiä kesäpainon hallintaan:

  1. Nuku tarpeeksi. Tarvitset unta, vaikka kesäillat ovat valoisia ja tuntuu, että virtaa riittää. Painonhallinnassa riittävä unensaanti on ensiarvoisen tärkeää. Liiallinen valvominen heikentää arvostelukykyä, vaikeuttaa hyvien ruokien valintaa ja sotkee kylläisyysjärjestelmän.
  2. Relaa ja ota löysin rantein. Lomastressi ei ole hyväksi. Stressi heikentää unenlaatua ja ajaa valitsemaan makeampia ja rasvaisempia ruoka-aineita. Stressi sotkee myös aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa.
  3. Pidä kiinni ruokarytmistä. Nälän hallinta on helpompaa, kun ateriarytmi säilyy läpi vuoden samana. Hyvä rytmi voi olla 3–6 ateriaa päivässä.
  4. Syö kasviksia. Kesällä tuoreita kasviksia on tarjolla paljon ja edulliseen hintaan. Tutkimukset osoittavat, että paljon kasviksia syövät pystyvät pitämään kilonsa kurissa.
  5. Nauti hyviä proteiineja, sillä ne pitävät nälän loitolla. Valitse lihaa tai vegaanituotteita pari kertaa viikossa, yhtä usein myös kalaa, maitotuotteita kohtuudella sekä reilusti palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä.
  6. Älä unohda kesälläkään hyviä rasvoja. Käytä salaattiin oliiviöljyä. Hyviä rasvoja saat myös siemenistä ja pähkinöistä. Painonhallinnassa rasvat ovat tärkeitä aineenvaihdunnan ja kehon toiminnan kannalta.
  7. Juo vettä ja täydennä nesteensaantia kivennäisvedellä tai urheilujuomalla. Helteellä on hyvä juoda veden lisäksi muutakin, sillä hikoilun takia katoaa mineraaleja. Virtsan väri kertoo nesteytystilastasi: varmista, että se pysyy vaaleana.
  8. Vaikka olisi kuuma, älä lisää suolaa ruokiin, koska se voi jäädä syksyllä päälle ja aiheuttaa ongelmia verenpaineen kanssa.
  9. Liiku! Muista että sää ei ole liikkumisen este. Sateella pitää pukeutua oikein ja kuumalla varmistaa nesteytys ennen suoritusta sekä sen aikana ja jälkeen. Tutkimusten mukaan runsaasti liikkuvat hallitsevat painoaan parhaiten.
  10. Älä juo liikaa alkoholia. Jatkuva tissuttelu johtaa yleensä painonnousuun ja pahentaa kuumilla ilmoilla nestehukkaa. Terassilla juo aina tuopillinen vettä yhtä oluttuopillista kohti.
  11. Kesäjuhlissa voit syödä ja juoda niin kuin haluat, jos et juhli joka päivä. Herkkujen kanssa kannattaa muistaa, ettei esimerkiksi jäätelö tule ruokavalioon kaikkien normiherkkujen lisäksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt