Antti, 23, jätti makaronimätöt, löysi 15 minuutin kotitreenit ja laihtui vuodessa 35 kiloa - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Antti, 23, jätti makaronimätöt, löysi 15 minuutin kotitreenit ja laihtui vuodessa 35 kiloa

Kuvituskuva
Julkaistu: 3.5. 13:21

Terveellisen ruokavalion lisäksi Antin päiviin kuuluvat kotitreenit, jotka hän tekee kolme kertaa päivässä.

Elämänmuutos alkoi uudenvuodenlupauksella 1. päivä tammikuuta 2018. Antti, nyt 23, päätti, että tympeä olo saa luvan loppua.

Hän oli työtön ja masentunut eikä oma kroppakaan miellyttänyt.

– Kun katsoin itseäni peilistä, minua oksetti, Antti muistelee.

Hän aloitti projektinsa ryhtymällä hölkkäämään joka toinen päivä.

– Lenkki oli aina se sama reitti, noin kolme kilsaa, josta juoksin alkuun noin puolet ja kävelin puolet. Juokseminen tuntui helpolta, koska olin tottunut juoksemaan armeijassa.

Joka viikko Antti jaksoi juosta enemmän ja enemmän, mutta liikunta ei saanut kiloja laskemaan.

– En muuttanut syömisiäni vaan hain hyvää oloa ruoasta, etenkin makaronista, lihapiirakoista ja muista hiilariraskaista ruoista.

Kiitos motivaatiosta! Tällaista palautetta Antti on saanut YouTubeen tekemistään muutosvideoista.

Kiitos motivaatiosta! Tällaista palautetta Antti on saanut YouTubeen tekemistään muutosvideoista.

Ei enää makaronia

Paino alkoi lähteä alamäkeen ja Antti lenkeillään ylämäkeen, kun hän jätti pahimmat hiilihydraattipommit syömättä.

– Heitin ensin kaikki makaronit pois ja yritin syödä enemmän banaaneja, kurkkua ja tomaatteja.

Banaanitkin jäivät lopulta, ja Antin ruokavalion rungoksi tulivat vihannekset, juurekset ja erilaiset proteiinin ja rasvan lähteet.

– Laskin hiilihydraatteja ja söin kun minulla oli nälkä.

Kun Antti sai kesällä työpaikan, ruokailut rytmittyivät sen mukaan.

– Aloin syödä noin kahden kolmen tunnin välein esimerkiksi pari keitettyä kananmunaa.

Senttejä on lähtenyt.

Senttejä on lähtenyt.

3 kotitreeniä päivässä

Juoksemisen Antti on vaihtanut kotitreeneihin.

– Teen kolme 15 minuutin mittaista treeniä päivässä. Ensimmäisen aamulla ennen töitä, toisen töiden jälkeen ja kolmannen illalla.

Treenissä Antti käyttää sekä käsipainoja että oman kehon painoa. Liikesuosikkeja ovat muun muassa punnerrukset, vatsarutistukset ja kyykyt.

Antti suosittelee kotitreenejä muillekin – etenkin jos salia ei ole lähellä tai jos salitreenaamiseen ei riitä kiinnostusta tai aikaa.

– Käy hakemassa kaupasta ne kaikista halvimmat käsipainot ja aloita vaan tekemään.

Tässä kuvassa Antti painoi vielä 115 kiloa.

Tässä kuvassa Antti painoi vielä 115 kiloa.

Tätä nykyä puntari näyttää noin 80 kiloa.

Tätä nykyä puntari näyttää noin 80 kiloa.

Elämänmuutokseen kannattaa Antin mukaan lähteä rennosti ja totutellen.

– Testaa, mikä toimii parhaiten sinulle, äläkä heti alussa yrittää sadalla prosentilla, koska silloin siitä vaan väsyy ja luovuttaa nopeasti.

Huima kevennys

Vuodessa on kadonnut noin 35 kiloa.

– Olen paljon positiivisemmalla mielellä, hymyilen enemmän ja tunnen itseni energisemmäksi, Antti toteaa.

Itsetunnon parantamisessa Antilla on omien sanojensa mukaan vielä parantamisen varaa, mutta fyysiseen olemukseen hän on aika lailla tyytyväinen. Kropassa häiritsee enää hitusen nahka, joka löystyi laihtumisen myötä.

Terveelliset elintavat ovat jääneet pysyviksi, mutta parin viikoin välein Antti antaa itselleen luvan herkutella. Ottaa vaikka berliininmunkin.

Oletko tehnyt onnistuneen elämänmuutoksen? Lähetä kuvat ja tarinasi osoitteeseen noora.valkonen@iltasanomat.fi