Yli 400 kaloria puolessa tunnissa! Katso, mitkä kevät- ja kesälajit polttavat eniten energiaa

Julkaistu:

Energiankulutus
Kalorit saavat kyytiä sekä suosituissa liikuntalajeissa että mökkihommissa.
Kevät on tullut, ja aurinkoiset päivät kutsuvat ulos liikkumaan. Vuodenaika on priimaa myös uusien lajien kokeiluun.

Mikäli olet ollut talvikauden telakalla, aloita liikkuminen maltilla.

– Talvisohvaperuna on helposti intoa piukassa menossa puutarhaan ja mökille. Maltti on valttia, mutta jos liikkuminen on kivaa, anna mennä! sanoo liikuntasuunnittelija Katriina Ojala UKK-instituutista.

Tauon jälkeen tai uutta lajia kokeillessa lihakset tulevat väistämättä helliksi – jopa haravoinnista tai tikanheitosta. Sitä ei tarvitse säikähtää.

– Seuraava ja sitä seuraavat päivät ovat yleensä pahimmat, sitten alkaa helpottaa. Terve lihaskipu menee ohi muutamassa päivässä.

Jos tuntuu, että koko kroppa on uupunut tai kipu alkaa pysyvästi jäytää tiettyä kohtaa, kannattaa hillitä tahtia.

Muista mökilläkin lämmittely

Mökkihommia aloittaessa innostuu helposti raskaimmistakin puuhista kuten rivakasta halkojen hakkaamisesta. Tai sitten unohtuu se, että esimerkiksi venettä ei kannata sohvaperunakauden jälkeen lähteä ihan miten vain kääntämään. Se voi tehdä huonoa selälle.

– Ennen veneen kääntämistä kannattaa lämmitellä muutama minuutti. Pyöritellä hartioita ja käsiä ja tehdä vartalon kiertoliikkeitä.

Selkä on monissa mökkihommissa kovassa käytössä. On hyvä suojata se riittävällä vaatetuksella, ja muistaa käyttää nostaessa apuna reisilihaksia. Ergonomia on tärkeää.

– Pysähdy hetkeksi miettimään, miten homman hoidat niin, että saat mökillä muutakin tehtyä, Ojala neuvoo.



Jos grafiikka ei näy, voit katsoa sen tästä.

Liikunta auttaa energiankulutuksessa

Kevään myötä kaduilla avautuvat myös jäätelökioskit ja terassit. Liikunta auttaa herkkujen sisältämän energian kuluttamisesta.

Kilokalorien polttamiseen ei kuitenkaan voi antaa tarkkoja lukemia. Kulutus riippuu aina muun muassa iästä, painosta ja kehonkoostumuksesta sekä siitä, kuinka pitkään ja tehokkaasti liikkuu.

– Painavampi henkilö kuluttaa samalla teholla tehdyssä aktiviteetissa enemmän kuin kevyempi. Mitä kovemmalla teholla tai vauhdilla aktiviteettia suoritetaan, niin sitä enemmän kaloreita kuluu. Kovakuntoinen jaksaa ylläpitää kovempaa tehoa pidempään kuin huonokuntoinen.

Esimerkiksi 70 kiloa painava ihminen kuluttaa saman kalorimäärän kävelemällä 45 minuuttia rauhallisesti tai kävelemällä 30 minuuttia reippaasti.

Arjessakin voi tehdä asiat joko kalorinkulutusta säästellen tai pikkuisen lisäten. Kävele portaat, sovi kävelytreffit, seiso välillä töissä tai hyppää bussista pois muutama pysäkki ennen määränpäätäsi.

Pakollista kalorien kyttäämisen ei silti tarvitse olla. Pikemminkin voi ajatella, että mikä tahansa liikunta on parempi vaihtoehto kuin sohvalla makaaminen.


Porrastreenit ja luontoliikunta innostavat

Suppailu eli surffilaudan päällä melominen näyttää yhä olevan yksi kevään ja kesän trendilajeista. Laudan päällä voidaan joogatakin. Porrastreenitkin kiinnostavat.

Nuoremmat ovat Ojalan havaintojen mukaan innostuneet ulkokuntoilulaitteista ja luontoliikunnasta, kuten vaelluksesta.

– Luonnossa liikkuminen on hyvä vaihtoehto, sillä sen on todettu parantavan mielialaa ja keskittymiskykyä sekä alentavan verenpaineitta.

Ulkoliikuntalaitteiden yksi etu on se, että niiden käyttö on ilmaista.

Takavuosien triathlonbuumi on taittumaan päin, mutta laji kerää yhä runsaasti harrastajia.

– Suosion taustalla on se, että koko kansalle on tarjolla tapahtumia. Kynnys madaltui, kun mukaan tuli erilaisia minimatkoja.

Yksi tapa vauhdittaa omaa liikuntaharrastusta tai ottaa tuntumaa uuteen lajiin on johonkin kesäiseen tapahtumaan osallistuminen.

– Niihin voi aina osallistua oman kuntotason mukaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt